Solstrålene øker ikke bare velværet og gjør deg gladere - brukt fornuftig kan de også bidra til å forebygge både kreft og annen sykdom.

Etter at det på 80-tallet ble påvist en sammenheng mellom enkelte kreftformer og lave D-vitaminverdier, har forskningen skutt fart, og til nå er det publisert godt over 6000 artikler som indikerer at D-vitaminet kan ha stor betydning for helsen vår på mange områder.

10 minutter om dagen

Ettersom det er solen som er den viktigste kilden til D-vitaminet, er dette imidlertid et vanskelig og ømtålig tema, siden solen som kjent også kan forårsake hudkreft.

- Problemet er at vi er blitt så redde for å pådra oss hudkreft at vi har blokkert for alle helsegevinstene som de samme solstrålene kan gi. Men slik trenger det ikke å være. Du trenger nemlig ikke å eksponere deg lenge for solstrålene før du får en tilstrekkelig produksjon av D-vitaminer. 10 minutter daglig med sol på ansikt og armer i sommerhalvåret, midt på dagen og uten bruk av solkrem, er nok, sier professor og D-vitamin-forsker Johan Moan.

De fleste av oss har for lavt nivå

De aller fleste av oss har for lavt nivå av vitamin D - spesielt om vinteren og våren. Dette er også noe de ser tydelig på Fedon Lindbergs klinikk, hvor de har målt D-vitamin hos 4000-5000 pasienter de siste seks årene.

«På klinikken finner vi at mer enn 40 prosent av pasientene har alvorlig mangel på vitamin D. Riktignok er mange av våre pasienter overvektige, men det er også store deler av befolkningen. D-vitaminmangel er et mye større problem enn både vi leger og myndighetene har vært klar over,» skriver Lindberg på sin hjemmeside.

Han oppmuntrer deg gjerne til å sole mer av kroppen, men pass på så du ikke brenner deg. Resten av året anbefaler han deg enten å ta en daglig dose tran, et rent D-vitamintilskudd eller et par ukentlige lynvisitter i solariet - og selvsagt: ha fet fisk på menyen så ofte som mulig.

Her er åtte gode grunner til å sanke D-vitaminer i sommer:

1. D-vitamin styrker immunforsvaret

Vitamin D er helt essensielt for å få immunforsvarets fronttropper, T-cellene, til å begynne å jobbe, viser en ny studie. Det er forskere ved Københavns Universitetet, med professor Carsten Geisler i spissen, som har gjort oppdagelsen.

- Vi har oppdaget at immunforsvarets T-celler er like avhengige av D-vitaminer som en bil er avhengig av bilbatteri for å starte. Med andre ord: Uten D-vitaminer kan ikke T-cellene komme i gang med arbeidet sitt, sier Geisler til magasinet Videnskap.dk.

Han forteller at når en T-celle gjenkjenner et fremmedlegeme som det gjerne vil kvitte seg med, må den ha D-vitaminer før den

Hold vitamin-nivået oppe året rundt

- Du kan ikke lagre opp D-vitaminer i kroppen over en lengre periode. Nivået en opparbeider seg i løpet av sommeren, halveres i løpet av to-tre måneder. Men hvis du kombinerer med å spise for eksempel fet fisk, kan du klare å holde D-vitaminivået på et bra nivå i løpet av vinteren, sier forsker Ann Burgaz, som har ledet en d-vitamin-studie ved Karolinska Institutet, til NHI.no.

kan begynne å dele seg og lage en hel hær av T-celler som kan ta opp kampen mot det fremmede elementet.

2. D-vitamin er bra mot benskjørhet

Mens benskjørhet i tidligere tider ble betraktet som et uunngåelig resultat av aldring, setter man i dag mye inn på å forebygge og behandle sykdommen.

Benmassen vår består til en stor grad av kalsium og fosfor, som reguleres av et svært intrikat system, der både biskjoldbruskkjertelen og D-vitaminer inngår. For å hindre at skjelettet avkalkes, må kroppen tilføres tilstrekkelig med kalsium og fosfat. D-vitaminer er viktig for å øke opptaket av disse stoffene.

En indisk studie fra desember 2010 viste at 77 prosent av pasienter med hoftebrudd (lårhalsbrudd) hadde lave D-vitaminnivåer.

D-vitaminer dannes fra kolesterol i huden når man er ute i sollyset, det er derfor meget viktig, især for kvinner over 50 år, å gå en tur i solen hver dag.

d-vitamin

I MAT: En liten middagsporsjon laks inneholder 7,5 mikrogram D-vitamin, som er mengden myndighetene anbefaler voksne mennesker. D-vitaminforskere mener derimot at dette er altfor liten mengde. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Dette må du spise:

Myndighetene anbefaler voksne å ta 7,5 mikrogram vitamin D daglig. D-vitamin-forskerne mener at dette er altfor lite, og at det er trygt å ta flere ganger mer.

