Gå til innhold

4 år og 2 hull i tennene. Er så lei meg...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble helt sjokkert. Han pusser tennene morgen og kveld. Tar fluortabeletter, og gjør dette skikkelig. Jeg ammet han til han var over 2 år, uten å pusse tennene etter kveldspuppen. Uff, kanskje derfor. Han spiser og drikker helt normalt med saft og lørdagsgodteri, får en is innimellom osv. men ikke noe overdrevent. Nabogutten spiser godteri hele tiden, og han hadde SÅÅÅÅ flotte tenner.

Vet at dette er genetisk, og at noen har bra tenner andre ikke, men at det var SÅ ille visste jeg ikke. 4år og 2 hull-det kan jeg umulig klare å si til besteforeldre og venner og kjente. Er jo direkte flau at jeg ikke har "klart" å passe på tennene bedre.Stakkars gutt.

Andre som har 4 åringer med hull i tennene?

Er fortvilet, stakkars gutten min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har ei jente på 4,5 år. Hun hadde 1 hull på den første tannlege timen. Vi har samme rutiner med pussing og samme forhold til godteri og sukkertøy som du har. Jeg ammet til hun var 4 mnd (mistet desverre melken) og pusset alltid tennene etter melkemåltidene.

Hun har ikke vært på flere kontoller, men rekner med at hun skal tilbake til sommeren.

 

I den siste tiden har jeg sett flekker på tennene hennes. Mange flekker som ikke gikk bort ved pussingen. Og synes også jeg ser antydning til hull, men håper jeg ser feil :o)

Men så prøvde jeg en sterkere tannkrem. Fant ikke den som var fra 5-8 år, men en som den stod 6+ på. Den er litt sterkere men jenta mi synes den er god.

Etter bare 2 dager forsvant flekkene. Tror kanskje tannkremen var for mild. Håper også den hjelper henne til å få sterkere tenner og at hun ikke får flere hull.

 

Kanskje dere også skal prøve det? Men den var veldig sterk den tannkremen vi kjøpte. Gutten vår på 3 år ville ikke ha den. Men kanskje den andre fra 5-8 år er litt mildere?

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en trøst kan jeg fortelle at jeg fikk hull i tennene da jeg var ca fire. Så fikk jeg ikke flere hull før et par små da jeg var 19. Er nå over 30 og har fremdeles ikke flere. Puss og gjør så godt du kan mer kan man ikke forlange. Min datter har ikke vært hos tannlegen ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er 3 år og har 2 begynnende hull...

 

Jeg er lei meg, sjokkert og rasende.

 

Fordi:

 

Jeg har bestandig vært restriktiv med sukker, men har møtt liten forståelse for det. Jeg føler jeg kjemper en konstant og håpløs kamp for å holde sukkeret borte.

 

En dag var barna hos naboen i 2 minutter, og kom tilbake med hver sin saftis...

 

Hadde det bare vært den ene gangen, men det er så mye. Alle syns at barna må få litt søtt når de er på besøk, "det er jo ikke så ofte de er her". Onkler og tanter har kjøpt snop uten å spørre (som oftest har jeg vært der selv...), talløse ganger har de først spurt barna om de vil ha noe, deretter (kanskje) spurt oss.

 

Tidligere sa vi ja når barnet allerede var gjort oppmerksom på snopet, fordi jeg syns det er motbydelig å friste med noe de ikke får.

 

Nå innser vi at det var en real bjørnetjeneste, og at vi må bli flinkere. Det nytter heller ikke å bare si de ikke får snop. ALT må presiseres. Ikke saft, ikke sjokolade, ikke honning, ikke syltetøy.

 

En onkel har fått det hamret inn at det skal ikke kjøpes snop til barna, men presterte å komme hjem fra butikken med milkshake med 9% sukker i... Det er noen sukkerbiter, det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, du skal se at det er ammingen som har ødelagt. Det fikk i hvertfall jeg beskjed om da jeg måtte til tannlegen fordi min (snart 3åring) hadde au i tanna. MM er enda søtere enn vanlig melk og sliter veldig på tennene, da særlig når man ikke får pusset tennene over natta. Jeg ammet henne på både kvelden og noe om natten frem til hun var 1,5år, pusset selvfølgelig tennene morgen og kveld for det. Og som deg, hun har fått lite søtt ellers, drikker ikke saft, brus annet enn spesielle anledninger. Får ikke lørdagsgodt her engang fordi hun skjønner det ikke allikevel og ja...samme det...

Men fikk ihvertfall klar beskjed om at ammingen var grunnen når jeg var hos tannlegen, så det var prisen å betale. Men det som var bra det var at alle tennene som har kommet opp etter det var kjempefine og hun hadde fine tenner ellers. Kom ikke til å bli noe problem videre om vi fortsatte og pusse, gi fluor osv.

 

Og ps, du trenger ikke fortelle alle at han har hull da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å aldri gi juice utenom måltider... og heller ikke like før tannpuss... Gjelder forøvrig også oss selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var pussig, for jeg har lest så mange ganger om eksperter som uttaler seg om amming og tannhygiene. Og de sier alltid at amming etter tannpuss ikke er skadelig fordi brystet kommer så langt bak i munnen at melken kommer rett ned i halsen. Men det er vel mange meninger om dette som om alt annet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han hadde hull i de to bakerste tennene, så da stemmer det med at melken har kommet langt bak.

Jeg ble informert tidlig på tannpleie kurs for spedbarnsforeldre viktigheten med å pusse tennene til små barn etter amming pga. morsmelken var så søt....

Så håper at det er melken som har gjort det, ellers er det oppriktig PINLIG.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...