FYSISK AKTIVITET: Det kan være ubehagelig å trene når det er høysesong for pollen hvis man er sterkt plaget av pollenallergi.

FYSISK AKTIVITET: Det kan være ubehagelig å trene når det er høysesong for pollen hvis man er sterkt plaget av pollenallergi. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.no

Trening og allergi

Bør du trene med pollenallergi?

Halvparten kan oppleve astmalignende sympotomer.

Pollensesongen er over oss for fullt, og mange steder i landet er det full spredning.

Hele 30–35 prosent av alle nordmenn er plaget av pollenallergi. De fleste får symptomer som tett nese, nyseanfall og kløe i øynene.

Har man pollenallergi, kan man også føle seg slapp og sliten. Mange lurer nok derfor på om man kan være fysisk aktiv under pollensesongen, eller om man faktisk bør la være å trene.

Tidligere landslagslege Thor-Øistein Endsjø
IKKE FARLIG: Dr. Thor-Øistein Endsjø sier det ikke er direkte farlig å trene med pollenallergi, men for noen kan det være svært ubehagelig. © Foto: Petter Berg/HM Foto

Høysesong for pollen

Det er to perioder hvor det er mest pollen i luften:

  • tidlig på våren når bjerka blomstrer
  • juni/juli når gresset blomstrer

Puster inn mer pollen under trening

– Hvis du merker at du får problemer med å puste, så bør du nok la være å trene, sier doktor Thor-Øistein Endsjø, som er idrettslege og spesialist innen astma- og allergisykdommer.

Ifølge legen, opplever rundt halvparten av de som er plaget med pollenallergi her i Norge at de får pustebesvær og astmalignende symptomer, når de trener på dager med spesielt mye pollen.

Du puster dypere og hurtigere når du er fysisk aktiv. Er du i ro, puster du inn cirka 10 liter luft i minuttet, mens når du trener, trenger lungene 200 liter luft i minuttet.

– Når man er fysisk aktiv, puster man derfor inn 15–20 ganger så mye pollen som når man holder seg i ro, forklarer dr. Endsjø.

Dropp trening på dårlige dager

Han mener at hvis man virkelig er preget av pollenallergien, trening ute går tungt og pusten er besværlig, så kan man like gjerne vente til været er gunstigere.

Ragnhild Halvorsen, som er spesialist i immunologi og er overlege ved Voksentoppen senter for astma og allergi, er helt enig.

– Har man moderate symptomer, går det helt fint å trene. Er man derimot veldig plaget, og får astma og pusteproblemer, bør man være forsiktig, sier hun.

Hun understreker at man må kjenne etter selv hva tåler.

– Man må kjenne på kroppen og ta hensyn til at man føler seg litt slapp, sier hun.

Morgen og kveld

Dr. Endsjø presiserer også at man har lov til å tenke selv og kjenne etter hva en selv orker.

– Er man først allergiker, så er man ikke i tvil om når man har en dårlig dag, og da bør man ta det med ro, sier han.

Men skal du først trene, så anbefaler han at du gjør det enten tidlig på morgenen eller sent på kvelden da pollenspredningen er liten.

Det er dessuten bedre å trene utendørs når det er overskyet og regn, enn på solfylte dager.

Et annet alternativ er selvfølgelig å trene innendørs, eller for eksempel svømme, ro eller padle på sjøen. Det er nemlig mindre pollen i vannoverflaten enn på land.

Tip for allergikere

  • bruk alltid solbriller, spesielt hvis du er ute og sykler. Disse gjør at du ikke får like mye pollen inn i øynene
  • er du virkelig plaget kan du bruke en papirmaske som du skifter ut hver dag. Denne hindrer at du får pollen ned i luftrøret
  • følg alltid med på pollenvarslene i avisene eller på nett
  • vær fysisk aktiv tidlig på morgenen eller sent på kvelden når det er mindre pollenspredning
  • tren på dager det er overskyet eller regn i stedet for på solfylte dager
  • kjenn etter hva kroppen tåler og orker
  • ikke press kroppen mer enn det som er behagelig

Ikke farlig å trene

– Løper man noen risiko hvis man først trener?

– Risikoen er ikke veldig stor, men man kan bruke hodet. Er du utsatt for å få astmalignende symptomer, og trener ute en varm vårdag, kan du få et kraftig astmaanfall. Direkte farlig er det neppe, men heller veldig ubehagelig, forteller Dr. Endsjø.

