Gå til innhold

Innenlandsadopsjon


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei

 

Bare lurer på om det er noen her som vet noe om dette? Kan man få muligheten til å adoptere "små barn/babyer" her i norge også, eller er de stort sett noe gamlere...?

Lurer også litt på det økonomiske ved det å adoptere et barn som er fodt i Norge. Noen som kan hjelpe oss litt på vei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Filifjonka

Det blir ikke adoptert bort mange norskfødte barn. En del av grunnen er at i Norge i dag er det ikke forbundet med sosial stigmatisering å være alenemor. Det finnes gode offentlige hjelpeordninger, og det er mulig å klare seg økonomisk.

 

De fleste norske barn som adopteres er i kategorien stebarnsadopsjoner. Ellers så er det en del fosterbarn som etterhvert blir adoptert av fosterforeldrene.

 

Du kan lese noe statistikk her: http://www.ssb.no/emner/02/02/10/adopsjon/tab-2006-06-15-01.html

 

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/adopsjon/tab-2006-06-15-02.html

 

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/adopsjon/tab-2006-06-15-03.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er selv adoptert fra Norge.Det var riktig nok i 78,og det var en helt vanlig adopsjon på lik linje med utenlands adopsjon. Det er fortsatt barn som blir adoptert på "normalt vis" i fra Norge. Fikk nettopp høre om noen vi kjenner som hentet en baby her i norge.Selv kom jeg til mamma og pappa da jeg var 3mnd gammel.Den gang kostet det ingenting.Vet ikke om det koster noe nå.Men at det er få adopsjoner fra Norge,stemmer jo.Lykke til! Synes jeg har verdens herligste foreldre!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

hei!=) det er fullt mulig å adoptere babyer fra norge, det er riktig nok ikke så mange som blir adoptert hvert år mn!

moren ig faren min har adoptert 2 barn fra norge. jeg var en av dem!=) vi var begge velldig små da vi kom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg vet noen som adopterte norsk baby på noen uker for ikke lenge siden. Sjansen for at det skulle skje var minimal... Det er ikke mange norske babyer som adopteres bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig å adoptere norskfødte barn. Men det er bare 7-8 barn som adopteres bort pr. år. Prosessen er akkurat lik som ved utenlandsadopsjon.

 

Det garanteres at det ikke er barn av narkomane, alkoholikere, prostituerte eller personer med sykdommer.

 

Så jeg vil tro det er unge jenter/ medlemmer i "sekter" el.

 

Grunnen til at jeg vet dette, er fordi tanten min holder på å gjennomgå prosessen, for å få adoptere et norskt barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

Jeg har to brødre som ble adoptert fra Norge i 1972 og 1975. Min mor kunne ikke få barn, men endelig i 1981 fant legene ut hva som var problemet og dermed ble jeg født i 1982. Det har aldri vært et problem for vår familie og derfor er det litt frustrerende å se hvor vanskelig det er nå å adoptere sammenlignet med noen tiår tilbake.

 

Min kone fikk kreft nå på nyåret og må operere bort livmoren. Vi er bare 29 år gamle og hadde planlagt å få barn nå snart. Det var en tung beskjed å få. Selv om hennes helse er det viktigste og vi enda ikke vet hva som skjer her, har vi allerede tenkt på adopsjon og ønsker å adoptere. Det ville vært så mye enklere om vi kunne ha adoptert fra Norge, slik mine foreldre gjorde på 70-tallet. Nå er vi inne på de ulike byråene her i Norge og ventetiden ser vond ut og prosessen lang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far er også adoptert fra Norge, nå er det lenge siden. Så jeg vet ikke noe mer om det nå. Men det skal nok være mulig, som de sier over her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Det er mulig ja, men sannsynligheten for at man skal få et norsk barn er minimal. Det er ca 5 i året. I tillegg kan man kun stå på "norskelisten" i ett år. Man kan ikke kjøre paralellt med utenlandsadopsjon og stå på den norskelisten samtidig, dvs. man kan stå på norskelisten helt til man har sendt papirer til utlandet, så det dreier seg i praksis om kun noen få mnd. man kan stå på begge, og velger man først å stå ett år på den norske så "fryses" utenlandsprosessen - som alle vet nå tar det fryktelig lang tid å adoptere fra utlandet, sånn at de fleste velger da desverre kan man vel si, grunnet et elendig regelverk, å ikke stå på den norske listen da det forsinker saken i utlandet og sjansen for norsk barn er minimal. Jeg tror ikke man har noen som helst "garanti" mot at barnets mor er narkoman osv. Vår sosialarbeider sa i alle fall ingen ting om dette da vi spurte (vi står i Kinakø....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med surogat mor... hvis det er kun limor som fjernes er det vel mulig produsere egne barn.... :) ville bare sette dere p en ny tanke ;P Lykke til! OG God bedring til din kone!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er ikke mange som øsnker å adoptere bort her til lands, selv skal jeg adoptere bort min baby som kommer i november. Men jeg ønsker en liten åpen adopsjon, hvor nye foreldre skal være med under fødsel osv.. det finnes nok noen av oss, selvom det er få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Det er ikke mange som øsnker å adoptere bort her til lands, selv skal jeg adoptere bort min baby som kommer i november. Men jeg ønsker en liten åpen adopsjon, hvor nye foreldre skal være med under fødsel osv.. det finnes nok noen av oss, selvom det er få..

Vi vil få barn fra "åpen adopsjon" eller fosterbarn. Vi kan ikke få barn og å få opplevelse fra fødsel er den beste, vi kunne tenke! Mannen min og jeg har alt barn trenger:) og jeg jobber med barn! Skriv meg på [email protected]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan ikke gjennomføre en adopsjon uten å ta kontakt med norske myndigheter (Barne-, ungdoms og familiedirektoratet).

Det er ikke tillatt etter norsk lov å avtale en adopsjon før barnet er født. Det må gå minst 8 uker etter fødselen før en formell adopsjonsprosess kan startes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan du :) kjente noen som fikk en gutt på 3 mnd og et annet par som fikk tvillinger på 9 mnd :)
Er dette et svar til vårt siste innlegg Swan1985? Et barn kan ikke bare overtas fra den som føder det til noen andre uten at dette registreres. En adopsjon skal anerkjennes juridisk og administrativt - hvis ikke er barnet i et juridisk ingenmannsland med usikre rettigheter. Les adopsjonsloven: http://lovdata.no/all/hl-19860228-008.html
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen fikk en gutt på 3 måneder i 1990 stemmer sikkert - det var etter den 8-ukers fristen loven setter for å tillate en innenlands adopsjon. Men vi går ut fra at adopsjonen ble registrert hos norske myndigheter? Hvis ikke er det snakk om en ulovlig adopsjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...