Gå til innhold

skrive under på at man ikke vil sette vaksine på barnet ???


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hs her mente jeg måtte signere et skjema når vi var der sist..siden vi takket nei til vaksine. høres rart ut synes jeg.

hun måtte visst ha det, men ville ikke skrive under før jeg har sjekket det opp...

 

noen flere som har opplevd det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

....det er sikkert bare et sånt drittskjema for å juridisk sikre helsestasjonen om at de har informert deg om "farene" ved vaksinenekt og "fordelene" med vaksiner......sånn at du ikke kan komme tilbake og anklage dem for noe på et senere tidspungt........

 

men du har ingen plikt til å skrive under på dette......

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i fjor da vi takket nei til barnevaksinene, sa helsesøster at vi måtte skrive under. Hørte derimot ikke mere om det og uansett, noen underskrift på slikt får de ikke av oss. Gudene vite hva de kan finne på å bruke en slik underskrift til.

 

Om noen skulle skrive under, burde det være helsemyndighetene med garantier om at alt vil gå bra eller erstatning hvis ikke og foreldre som frivillig gir barna sine denne giften.

 

En annen ting som er rart er at HS spør om den andre forelder er enig om vaksinenekt. Har noen noensinne opplevd HS spørre om begge foreldrene er enige om å GI vaksiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg The Natural. Begge foreldre burde selvfølgelig samtykke i om barnet skal vaksineres.

Angående spørsmålet til hovedinnlegger: HS. kan ikke forlange noe som helst fra deg! Et tilbud er et tilbud. Ikke noe du trenger å ta stilling til eller føle deg forpliktet til å underskrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.......men man skriver ikke under på at man ikke skal ha vaksine.....man skriver under på at man har motatt informasjon om fordeler og ulemper....(litt usa-inspirert)......og i prinsippet noe jeg godt kan forstå de gjerne vil sikre seg med......men det som samtidig kan utledes av denne lille klausulen er at man er villig til å utsette ungen sin for farer med overlegg....og det er jo faktisk et småstygt dokument de kan komme trekkende med i ettertid ved en ubeleilig anledning.....

 

...og husk at sånne helsesøster-berter trur dem har høyere moral enn andre....og på et snodig vis har en tendens til å bli hørt.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vi fikk brev i går fra Helsestasjonen der de først ba om personalia for barnet, mor, far og søsken og om barnet har vært til helseundersøkelser ved helsestasjonen.

 

Til slutt stod følgende som det vil være interessant å få noen tanker fra dere om.

 

Sitat:

 

"Samtykke/nektelse av vaksiner:

 

Jeg/vi ønsker-ønsker ikke (stryk det som ikke passer) mitt/vårt barn vaksinert mot poliomyelitt/difteri/stivkrampe/kikhoste, tuberkolose (BCG-vaksine), meslinger/ kusma/ røde hunder (MMR-vaksine) i skolealder

 

Sted.....Dato....... .......................................................

........................................................

underskrift"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Natural.

Denne var ny. Kan du kontakte meg på mail? Du har adressen etter sist gang vi snakket sammen.

Må være anonym, men du vet hvem jeg er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Siden jeg er helsesøster og dermed ikke særlig populær inne på denne siden velger jeg og være anonym. Jeg synes det er synd at dere er blitt møtt helsestasjonene slik mange av dere beskriver. men så kan jeg jo ikke dy meg for å tenke at det kan ha en sammenheng med deres egene fordommer mot en yrkesgruppe. Jeg har ikke opplevd mange foreldre som ikke vaksinerer barna, men jeg har daglig spørsmål om dette, og svarer da på en måte som jeg håper ikke støter andre. Jeg presiserer allerede ved hjemmebesøk at vaksineringen er frivillig, og da mener jeg det gir anledning til foreldrene og diskutere dette før første vaksinering. Ved de anledninger der foreldre ikke ønkser vaksiner krever vi ikke underskrift, men jeg preiserer at det er barnets rett til å få vaksiner, og foreldrene gjør et valg på deres vegne, og jeg oppfordrer foreldrene til å inforemere barna når de blir over 15år hvis de ikke har gjennomgått sykdommene før da. Jeg håper dere kan bli møtt bedre på helsestasjonen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingenting i mot ansatte på helsestasjonene eller leger i seg selv, det er bare når disse kommer med diverse utspill som jeg finner uakseptabelt at jeg reagerer og det er ikke fordommer men saklige grunner for det. Forøvrig finner jeg det naturlig at de fleste i disse yrkesgruppene handler som de gjør fordi de i praksis er tvunget til det via arbeidsinstrukser. Men det burde også for disse finnes muligheter for en viss nyansering i presentasjonen av gjeldende dogma i møte med foreldrene. I den forbindelse liker jeg at du personlig poengterer at vaksinering er frivillig. Det er nok mange foreldre som tror at det er obligatorisk og en kan jo filosofere over hvorfor en slik oppfatning er utbredt. Skulle det noensinne bli tvunget vaksinering i Norge kan man med trygghet konkludere at man har for alvor entret et totalitært samfunn der myndighetene har eiendomsrett over almuens kropper. Jeg oppfordrer folk til å tenke gjennom konsekvenesene av en slik utvikling fordi det finnes faktisk folk som ønsker det slik.

