Vi hikker alle i blant. Som foster hikker vi inne i magen til mor, og når vi kommer ut i den store verden fortsetter hikken å komme fra tid til annen.

Noen ganger går hikkingen over av seg selv, mens vi andre ganger må slite med de rytmiske, spasmiske bevegelsene i lengre tid. Det kan være irriterende, og da kan du ty til kjerringråd og andre metoder for å bli kvitt hikken.

Noe må da hjelpe!

En skje med syltetøy

- Mange har faktisk hjelp av kjerringrådene, så de er ikke så dumme de. Bringebærsyltetøy har jeg selv anbefalt pasienter, og de har hatt effekt av dette, sier spesialist i allmennmedisin Kari Løvendahl Mogstad.

Også en skje med honning kan gjøre susen, men hjelper ikke noe av dette kan trøsten være at hikkingen som regel går over av seg selv uansett.

- Man skal heller ikke le av den gamle, gode metoden med å skremme, som vi lærte da vi var barn. En del vil raskt bli kvitt hikkingen av et skikkelig "bø", sier hun.

Noen mener du skal drikke mye vann for å bli kvitt hikke, men for mye vann kan være helseskadelig.

Under ser du et klipp fra youtube.com, hvor du ser bevegelsene når babyen hikker inni magen!

Hvorfor hikker vi?

Men hva er det egentlig som gjør at vi hikker?

- Hikke skyldes ukontrollerte spasmer eller sammentrekninger i mellomgulvet, som er en stor muskel som skiller brysthulen fra bukhulen, sier overlege Berit Nordstrand.

En sammentrekning i mellomgulvet trekker luft inn i lungene når vi puster, og ved slike spasmer får du en raskere sammentrekning enn ved vanlig pusting.

- Den raske luftstrømmen får strupelokket til å lukke seg. Det trekkes liksom med i dragsuget, og dette gir den karakteristiske hikkelyden, sier hun.

Avlede hikkingen

- Det er en nerve som heter vagus som styrer disse ufrivillige sammentrekningene i mellomgulvet. For å slutte å hikke, må man stoppe den uhensiktsmessige påvirkningen som nerven har på mellomgulvsmuskelen - altså avlede hikkingen på en måte, sier Løvendahl Mogstad.

Hun kjenner ikke til at noen gruppe i befolkningen hikker mer enn andre, så her er vi alle like utsatt.

- Det må muligens være de som drikker mer alkohol enn andre. Det er nok også noen som er mer sårbare for påvirkninger av mellomgulvsmuskulaturen og vagusnerven slik at de hikker ofte, legger Løvendahl Mogstad til.

Her er enda et klipp av hikking i magen, hentet fra youtube.com:

Kjerringråd mot hikking:

Spis en skje bringebærsyltetøy

Spis en skje honning

Hold pusten og tell sakte til ti

Blås opp en ballong

La noen skremme deg så du skvetter

Pust i en papirpose

Trykk lett i ørene med pekefingeren i ett minutt

Drikk til du slutter å hikke

Hold pusten og svelg tre ganger

Kilde: www.kjerringrad.com

Tilfeldighetene råder

Nordstrand er mer skeptisk til kjerringrådene enn sin kollega. Hun mener tilfeldighetene spiller en større rolle her enn metodene.

- Hikke går vanligvis over av seg selv, og derfor er det nok mange tror kjerringråd hjelper. Det du gjør i det øyeblikket hikken går over av seg selv, vil nok kunne bli oppfattet som et effektivt tiltak, mener hun.

Nordstrand legger til at det likevel er grunn til å tro at det å øke karbondioksidnivået i blodet kan få mellomgulvet til å slappe av.

- Det kan derfor hjelpe å puste i en papirpose, holde pusten mens du teller langsomt til ti eller å blåse opp en ballong, sier hun.

Det finnes noen som sverger til kjerringråd uansett - også når de skal vaske huset eller kurere forkjølelse.

Kan være symptom på sykdom

De fleste av oss slutter ganske raskt å hikke, men noen blir plaget over lengre tid, og skulle hikkingen fortsette i ukes- og månedsvis bør du kontakte legen din.

- Den jeg kjenner til i legepraksis som har hikket lengst, har vært plaget daglig i sju år. Når hikken varer lenge, er det nødvendig å utrede pasienten og finne ut om det er en bakenforliggende sykdom i nerve- eller muskelsystemet, sier Løvendahl Mogstad.

Blir du ikke kvitt hikkingen, finnes det medisiner som kan redusere problemet og muligens også få den til å stoppe. Noen ganger kan det imidlertid være vanskelig å kurere hikkingen helt.

Sykdommer som kan føre til hikking:

Det finnes en rekke alvorlige sykdommer som kan gi langvarig hikke:

Strupekreft, lungebetennelse, magekreft, MS, hjernesvulst og andre alvorlige sykdommer i halsregionen, brystkasse og magen. Kontakt legen din om hikken vedvarer.

Grunn til bekymring

- Langvarig hikke er sjelden, men varer det over flere dager kan det være grunn til bekymring. Selv om hikken i seg selv er ufarlig, kan den nemlig være et tegn på at noe er galt, bekrefter Berit Nordstrand.

I tillegg til at hikke over flere dager kan skyldes sykdommer som irriterer mellomgulvet eller nervefibrene som går til og fra mellomgulvet, kan det også dreie seg om alvorlige sykdommer i halsregionen, brystkassen eller magen.

- Strupekreft, lungebetennelse og magekreft er eksempler på sykdommer som kan føre til langvarig hikke, sier Nordstrand.

Også ulike sykdommer i hjernen som slag, MS og hjernesvulst bør utredes, slik at det blir mulig å behandle årsaken.

Husk for øvrig at hikking også kan være bivirkning av enkelte medisiner som for eksempel cellegiftkur, og at det kan finnes mange symptomer som betyr at du bør dra til legen.

Prøv gjerne noe søtt

Vi mennesker har en hang til søtt, så er det råd som involverer noe godt kaster vi oss gjerne først over disse. Som for eksempel det å spise bringebærsyltetøy eller honning, som er råd Løvendahl Mogstad gjerne anbefaler deg å prøve. Også Berit Nordstrand mener det kan være verdt et forsøk.

- Det å spise noe søtt kan nytte. Det antydes av sukker kan påvirke nervesignalene slik at hikken stanser, men det er nok usikker hvorvidt dette er tilfellet. Selv vil jeg nok heller anbefale en håndfull friske bringebær. Dette er jo godt for deg uansett, sier Nordstrand.

Her er andre råd:

Svelg ti ganger

Få noen til å avlede deg, slik at du blir distrahert og glemmer hikkingen

Drikk vann fra "feil" side av glasset

Har du flere råd mot hikke? Legg dem inn i kommentarfeltet nederst i saken.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!