Et vanlig problem for kvinner som akkurat har født, er urinlekkasje, som kommer av svak bekkenmuskulatur.

Det kan enkel trening gjør noe med.

Kiropraktor og fysioterapeut Hege Anita Andersen er en av ekspertene i klikk.nos nye eksperttjeneste. I vårt forum Klikk Snakk forteller hun hvordan man kan trene opp bekkenet.

- Du kan trene bekkenet ved å knipe igjen endetarmsåpningen og nærmest trekke underlivet oppover som for å stoppe å tisse, skriver Hege Anita Andersen.

Hun skriver videre at det er viktig at man har fokus på denne muskel-sammentrekningen mens man utfører daglige aktiviteter som for eksempel løfting av barn.

- Som all trening tar det tid å trene opp muskelstyrke og utholdenhet slik at det vil ta noe tid før man ser resultater, skriver Andersen.

Hun forteller også hvordan bekkenbunnstrening gir bedre sex.

- Indirekte vil det ha positiv effekt. Bevisstgjøring av bekkebunnen og underlivet er viktig under samleie. Ved urinlekkasje blir man i tillegg engstelig for lukt og fukt som kan legge en demper på seksuallivet, skriver hun.

Se video: Slik blir du kvitt bekkenplager

Les også:

Aktivitet under fødsel lindrer smerte

Kom i mammaform - slik trener du under graviditeten

Myke øvelser for ryggen

ABC for gravide

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!