 

Men så sier du at du presiserer overfor foreldre at det er barnets rett til å få vaksiner. I dette må man forstå et slikt utsagn dithen at det å nekte vaksinering fratar et barns rettigheter, altså et slags overgrep. Dette er jeg overdådig uenig i. Det blir for meg som å påstå at når forldre nekter barnet å drikke Coca-Cola, fratar man en rettighet de har. Det de har rett til er gratis vaksiner av staten, men det er en politisk beslutning og ikke en grunnleggende menneskerettighet. Det er derimot en rettighet å nekte et slikt tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil presisere at jeg føler ikke at jeg arbeider under tvang, men jeg hadde selvfølgelig ikke kunnet jobbe slik jeg gjør hvis jeg var imot vaksiner. Når det gjelder presentasjon av vaksiner ønsker jeg at det skal gis rom til spørsmål og diskusjoner. Det vil jeg jo selv når det kommer til medisinering av mine gne barn. Men det er sjelden foreldrene spør om vaksineringen, jeg skulle faktisk ønske at det ble stilt flere spørsmål. Jeg mener ikke at det er å frata barnet en rettighet ved å la være å vaksinere dem, det blir litt dramatisk for meg å sammenligne det med et overgrep eller å sammenligenedet med å nekte coladrikking. (hvor lenge klarer man å nekte det da forresten....) Det jeg mener er at barnet selv må få ta stilling til spørsmålet om vaksinering når de er modne nok til det. Og med tenker jeg på de jenter som ikke har hatt rødehunder eller de gutter som ikke har hatt kusma før pupertert, eller når de en gang skal ut på loffen til områder hvor f.eks polio enda forekommer. For meg handler ikke dette om rettigheter, men om foreldreansvar.Man gjør mange valg på barnas vegne når de er små, og det er jo kanskje en rettighet vi som foreldre har, men vi mister den etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig arbeider helsesøstre under tvang. De er like trofast til vaksinejuntaen på Folkehelsinstituttet som prestene i Iran er trofast til koranen:-) For å si det enkelt... En helsesøster bør ikke rokke på de oppleste og vedtatte "sannhetene" fra den kanten!!! Ikke sikkert at helsesøster er en helsesøster hvis hun hadde meninger eller kunnskap fra den andre siden:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi har valgt å ikke vaksinere sønnen vår og når vi kom til helsestasjon så sa hun at vi måtte skrive under ett skjema. Men så ringte hun til folkeinstitutet og de sa vi ikke trengte.

 

Det verste var i vår situasjon var at i begynnelsen så ville jeg gi barnet vaksine, men faren ikke. De gangene faren ikke var med på undersøkelsene så prøvde hun å overtale meg og kalte meg en dårlig mor. Er ikke det galt, så vet ikke jeg. Jeg slet selv med at jeg ikke fikk gi ungen vaksine, at ikke hun skulle gjøre det verre. Jeg går rett og slett ikke bak faren sin rygg og gir ungen vaksine! Og det burde ikke være muligheter for det heller!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er helt enige med deg. Vi og hadde det samme problemet, vi som foreldre var ikke enige. Så vi har "utsatt" all vaksinering på ubestemt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...