Gå til innhold

Jenter, jeg trenger hjelp av dere!


Frk.Forvirret

Anbefalte innlegg

Har et enormt søtbehov og er 15 kg overvektig. Jeg vet hva som er lurt å spise og ikkelurt å spise, men klarer ikke å gjøre noe med det. Legen sa en gang til meg at det fantes tabletter som kunne hjelpe og jeg antar det er Reductil, som så mange skriver om her inne. Må vente til jeg er ferdig å amme,da. Men akkurat hva gjør disse tablettene? Reduserer søtbehovet, mer en krom gjør? Idag har jeg spist (av snop): en pose Tortillachips, 4 kvikklunsj, en monolit, en 3-pack med smurfedrops og to pakker minigums...... Ja, jeg vet, det er helt enormt mye. Og jeg spiser masse hver dag. Orker ikke dette mer. Bli rett og slett kjempedeprimert. Tror dere Reductil kan være tingen for meg? Trenger å slutte å tenke på snop hele tida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg hadde det som deg, hadde et enormt søtbehov mens jeg ammet.. tror nok det er mange som har det sånn;) det høres sikkert litt rart ut, siden jeg går på reductil selv, men jeg vil råde deg til først å fremst å slutte å tenke at løsningen ligger hos en pille du kan ta i fremtiden. nå vet jeg jo selvfølgelig ikke hvor lenge du har planer om å amme, men det er jo noen ting du kan ta grep om her og nå for å få det bedre, så da er det unødvendig å la det skure og gå;) ettersom hva jeg har lest tar det ca tre uker fra du kutter ut sukker til søtbehovet begynner slippe taket, og som du nevner selv, i den tiden kan du jo ta et kromtilskudd.reductil har fjernet søtbehovet hos meg, men likevel har jeg jo lyst på søtt i ny og ned rett og slett fordi jeg syns det smaker godt;) et lite tips hvis du skulle bestemme deg for å kutte ut det søte er samtidig å kutte ut light produkter med søtningstoffer også. selvom disse er kalorifattige vil hjernen din like fullt oppfatte det som søtt, og behovet vil da bestå dessverre. og når behovet melder seg, spis en brødskive eller no frukt/grønt.og drikk masse vann!og ikke handle når du er sulten... huff, så kjedelig disse rådene ble, og du kan dem nok fra før, (beklager,vil ikke virke som noen bedreviter her;)) men det er det beste jeg har å komme med nå:) det fins ikke noen mirakelpiller på markedet, man må likefullt jobbe med å motarbeide gamle vaner. Kan jo hende selvfølelsen din øker om du klarer få til noen sikkelige treningsøkter i uka også? gjør det for meg hvertfall;) Så, utfordre deg selv og test viljestyrken din, gjør det til en konkurranse med deg selv!

 

P.S: Sjekk http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/ og søk på reductil så kommer det opp hva slags virkning pillene har og hvem som kan få de. Men vil legge til at de fungerer ikke på ca. 40% og kan si for min egen del at jeg er usikker på om pillene har en reell virkning eller om jeg går ned i vekt fordi jeg tror at pillene funker;) Så sunt som jeg lever nå ville det vært no alvorlig galt om jeg ikke hadde gått ned;) Som legen sa til meg - vekttap er enkel matte; man må putte mindre inn enn det som forbrennes i løpet av en dag!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,hei...

 

Nå kan ikke jeg skylde på amming eller noe sånt da..hehe

Men jeg var TOTALT avhengig av cola, og drakk flere liter hver dag. Det gikk på sjokoladeplater, potetgull og masse vanlig mat hele dagen. Var liksom like sulten 30 minutter etter at jeg hadde spist ett måltid. Ihvertfall det jeg innbilte meg selv!!!

Uansett hvor mett jeg var, så måtte jeg ha noe å tygge på.

Så fikk jeg reductil hos legen. Og det er det sykeste jeg har vært med på!

Fra dag 1, så mistet jeg fullstendig lysta på cola, snop og mat generelt.

Måtte minne meg selv på å spise til faste tider. Starta med reductil 27/4, og har til dags dato ikke drukket ett glass brus en gang. Smakte en slurk cola til typen, og det var skikkelig søtt å kvalmt. Kan ikke forestille meg at jeg var så sugen på det der ekkle klisset før.hehe

 

For mange funker det ikke å ta seg selv i nakken. Har prøvd det så uendelig mange ganger.

Mange som prater om at det er så fæle bivirkninger av reductil, og ja..det er ikke småtterier som står i vedlegget.

Men det eneste jeg har merket er at jeg har mye mer energi og litt munntørrhet.

Nå har de jo og kommet med ett nytt preparat. Acomplia. Det skal visstnok funke på samme måte som reductil, men med mindre bivirkninger.

 

Håper det ordner seg for deg:)

Masse lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å kjøpt det. Det du ikke har i huset kan du ikke spise. Det er en fin regel. Mange synes krom hjelper. Eller så er det bare å være beinhard med seg selv. Etter en ukes tid er den verste snopetrangen borte. Og hver gang du får lyst på snop drikker du et stort galss vann. Halv liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for råd og støtte:-). Men til Doppler: det er ikke så enkelt som du sier. Hadde det vært det, ville jeg ikke hatt noe problem....og det hadde ikke vært så mange overvektige mennesker i verden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg.

