img Del på Facebook



Hvert år på denne tiden får noen det for seg å sette fokus på brystkreft ved hjelp av statusmeldinger på Facebook.

Tidligere har det handlet om hvor du legger fra seg håndvesken og fargen på BH-en.

I fjor handlet det om å skrive at du skulle bo så og så lenge på ett gitt sted.

Koden så slik ut:

  • Januar - Mexico
  • Februar - London
  • Mars - Miami
  • April - Den dominikanske republikk
  • Mai - Frankrike
  • Juni - St. Petersburg
  • Juli - Østerrike
  • August - Tyskland
  • September - New York
  • Oktober - Amsterdam
  • November - Las Vegas
  • Desember - Colombia

Det vil si at dersom du har bursdag 11. mai, skulle du skrive at du skulle bo 11 måneder i Frankrike.

I år viser du at du er for «Rosa sløyfeaksjonen» ved å endre din status på Facebook til «<3».

Sånn gjør du det:

"Sett et hjerte (<3) på veggen uten kommentar, bare et hjerte. Deretter sender du denne meldingen til alle vennene dine - bare kvinner. Deretter plasserer du et hjerte på veggen til den personen som sendte deg denne meldingen. Hvis noen spør deg hvorfor du har så mange hjerter på veggen, ikke svar. Dette er en aksjon for å huske og å rette fokus på brystkreft. (Hjertet lager du ved å skrive < og så ett 3-tall uten mellomrom)".

Brystkreftforeningen: - Vi vet ikke hvor det kommer fra

Eva Michelsen Ekroll, fung. daglig leder Brystkreftforeningen, synes det er fint med alle som bryr seg om kreftsaken.

- Dette vitner om et engasjement. Synlighet og oppmerksomhet er verdifullt for den kreftformen som rammer flest kvinner. Men vi synes det finnes bedre måter å støtte kreftsaken på, enn slike klassiske kjedebrev på Facebook, sier hun.

- Vi forstår godt at det kan oppstå unødig forvirring. For oss er det ikke noe poeng å mystifisere temaet. Vi har hver oktober Rosa sløyfe-aksjonen for å spre kunnskap om brystkreft og støtte brystkreftforskning.

Ifølge Michelsen Ekroll har hverken Brystkreftforeningen eller Kreftforeningen noe med disse hjertene å gjøre, og vet heller ikke hvor det kommer fra.

- Vi ser at det oppstår med jevne mellomrom. Men meg bekjent finnes det ingen internasjonal brystkreftforskningsuke, som noen av de kjedebrevene skriver, sier hun.

- Gi heller penger

Bloggeren Nadia K. Tokerud, nakri.co.uk, reagerte sterkt på Facebook-kampanjen, og skrev et langt innlegg på bloggen sin om det.

Det hun reagerte på, var at kampanjen foregår på hemmelig vis, altså uten forklaring på hvorfor man har hjerte i statusen sin på Facebook.

- Det er fint å vise at du støtter brystkreftkampanjer og alle andre kampanjer for å belyse både kreft og andre alvorlige sykdommer. Det jeg ikke liker, er å skape en greie der du ikke faktisk viser at det er en mening bak hva du gjør, sier hun.

- Hjertefarsotten, med å skulle nekte å forklare grunnen til at du poster noe helt tilfeldig, gjør ikke stort annet enn å få deg selv til å føle deg bra. Og så kan du tro for deg selv at du faktisk gjør noe. I stedet kan du oppfordre til å gi en slant til kreftforeningen når folk spør.

img Del på Facebook



Les også:

Sjekk om du er avhengig av Facebook

- Skriv på Facebook at du trener

Dette skjer på internett når du dør

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!