Utålmodige forbrukere

Så fort sprekker du

Sjekk om du er mer eller mindre tålmodig enn folk flest.

SURE SEKUNDER: Etter 5 minutter og 4 sekunder i telefonkø begynner sinnet å koke.

SURE SEKUNDER: Etter 5 minutter og 4 sekunder i telefonkø begynner sinnet å koke. Foto: FOTO: Foto: b_heyer på Flickr.com. Noen rettigheter reservert.

Publisert Oppdatert

"The waiting is the hardest part" sang Tom Petty en gang.

Har du noen gang lurt på hvor lang tid du holder ut før tålmodigheten tar slutt?

Hvor lenge orker du for eksempel å vente på at en webside lastes? Eller at du endelig når et menneske når du ringer kundeservice?

Det britiske mobilselskapet TalkTalk har gjort en undersøkelse for å måle hvor lang tid du faktisk gidder å vente, skriver The Guardian .

Les også: Menn er best på skippertak hjemme

Så lenge orker du å vente, skal vi tro den britiske undersøkelsen:

Laste ned nettside: 3 minutter og 38 sekunder

Vente i telefonkø: 5.04

Vente på at vannet koker: 5.06

Vente på mat på en restaurant: 8.38

Vente på at venner skal dukke opp: 10.01

Vente på håndverker hjemme: 10.43

Vente på svar på sms eller talemelding: 13.16

Ikke vet vi hva slags restaurant det er snakk om, men det kan jo hende at 8 minutter er drøyt for kebabsjappa på hjørnet.

At noen orker å vente nesten fire minutter på en nettside, er også relativt ufattelig , eller så er britene lite vant med raske bredbåndslinjer.

Les også: Skrik ut og behold helsa

Det er også betimelig å peke på noen vesentlige mangler, sett med norske øyne: hvor lenge orker du en heiskø, polkø, kolonnekjøringskø eller svineinfluensavaksinekø?

Kommenter gjerne under artikkelen.

Les også: Dette må du vite når du skal kjøpe ski

Noen andre spørsmål er også ubesvart - hvor lenge tåler du for eksempel å vente på hjelp med datamaskinen? (du kan se på denne videoen mens du venter...)

Avlyser og roper

Men hva skjer om man plutselig mister tålmodigheten, det vi på godt norsk gjerne kaller "å sprekke". Jo, også det har TalkTalk funnet svar på:

37 prosent avlyser eller avbryter en bestilling eller tjeneste

35 prosent forlanger å få snakke med sjefen

27 prosent begynner å rope

26 "slenger på røret" (evt. avslutter mobilsamtalen med sint bevegelse eller ansiktsuttrykk, red.anm)

14 prosent går ut

3 prosent kaster noe gjennom rommet

Les også: Nye pupper fra egen bak

- Verre med nettet

Og hvem når kokepunktet først? Joda, unge mennesker er "farligst" og har fem ganger større tilbøyelighet til å ty til vold enn dem over 45.

Mobilselskapet har både litt av forklaringen og sin del av skylda.

"På nettet og mobilen skjer ting så fort at vi tåler dårligere enn før å vente på at ting skal skje i offline-verdenen" sier en talsmann for selskapet.

Nettopp. For da kan man ikke bare skylde på trege linjer?

Les også:

Stor test av akevitt til julen

Slik timer du mat og trening

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag