God, gammeldags hygiene

Det aller beste våpenet i kampen mot løs mage, er å vaske hendene nøye etter toalettbesøk og før du spiser. Kjenn etter at du vasker godt mellom fingrene og oppå hendene, ikke bare her og der på innsiden av håndflaten. Vær også varsom når du lager mat - hold rått kjøtt/fisk og rå grønnsaker/frukter langt unna kokte/stekte produkter, slik at bakteriene ikke smitter. Bruk forskjellige skjærefjeler. Når du griller, er det viktig å la maten bli godt gjennomstekt. Satser du på sushi eller lettstekt tunfisk, bør råvarene ha vært fryst først - da er du så godt sikret mot infeksjoner som mulig.

Delhi belly

Du trenger ikke dra til India for å få løs mage på ferie, selv om den indiske bakteriefloraen kanskje rammer våre nordiske mager ekstra hardt. Bakterieinfeksjoner kan spres via bedervet mat, forurenset drikkevann eller fra person til person. Du kan få diaré av en rekke bakterier, blant annet salmonella, shigella, campylobacter og yersinia. Bakterier kan også produsere giftstoffer som irriterer tarmen og fremkaller diaré. Selv om bakterier vanligvis drepes ved oppvarming kan giftstoffene overleve. Det er større sjanse for å pådra seg bakterieinfeksjon når du spiser mat som ikke er skikkelig kokt eller gjennomstekt. Er du på reise i utlandet, bør du:

  • ikke spis frukt og grønnsaker som er uvasket
  • om frukt og grønnsaker vaskes - se til at det gjøres i rent vann
  • ikke spis frukt som har ligget oppkuttet lenge
  • ikke drikk springvann hvis det ikke eksplisitt sies at det går an
  • ikke puss tennene i springvann heller, dersom det ikke er drikkevannskvalitet på det
  • vær varsom med isbiter, det kan være laget av springvann
  • ikke spis rått eller delvis stekt kjøtt, fugl eller fisk
  • unngå rå og bløtkokte egg

Har diareen først rammet, bør du drikke rikelig så snart som mulig (minst tre liter per dag). Drikk eller spis noe som inneholder salter, slik som sportsdrikk eller salt kjeks. Juice og brus kan forverre diareen hos små barn, fordi sukker og søtstoffer kan trekke vann ut i tarmen og dermed gjøre tarminnholdet enda mer flytende. Og selvfølgelig - vær nøye med hånd- og mathygienen.

Ingefærte mot reisesyke

Kok opp vann og hell over et par skiver frisk ingefær i en kopp. La trekke i fire-fem minutter. Fjern ingefæren og rør inn litt sitronsaft og en teskje sukker om ønskelig. Drikk varm eller kald en time før avreise. Lag mer te og ta med deg, dersom reisen varer lenge. På lange turer trenger du påfyll hver fjerde time.

Bilsyk, flysyk, sjøsyk

Denne formen for urolig mage henger ikke sammen med bakterier i tarmen. Derimot finner vi årsaken i det indre øret. Her sitter nemlig balansesenteret vårt, og det er her vi registrerer bevegelse frem- og bakover, opp og ned, eller rundt. Mye av dette styres av blikket vårt: Har vi ikke et sted å feste blikket, merker kroppen at det er lite samsvar mellom synsinntrykk og bevegelse i rommet - og vi blir kvalme. Men her kan krydder i kosten spille en rolle.

Tradisjonelt har ingefær vært brukt til behandling av så vidt ulike tilstander som luft i magen, hoste, revmatisme, leddgikt, oppkast og diaré. I våre dager har studier vist at ingefær er utmerket mot reisesyke, kvalme, dårlig appetitt, sure oppstøt og dårlig fordøyelse. I ingefærroten finner vi en gruppe oljer som ser ut til å være de aktive virkestoffene. Disse står også for ingefærens sterke og egenartede smak, så uten smak - ingen effekt. Stoffene heter gingeroler, shogaoler, zingiberener og bisabolener. Det er de to første som virker kvalmedempende.

Stopp i tarmen

Forstoppelse er også vanlig i ferien - og det kan skyldes så mangt. Kanskje har du byttet hverdagens grovbrød med hvite varianter til både frokost, lunsj og middag? Eller kanskje du ikke drikker nok i forhold til væsketapet man naturlig har når det er varmt? Før du går til anskaffelse av tarmregulerende preparater fra apoteket, bør du gi maten en sjanse. Det er verken ønskelig eller gunstig å være avhengig av avføringsmidler for å få fart i sakene. Det beste er å spise og drikke så du aldri mer får stopp. Prøv å:

  • tilsette linfrø i yoghurten
  • drikke mer vann
  • spise mer frukt, bær og grønnsaker
  • velge grovere brød
  • være fysisk aktiv
  • drikke sviskejuice

Glade tarmer

Allerede før du drar på ferie, er det smart å bygge opp det indre forsvaret mot tarminfeksjoner. Dette gjør du ved å sørge godt for de helsebringende, "snille" tarmbakteriene. Om de snille får god plass, blir det mindre plass til de som gjør oss syke - og du oppnår et bedre immunforsvar. Dette forsvaret behøver du i møtet med fremmede bakteriekulturer.

Bygg opp bakteriefloraen: Spis levende bakterier! Disse finner du i yoghurter og syrlige melkeprodukter, samt i melkesyregjærede grønnsaker. Det er forskjell på melkesyrebakteriene, og de som gjør aller best nytte for seg i tarmen, og som lettest slår seg ned der istedenfor å bli med ut i avføringen, er LGG-bakteriene du finner i Biola-produktene. Og det er ikke så mye som skal til - en desiliter hver dag er passe. Velg naturell eller med smak etter som du har lyst.

Gi næring til bakteriefloraen: De gode tarmbakteriene stortrives om de får fiber å fordøye. Frukt, bær, grønnsaker og grove kornprodukter gir bakteriene den rette kosten for å vokse og formere seg - på bekostning av de sykdomsbringende bakteriene. Inulin er en spesiell form for fiber som har ekstra gode effekter når det gjelder oppbygging av en god tarmflora. Du finner mye inulin i løk, sikorirot, artiskokker og jordskokker. Du finner det også i grove kornprodukter. Dette er sannsynligvis den viktigste kilden i kosten, fordi vi spiser så mye av det.

LES OGSÅ:

Derfor får du diaré

Slik får du perfekt avføring

Avføringen avslører deg

Slik unngår du magetrøbbel

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!