Uansett hvor bra eller dårlig selvfølelse vi har, har vi gjerne hatt et øyeblikk hvor vi føler at vi er best i verden og at alt er mulig.

Dette øyeblikket kan vi ta vare på og bruke i andre stunder, gjennom "ankerøvelsen", skriver BBC.

Poenget er å hente fram selvtillitsenergien akkurat når du trenger den.

Slik gjør du det:

1. Når du føler voldsom selvtillit: Lukk øynene og la følelsen bli sterkere. Se for deg hvor du kunne trengt den, for eksempel på en fest eller når du skal snakke i en stor forsamling. Jobb med å øke selvtillitsfølelsen.

2. Prøv å kjenne hvor selvtilliten kommer fra rent fysisk. Er det fra magen, hodet eller kanskje hendene? Prøv å flytte følelsen rundt i hele kroppen, fra hodet til tærne. Tell til ti og la følelsen bli sterkere for hvert tall.

3. Nå må du tenke på et "anker". Det er en fysisk handling, som å klype deg i låret, eller å slå ut i løse luften. Gjør denne bevegelsen når du er på en selvfølelsestopp.

4. Gjenta trinn 1-3 mange ganger. Jo flere ganger, desto mer sannsynlig er det at det fungerer når du trenger det.

5. Hvis øvelsen sitter, vil du kunne hente fram følelsen når du trenger den mest. Det eneste du trenger å gjøre er å gjennomføre "ankeret" ditt, og du er klar til å erobre verden!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!