Gå til innhold

Riksen er jo imot KS...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Uheldigvis er jeg en av de som MÅ på Riksen pga såkalt 'risikosvangerskap'. Og jeg har i tillegg ekstrem fødeangst, og har bedt på mine knær om KS, for jeg klarer bare ikke å takle mere smerte nå... Men neiiiida, her skal det ikke skjæres i hytt og pine, jeg får værsågod og føde på normal måte selv om jeg ikke takler smertene og angsten. Hvordan kan de nekte meg dette når jeg ikke kan velge sykehus selv???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hm det hørtes rart ut...

 

jeg vl føde, men riksen sier jeg MÅÅÅÅ ta ks.

 

skal ta det om 2 dager, gruer meg til kateter jeg da..

 

men gud du må da iallefall få søke om ks da... trodde man kunne det jeg...

eller har du gjort det å fått svare nei???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Har du fått tilbud om samtale, snakka med jordmor og overlege? Skrevet et forklarende brev? Sies jo at Riksen er et av de stedene der ingen blir tvunget til å føde vaginalt, så dette er vondt å høre. Hvis du har gjort alt for å få ks (altså alt av papirarbeid og samtale) så ville jeg ha gått til media! Har du tatt dette opp på ks-debatten og fødselsangst-forumet forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har snakket med jordmødre og overleger og gud hvet hva, men svaret er det samme. Jeg har økt blødningstendens, og dermed vil de ikke ta KS. For det var sååååå innmari mye verre å komme seg etter KS, og jeg kunne få problemer med såret,jeg kunne begynne å blø, og ditten og datten... Jeeez, man blør da under en vanlig fødsel også? Og da jeg fortalte at jeg var livredd for å ligge der naken og sånt, så sa de bare at: "Men du valgte jo å bli gravid? Da må du jo ta konsekvensene og føde også..."

Kjære vene, jeg er så lei av dem. Nå har jeg vært der 3 ganger i løpet av et halvt år pga blødninger i bukhulen, og det eneste de kommer frem til er " Men babyen har det jo bra!" Jammen, JEG har det IKKE bra!!!

Riksen er dessverre et sted der de tvinger folk til å føde vaginalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei du!

 

Når har du termin? Det høres vondt ut å ha det slik som du har det nå. Det å være redd for å føde, er helt normalt. Jeg vet ikke om dette er ditt første barn. Kjenner ikke din bakgrunn eller historien din, men jeg tar sjangsen på å svare deg allikevel.

 

Når legene og jordmødrene tar en avgjørelse som du ikke er helt enig i, er det ikke for å plage deg, eller straffe deg. De velger det de mener er best for barnet og for deg. Når du allerede har hatt tre blødninger i bukhulen, er det ikke sikkert det er så heldig for deg å ta keisersnitt. Det er, som legene har forklart deg, en stor risiko ved å gjennomføre en slik operasjon.

 

Ja, det gjør vondt, ja, det er intenst, ja det kan virke overveldende. Men underveis, mellom riene, gjør det ikke vondt i det hele tatt. Kroppen innhenter seg. Og etterpå, når babyen er ute, så gjør det heller ikke vondt. Man kan kjenne noen etterrier, men det er ikke som selve fødselen.

 

Jeg hadde, i likhet med deg, mange sterke meninger om hvordan min fødsel skulle være. Jeg var vettskremt, jeg var livredd for å miste kontrollen over meg selv, over sinnet mitt, over smertene osv. Jeg skulle ha all tilgjengelig smertelindring, jeg skulle ha epidural, akupunktur, lystgass og gud vet hva. Jeg hadde til og med tenkt at jeg skulle sminke meg før jeg ankom fødeavdelingen, for jeg ville ikke føde blek og fæl uten mascara.

 

Jeg hadde laget en lang liste som mannen min skulle huske å overrekke til jordmoren som skulle hjelpe oss gjennom fødselen.

