Gavebutikker med mening

Flyktninghjelpen

www.gavermedmening.no, tlf.: 23 10 98 00

Kirkens Nødhjelp

www.gaversomforandrerverden.no, tlf.: 22 09 27 00

Røde Kors

www.gimedhjertet.no, tlf.: 22 05 40 00

Unicef

www.shop.unicef.no, tlf.: 22 14 51 00

Norsk Folkehjelp

www.symbolskegaver.no, tlf.: 22 03 77 00

Redd Barna

www.reddbarna.no/shop, tlf.: 22 99 09 00

I Norge har de fleste av oss nok. Men også folk som har nok, må få lov å føle glede ved å gi og få. Mange voksne vil kunne underskrive på at det viktige ikke er selve gaven, men at noen har brukt tid og tanke på å glede oss.

Dobbel omtanke viser du hvis du kjøper julegaver som både er en oppmerksomhet til våre nære og en støtte til folk i nød. De fleste store humanitære organisasjonene i Norge har nettbutikker der de selger håndfaste ting som smykker, lekedyr, vesker og skåler. De tilbyr også symbolgaver som gjør gavemottageren til giver av geiter, høner, esler eller høns - livbergende husdyr for folk i utviklingsland. Andre gaver har også stor effekt: Hauger med murstein blir til hus, skolepulter gir barn et sted å lære, startpakker bidrar til å lette hverdagen for familier på flukt, mens en vannpumpe kan skaffe vann til en hel landsby.

(Saken fortsetter under bildet.)

Vondeling-engler kalles disse englene i strikket ståltråd med perler. De blir laget i et av Sør-Afrikas fattigste områder, Karoo i Eastern Cape-provinsen. Pris kr 125 pr. stk.

Vondeling-engler kalles disse englene i strikket ståltråd med perler. De blir laget i et av Sør-Afrikas fattigste områder, Karoo i Eastern Cape-provinsen. Pris kr 125 pr. stk. © Foto: Truls Brekke, Flyktninghjelpen

I Sør-Afrika lager arbeidsledige ungdommer vakker julepynt av gamle blikkbokser, metallbiter, ståltråd og ull. Kjøper du deres håndlagede engler og hjerter, er du med på å trygge arbeidsplassene deres. La årets jul bli den julen da du lot gavekjøpene støtte noen som trenger det!

Klikk på bildet helt øverst for å få frem flere bilder. Hvis du holder musmarkøren over bildet, får du frem bildeteksten med mer informasjon.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!