Gå til innhold

Hvordan er deres tenåringer? 15/16 år


Learning to fly

Anbefalte innlegg

 

Jeg er tante til en jente på 16, som jeg setter stor pris på. Jeg har bare små barn selv, og vet ikke hva som forventes av tenåringer i dag..Jeg har henne ofte på helgebesøk, da hennes mor trenger avlastning. Lang historie. Denne jenta har hatt en vankselig oppvekst, og jeg vil gjerne hjelpe henne til å holde seg på rett spor her i livet.

 

En annen ting er "oppførselen" hennes. Jeg synes hun er noe uoppdragen, men er det normalt i denne alderen, så skal jeg ikke påpeke noe for henne. Jeg vet ikke om det er "hun" eller om det er alderen. Kanskje dere kan hjelpe meg?

 

Hun tror hun er gjest her (noe hun ikke er, hun er her for ofte til det, hun finner seg til rette som ett annet familiemedlem), og som gjest så mener hun at hun ikke skal hjelpe til med noe. F.eks så sitter hun bare og venter på desserten etter middag, mens vi andre rydder av bordet. Hun kjeder seg ofte på dagtid. Jeg kan sitte ved siden av henne og brette klær, men hun hjelper ikke til. Bare sitter krøket i sofaen og glor i luften. Når hun kommer, så sier jeg att jeg skal gjøre i stand sengen hennes, hun gjør ikke mine til å hjelpe til å legge på sengetøy, heller så tar hun ikke av etter besøket...Det er mange slike episoder.

 

En annen ting er når hun forsyner seg fra kjøleskapet. Hun tar så store porsjoner av det som er slik "ekstra god mat", att det blir tomt med en gang. Mens vi ønsker å ha dette i flere dager. dette har jeg avogtil minnet henne på, men hun "husker" bare for den tingen jeg har gitt beskjed om. Viss jeg en annen gang har noe annet, så må hun få ny beskjed om den tingen. F.eks så spiste vi is i går kveld for å kose oss. Jeg tok en litt stor prosjon, og hun fikk ta selv. Hun tok tre ganger så mye som meg, så isboksen var nesten tom etterpå...

En gang hadde jeg en pastasaltat som ungene mine elsker. Vi skulle ha til lunch ett par ager fremover. Hun kunne få ta, men mått ehuske på att vi andre ville ha noen porsjoner også. Når vi stod opp neste morgen(hun sitter oppe lenger enn oss om kveldene), så var det bare litt igjen. Hun hadde spist nesten en hel stor serveringsskål!! Det er mange slike episoder. Har vi juice eller annen god drikke, så drikker hun bare det, vi pleier å ta ett glass om dagen. Og det har jeg sagt. Frukt er også borte vekk når vi våkner om morgenen. Vi har gjerne handlet frukt for en uke, men på en kveld har hun spist frukt for flere dager...Hun får lov å ta, men jeg synes hun bør begrense seg...Er det alderen? Hun har foresten vært slik de siste 4 årene i allefall...

 

Hun er på besøk hoss faren to ganger pr år, noen uker tilsammen. HUn mener faren er lite gjestfri, for han forventer att hun skal rydde f.esk i skogangen når hun er der eller i stuen. Ikke som fast oppgave, men det var kjekt om hun tok ett tak iblandt. Dette er hun sur for, hun mener hun er gjest og skal ikke gjøre noe...Hun er også sur for att hun ikke får spise så mye hun vil hoss han, av det gode pålegget f.eks...

 

Hun fikk 30 kroner timen for å passe to tanteunger mens hun var hoss faren. De går i 2 og 4 klasse. HUn mente hun fikk skikkelig dårlig betalt, for de var så uoppdragne unger att det var mer enn å bare "være" der og se etter de. Det var en virkelig jobb...

 

Jeg reagerer på alt dette, og er litt usikker på om jeg skal "rette" henne, eller jatte med henne?

 

Hvordan er deres unger i den alderen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun er veldig godt kjent med dere, slik at hun betrakter seg som hjemme hos dere, - så tror jeg hun høres helt normal ut, jeg. Har selv bare erfaring med 15,5 år gammel gutt. Trodde at det ville bli enklere med gutt i puberteten enn ei jente, men kjønn trenger ikke bety noe har jeg oppdaget. Her svares det stygt og furtent titt og ofte, særlig er han i opposisjon til meg som mor. Uansett om jeg sier ifra en gang eller flere, blir det galt i hans øyne. Det er galt bare jeg åpner munnen. Jeg må mase om at han skal gjøre de få pliktene han skal gjøre. Han kan være innsmigrende når han vil oppnå noe, for så å være pottesur igjen tvert han har oppnådd det han ville. Han gjør ikke ting uoppfordret, jeg må påpeke at han skal gjøre de og de pliktene, og det gjerne flere ganger, noe som ender med at han blir potte sur. osv.......slik kan jeg ramse opp. Slitsom periode,spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...