For å få i deg 7,5 mikrogram må du spise enten et måltid bestående av:

  • 2 glass melk tilsatt vitamin D 1,2 mikrogram, margarin på 3 brødskiver, sardiner i tomat på 1 brødskive, makrell i tomat på 1 brødskive og sursild på 1 brødskive. Dette gir totalt 7,7 mikrogram.

Eller:

  • En liten middagsporsjon laks (100 g), som gir 8 mikrogram vitamin D. (1 ss tran gir samme mengde)

3. D-vitamin beskytter mot depresjon

En undersøkelse gjort av doktorgradsstipendiat Marie Kjærgaard ved Universitetet i Tromsø viser at det også er sammenheng mellom lavt D-vitaminnivå i blodet og depresjon.

Hun har blant annet sett på Tromsøundersøkelsen 6, der nærmere 13 000 menn og kvinner i alderen 30-87 år har uttalt seg om grad av oppstemthet og depresjon.

Kjærgaard registrerte hvem som følte seg nedstemt. Da hun sammenlignet blodprøver fra deltagerne i undersøkelsen, kunne hun se at de deprimerte hadde mindre D-vitaminer i blodet.

- Jeg fant ut at har man et lavt D-vitaminnivå i blodet, så har man 41 prosent større risiko for å være deprimert, forteller stipendiaten til forskning.no

4. D-vitamin kan beskytte mot overvekt

Mens det tidligere er blitt påvist en sammenheng mellom fedme og lavt D-vitaminnivå, har en ny internasjonal studie med utgangspunkt i data fra Helseundersøkelsen i Nord- Trøndelag (HUNT) tatt problemstillingen et skritt videre.

I studien viser forskerne at personer med lavt nivå av vitamin D tidlig i livet hadde større risiko for å utvikle fedme senere.

5. D-vitamin er godt for hjertehelsen

En stor amerikansk studie har funnet en tydelig sammenheng mellom lave nivåer av d-vitamin og økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Tilførsel av D-vitaminer ser ut til å senke blodtrykket. Denne sammenhengen kan muligens forklare hvorfor blodtrykket stiger med økt avstand fra ekvator, og at blodtrykket er høyere om vinteren enn om sommeren.

6. D-vitamin beskytter mot kreft

- Et lavt D-vitaminnivå øker risikoen for tunge kreftformer, som tykktarmskreft og brystkreft. Særlig gjelder dette pasienter med overvekt, som ofte har lave D-vitaminnivå i blodet. Det skyldes at D-vitaminet er fettløselig, og en god del av det vil da fanges i fettvevet, slik at det hindres i å komme ut i blodet. I tillegg er det trolig slik at overvektige soler seg mindre enn normalvektige, sier stipendiat Zoya Lagunova ved Oslo Universitetsklinikk.

Hun forteller at 20 prosent av årsaken til økt kreftfare hos overvektige kan forklares med D-vitaminmangel.

Studier viser også at:

  • 40 prosent færre kvinner utviklet MS etter å ha fått D-vitamin som kosttilskudd.
  • Barn som ble utsatt for mye sol i barndommen, har mindre risiko for å utvikle MS i voksen alder.
  • Tilskudd av vitamin D hos eldre har effekt på musklene, kan gi bedre balanse og redusere risikoen for fall.
  • En studie basert på 40 000 svenske kvinner viser at de som soler seg mest eller bruker solarier, har 30 % færre tilfeller av blodpropp enn andre.
  • Studier har vist at vi presterer best på den tiden av året hvor D-vitaminnivåene naturlig er høyest, og dårligst når nivåene er lavest.
  • Enkelte grupper av yngre mennesker i Norge har meget lav D-vitaminstatus, noe som kan skyldes økt tidsbruk foran dataskjermer og fjernsyn. Også eldre kan mangle d-vitamin fordi de er for lite utendørs.

7. D-vitamin har trolig en viktig rolle ved diabetes

Pågående, norsk forskning ser på sammenhengen mellom diabetes og tilskudd av d-vitamin.

- Det er nemlig gode holdepunkter for at D-vitamin er av betydning for både insulinutskillelse og insulinresistens, men det er ikke vist sikkert i kliniske studier ennå, forklarer Rolf Jorde, professor i medisin ved Universitetet i Tromsø til Forskning.no.

Det håper han og kollegene å endre på. Halvparten av studiens deltakere får store tilskudd av D-vitamin, mens den andre halvparten får placebobehandling, og forsøkspersonene skal følges over fem år.

8. D-vitamin gir bedre fruktbarhet

Er du mann og ønsker å bli far? Kom deg ut i solen! Det har lenge vært kjent at D-vitaminer kan påvirke kvinners fruktbarhet.

Nå oppfordrer fertilitetseksperten Anne Clark menn til å oppholde seg mest mulig utendørs for å forbedre sædkvaliteten. Clark har nylig gjennomført en studie på 800 menn med fertilitetsproblemer. Det viste seg at 1 av 3 hadde lave verdier av vitamin D.

Følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

LES OGSÅ:

Slik unngår du sommerforkjølelse

13 ting du bør unngå i tordenvær

Tabben som lett kan ødelegge de fineste sommerdagene

Åtte tegn på at du har et helseproblem

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!