 

Når vi først ankom fødeavdelingen, hadde jeg allerede 5 cm åpning. Riene kom jevnt og trutt. 3 timer etter ankomst, fødte jeg vår datter, uten smertestillende i det hele tatt. Ikke det at det er et mål i seg selv, for smertestillende finnes og er meningen at man skal bruke når det trengs.

 

Når alt kom til alt, betydde ikke det minste at jeg fødte uten mascara, men jeg var umåtelig stolt av at jeg hadde greid å føde, jeg som var så livredd i utgangspunktet!

 

Hadde jeg vært deg, ville jeg tatt kontakt med jordmor i avdelingen. Det finnes hjelp å for de som sliter med fødselsangst!

 

Lykke til!

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Her er det ikke Riksen som er vanskelig, de gjør dette for at du ikke skal blø i hjel på operasjonsbordet...

 

Slutt å syt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg høye doser blodfortynnende, har sterk fødselsangst for sykehusfeil, går til samtaler med JM hver mnd der for dette -og fikk på førsta samtale tilbud om KS hvis jeg ønsket det.

Dette er ikke noe jeg nødvendigvis ønsker, fordi jeg vet at det beste for både meg og barnet er vaginalfødsel.

MEN jeg har krevd lav terskel for evt ks -innvilget skriftlig, ikke bruk av tang/sugekopp -nesten innvilget skriftlig, CT-måling av bekken mtp vaginalfødsel at mitt bekken er stort nok -Innvilget.

 

Så her har jeg ikke opplevd de som vanskelige i det hele tatt.

 

Tror nok at om de sier at man ikke burde ta KS så er det en god grunn. Og med blødersykdom(el lign) er det en sykt stor risiko ved oprasjoner....

 

Du kan ikke skrive at "Riksen er imot KS!" det blir helt feil, bare fordi de ikke ønsker å ta den risikoen hos deg. Nå er det fritt sykehusvalg, så hør med Haukeland eller annet sykehus for risikosvangerskap da... :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm. Jeg skal også på Riksen og har fått innvilget keisersnitt pga hastesnitt sist og påfølgende angst. De prøver selvsagt å få meg til å føde naturlig men har sagt jeg får ks om jeg vil. Vil tro at de i ditt tilfelle mener at det er for stor risiko ved å ta et keisersnitt, tror ikke de ville satt seg på bakbeina ellers. Har du snakket med jordmor Agnethe om angsten? Hun er veldig flink...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg MÅ føde pÅ Riksen og har ikke sÅ veldig lyst. Rett og slett fordi de ikke har lystgass.

Legen pÅ Riksen mener jeg fint kan føde vaginalt, til tross for mulig omfalocele. En gynekolog som jeg gÅr til, mener det er tryggest med keisersnitt.

Jeg skal pÅ kontroll over pÅske og kommer til Å snakke med legen da.

Men vi har trodd keisersnitt hele tiden, sÅ vi fÅr se hva legen sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Er jo trist de ikke godtar ønske ditt,de godtok mitt med engang jeg ba om Keisersnitt,men mulig de gjorde det pga jeg har medfødt hjertefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

Nok et spørsmål: har noen her erfaring med hva som skal til for å få lov til å sove under det planlagte keisersnittet, dvs. få narkose?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

De har ikke lystgass på Riksen. Narkose under keisersnitt får du ikke med mindre de ikke rekker å vente på at epiduralen skal virke. Det er for din egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også inntrykk av at de er veldig liberale på Riksen. Min baby ligger i seteleie, og jeg fikk valget mellom planlagt ks eller setefødsel - ingen forsøkte å overtale meg til noe som helst. Det eneste legen sa var at "det er viktig at du er komfortabel med valget du tar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her er det ikke Riksen som er vanskelig, de gjør dette for at du ikke skal blø i hjel på operasjonsbordet...

 

Slutt å syt!

Kjenner jeg blir oppgitt av ekle kommentarer i forum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...