Han råder alle til å følge med på pollenvarslene i avisene, men påpeker at andelen pollen i luften varierer veldig fra sted til sted, selv om de ligger kun noen kilometer fra hverandre.

Dessuten kan pollen blåse veldig langt. Du trenger derfor ikke oppholde deg i nærheten av for eksempel bjørketrær, for å oppleve symptomer på pollenallergi. Men det er selvsagt mer pollen i luften der den oppstår.

Mindre effekt av trening

For folk med pollenallergi, er det vanskeligere å være i kraftig fysisk aktivitet når det er mye pollen i luften.

Dr. Endsjø understreker derfor at man ikke skal presse seg selv mer enn det som er behagelig, og at man bør gjøre ting annerledes hvis man merker at man blir fort sliten og puster dårlig.

For de som er mest plaget og kjenner at de vanlige allergimedisinene ikke er tilstrekkelig, kan det være aktuelt å snakke med legen om tilleggsmedisinering.

Det kan være inhalasjonskortison og/eller Singulair som virker mer spesifikt på de nedre luftveiene.

Siste utvei kan være en kortisonsprøyte som for en periode blokkerer allergi-mekanismene.

– For de dårligste pollenallergikerne bør mulighetene for allergivaksinering, enten det er som sprøyter eller tabletter, tas opp med legen, oppfordrer Dr. Endsjø.

– Kan treningseffekten bli redusert under pollensesongen?

– Helt klart. Er man preget av pollenallergi, og man beveger seg dårlig og puster dårlig, så kan man like gjerne la være, konstaterer idrettslegen.

Les også:

Varsler ny pollentype

Pollenallergikere reagerer på mat

Reseptbelagt nesespray kan gi migrene

Tips til hvordan du sminker deg i pollensesongen

Kommentarer:

Trude Susegg Redaktør Helse

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar og hjelper oss å bli bedre!

Treningsvideoer

Hemmeligheten bak en fin rumpe er både rask og gratis

Du er i gang på ett minutt hvis du ser...

Se video

Slik blir rumpa sterk og strøken

Still deg opp på alle fire.

Se video

Tråkk deg til stram rumpe

Bruk kjøkkenkrakken og sett i gang.

Se video

Utfall gir struttende lår og rumpe

Lår og rumpe får kjørt seg...

Se video

Rumpa du drømmer om

Slik får du den i sommer.

Se video

Enkel øvelse med ullsokker på hendene

Skliøvelsen som styrker mage og rygg.

Se video

Øvelsen som gir en snerten rumpe

Øvelsen er effektiv for både...

Se video

På forsiden av Doktoronline

10 tidlige tegn på demens

Høyt utdannede får noe sjeldnere demens.

Cannabis blir farligere

Risikoen for psykose er blitt høyere

Kjemiske endringer gjør at cannabisbruk får stadig mer alvorlige konsekvenser.

SOPPINFEKSJON: Genital soppinfeksjon er ikke en smittsom sykdom, men friske menn kan få kortvarig utslett på penis dersom den kvinnelige partneren har genital soppinfeksjon.=

Nei, du blir ikke steril - men han kan få utslett på penis

Halvparten av voksne kvinner har hatt problemet.

Mest leste saker på klikk.no

artikkel bilde

Tre ting du absolutt ikke må gjøre neste gang du spiser ute

Du gjør vel ikke dette når du spiser på restaurant?

artikkel bilde

- Dette skjer dessverre noen ganger og er helt uakseptabelt!

Ekspertenes råd: 10 ting du aldri skal gjøre som bryllupsgjest.

artikkel bilde

Med feil sko får ungene kalde og våte føtter

Vi har testet ni vintersko for barn.

henter innhold

Tjenester fra klikk.no

Denne siden er en del av Klikk.no

Redaktør Helse:

  • Leder digitale medier:

    Tore A. Godager

  • Redaktør (konst.):

    Andreas H. Carlsen

  • Ansvarlig redaktør:

    Elisabeth Lund-Andersen

  • Kontakt oss:

    Klikk her

Mest leste på Doktoronline

Stringtrusa får skylden for det nye underlivsproblemet

Ukjent underlivsplage gir brennende og sviende smerter.

10 tidlige tegn på demens

Bare glemsk, eller ligger det noe mer alvorlig bak?

Sykdommer i skjoldbruskkjertelen (hypertyreose / hypotyreose)

Sykdom i skjoldbruskkjertelen forårsaker en rekke helseplager, deriblant vekttap eller vektøkning.