Har man ikke snop i huset så spiser man masse annet.

Og da er man jo for så vidt like langt.

Og det ligger bestandig noe bak overvekta. Er ikke noe som bare oppstår helt uten videre!

Men nå er det jo og slik at noen har mer viljestyrke enn andre!

 

Jeg syntes ikke krom funket på meg i det heletatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er forsåvidt enige med dere alle her, noen har mer trening i å bruke viljestyrken enn andre.har en formening om at de fleste har samme evne til viljestyrke, men er nok ikke alle som kjenner "redskapene" for å benytte seg av den - det er jo individuellt. Når det er sagt er jeg nok ikke enig i at man er likelangt uansett hva man spiser. Noe mat har en større gevinst enn annen og gir en bedre metthetsfølelse - tror nok de fleste er enige i at det er bedre (og føles bedre) å spise 5 brødskiver enn tilsvarende mengde sjokolade. Sukker gjør en også ganske slapp i lengden, rask blodsukkerstigning og - fall fører lite godt med seg.Så om man spise annen, selvom for mye, mat i stedet for godteri tror jeg det vil føles bedre for kropp og sinn. Men en ting jeg vil si meg veeeeldig enig i er at det svært ofte ligger noe bak overvekt, men før man da setter i gang en slankeprosess burde man finne ut hva det er. Ellers vil man jo gå opp igjen?! Grunnen til at jeg nevner krom i mitt innlegg var for å gi HI et alternativ og hjelp til å kontrollere søtsuget mens hun ammer..for reductil er jo ennå ikke en løsning så lenge hun driver med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei:-)

 

Det er ikke enkelt dette. Kjenner stadig behovet for å putte i meg noe usunt, selv om jeg vet jeg burde la være. Matematikken er enkel og sier mindre kalorier inn enn det du forbrenner, men det er jo noe alle vet. Du vet jo hva du burde og ikke burde. Sukkeravhengighet er både fysisk og psykisk. Kroppen får et behov for sukker fordi blodsukkeret ditt helt sikkert er ganske ustabilt. Det går rett i været når du spiser noe søtt og rett i bunnen etter en liten stund, dermed får du behov for noe mer søtt og så er karuselen igang. Det fysiske behovet vil reduseres etterhvert om du klarer å kutte og være streng i en periode. Men det er det psykiske som er virkelig bøygen her tror jeg. Jeg har selv kjøpt en bok som heter Ned i vekt med kognitiv atferdsterapi. Denne tar for seg at overvektproblemene ligger i hodet og er et resultat at grundig forskning bl.a ved karolinska institutt i Sverige. For alle vet jo hva man burde spise og hva som er sunt, så det er ikke det at overvektige er dumme mennesker som ikke kan noe om kosthold. Det henger sammen med tanker, reaksjoner og tolkninger på hvordan livet er, stress, negative tanker osv... Denne boka er bygd opp som et selvhjelps program over 10 uker og virker veldig bra. Jeg har anbefalt den lenge, men litt andre ting gjorde at jeg måtte vente litt. Så nå har jeg begynt og er i uke 2, det ser veldig bra ut. Svogeren min er forresten psykiatrisk sykepleier og synes denne boka så ytrolig bra ut. Bare et tips fra meg:-) Lykke til uansett!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente jo selvfølgelig ikke at man er like langt om man spiser salat enn sjokolade. Formulerte meg litt feil der.hehe...

Men jeg hadde det faktisk slik at jeg kunne spise en skikkelig middag men en liten stund etterpå så måtte jeg ha noe å spise igjen. "følte" meg sulten!!

Og selv om jeg ikke hadde noe snop i huset, så var også søtsuget så forferdelig intens at det endte opp med at jeg laget en sjokoladekake eller noe sånt.Måtte ha sukker. Klarte å innbille meg selv at hvis jeg ikke fikk cola og sukker, så fikk jeg så forferdelig hodepine. Og alt var kun pga at jeg ikke fikk nok sukker. Men det ser jeg nå etter at jeg begynte på reductil, og kun drikker vann om dagene og spiser sunt fra dag 1. at det ikke var tilfelle.

 

Jeg vet veldig godt hva som er årsaken i mitt tilfelle.

Er bare ikke noe å gjøre med det, bortsett fra å bite det i seg og håpe at man unngår en knekk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at de fleste spiser av en grunn. Selv er jeg kjedespiser, trøstespiser, sinnaspiser og sosialspier. Men om du rydder bort snopet i skapet ditt kan du ikke spise det. Og har du i samme slengen kastet kjeks og andre søtvarer så vil ikke det du snoper på være så uhyggelig usunt. Og kjøp mindre pakninger. Da spiser man mindre, for man spiser som regel til det er tomt uansett..

 

Men jeg er ikke den rette til å predike. Jeg la på meg masse selv da jeg ammet. Stillesittende tilværelse med lite å finne på. Som skapt for kjedespising. Og jeg er jo her inne av en grunn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...