Gå til innhold

Høyt blodtrykk


så gla'

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som blir behandlet for høyt blodtrykk nå som dere prøver å bli gravide? Hva slags tabletter får dere? Bivirkninger?

 

Er inne i min første pp etter prematurfødsel for 2 mdr siden, hvor vi desverre ikke fikk beholde vår lille gutt mer enn to dager. Jeg har gått på blodtrykkstabletter i 9 år, men sluttet da jeg ble gravid i høst. Blodtrykket mitt ble kjempebra når jeg ble gravid, men nå har det altså begynt å stige igjen (180/115) og jeg må begynne på medisiner igjen. Hadde håpet å bli gravid igjen før det begynte å stige, men det er visst ingen vei utenom. Er jeg heldig, kan jeg kanskje slutte igjen når/dersom jeg blir gravid. Var hos legen i dag, men han ville sjekke med sykehuset om hvilken type jeg bør begynne med nå som jeg prøver å bli gravid igjen. Skal tilbake til legen torsdag og få resept.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt høyt blodtrykk i mange år. Når jeg ble gravid med snuppa høsten 2003 byttet jeg blodtrykkstabletter, fikk da noen som het Trandate. Går på de enda:)

 

Birvikninge, nei jeg tror ikke det, har ikke merket noe hvertfall:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Trandate er et av de medikamentene legen nevnte sammen med Aldomet. Godt å høre at ikke alle trenger å få så mye bivirkninger, men er litt bekymret da. Leste om noen inne på kompliserte svangerskap som gikk på en av dem eller begge deler, og de slet med slapphet og kvalme, samt dårlig tilvekst hos babyen. Et par av dem fikk prematur barn (rundt uke 30) fordi fødselen måtte settes i gang.

Gikk du hele svangerskapet ut Bente69?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, så gla' :)

 

Jeg har faktisk ikke merket en bivirkning, begynte på de med engang jeg merket jeg var gravid.

 

Jeg hadde termin med snuppa 22 mai, hun er født 2 juni = 11 dager over. Snuppa var en tungvekter, 4280 gram og 53 cm lang. Jeg hadde et helt perfekt svangerskap, var ikke dårlig i det hele tatt. Sprek som en fole hele svangerskapet, la på meg nesten 8 kg. Jeg har vel aldri følt meg så frisk som når jeg gikk gravid. Kan nevnes at jeg hadde en lang og vond fødsel på drøye 30 timer, etter 2 timer og 15 med pressrier måtte snuppa taes med vakum*møkka vondt*. At det er pga Trandaten har jeg ingen tro på. De problemstillingene du nevner har jeg aldri blitt fortalt av legen, min....*hmmm* noe jeg syns er litt urovekkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at det er de færreste som kan få slike bivikninger og komplikasjoner i svangerskapet, men det er jo dem man leser om. Sikkert mange som behandles for høyt blodtrykk og som ikke opplever hverken bivirkninger hos seg selv eller komplikasjoner underveis i svangerskapet. Beroligende å høre at det er slik med deg :-)) Så flott og høre at snuppa var stor og fin og at du gikk tiden ut og litt til. Men, var en slitsom fødsel du hadde da. Får håpe det går lettere neste gang, for du prøver igjen nå eller?

 

Blodtrykket mitt har tidligere blitt veldig fint i svangerskapet, slik at behandling ikke har vært nødvendig under graviditeten. Det håper jeg det blir denne gangen også. Når jeg da blir gravid igjen... og det har jeg da tenkt :-)

Skal til legen igjen og få resept på tabletter i morgen, og er spent på hva jeg får og hvordan kroppen min vil reagere på dem. Uansett, skal bli godt å få trykket ned. Er sliten og kvalm, med masse hodepine og tungpustethet.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...