Gå til innhold

Lørdagsnarkomani


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Endelig blir det satt lys på denne siden av saken også (til de det måtte glede) :-) Jeg kopierer artikkelen til dem som får musekrampe av å kopiere og lime. Til resten av dere legger jeg ved en link.

 

"I samfunnets øyne er de kanskje narkomane, men de er ikke avhengige. Ikke mer enn dem som går på byen hver lørdag, eller dem som regelmessig drikker en flaske rødvin for hjemmekosens skyld.

 

Flore Singer Åslid er stipendiat ved Institutt for sosialantropologi ved NTNU. Hun skriver på en doktoravhandling om de såkalte "lørdagsnarkomane" brukernes erfaringer og tanker rundt sin rolle som

 

Ressurssterke

 

Tidligere har hun studert de harde misbrukerne, dem vi alle har et indre bilde av. Slitne, med store boblejakker, åletrange jeans og knekk i knærne.

 

Nå tar hun for seg stoffmisbrukere som ikke er avhengige. De som bruker heroin, amfetamin eller cannabis kun i ferier og helger. Akkurat som andre bruker alkohol.

 

– Generelt er de etablerte mennesker, både aldersmessig, sosialt og økonomisk, forklarer Åslid. De er reflekterte, med høyere utdannelse. De har gode jobber og sterke familiebånd. De har brukt narkotika i mange år, og de visste tidlig at de ville prøve stoff.

 

Åslid er fortsatt tidlig i avhandlingen sin. Hun er antakelig den første i Norge som gjør nærmere studier av denne gruppen brukere. Det finnes ikke tall på hvor mange det kan dreie seg om på landsbasis.

 

”Narkomane”

 

Åslid er påpasselig med ordbruken:

 

Det finnes misbrukere og brukere av narkotika, akkurat som andre misbruker eller nyter alkohol. Lørdagsnarkomane er brukere som fungerer i samfunnet, de som viser ”ikke-destruktive brukermønstre”, som hun kaller det.

 

De skjøtter sine jobber og oppdrar sine barn, men bærer på en stor hemmelighet: I lovens forstand er de kriminelle, i samfunnets øyne er de narkomane. Dette er merkelapper som plasserer dem utenfor samfunnets gode selskap. I bås med tiggende ”dønkere” og gateprostituerte.

 

Lørdagsnarkomane risikerer tap av jobb, sosial status, samt store konsekvenser for barn, familie, og venner hvis de blir oppdaget.

 

Snøballeffekten

 

- Det har ikke vært vanskelig å finne dem, sier Åslid.

 

Arbeidet med å oppspore forskningsobjekter har vært preget av snøballeffekten: Finner man først en person, får man tips om en neste, og så begynner snøballen å rulle.

 

- Til slutt ringte folk meg. Jeg har måttet avvise noen, sier Åslid. Mange av intervjuobjektene var oppsatt på å fortelle om sitt syn på rus og narkotika. Dette var en mulighet til å få snakke gjennom en offentlig kanal, samtidig som de kunne føle seg trygge på anonymitet.

 

Nulltoleranse

 

Narkotika er tabu, og norsk offentlighet og norsk forskning har vært svært bundet opp til samfunnets forenklede forestillinger om narkotika og narkomane. Samfunnet har nulltoleranse for narkotikamisbruk, og all bruk av illegale stoffer er per definisjon misbruk. Vi har ikke det samme polariserte synet på for eksempel alkohol.

 

- Jeg kjenner til personer som har mistet samværsrett med egne barn, utelukkende fordi de røyker hasj i helgene, sier Åslid. Dette ville aldri skjedd med en ”helgedranker”.

 

Ikke romantisering

 

- Jeg er ikke ute etter å romantisere narkotika eller stoffmisbrukere. Jeg ønsker med denne avhandlingen å dekke et sort hull i vår viten om narkotika i samfunnet. Jeg ønsker å ta med brukerne selv i forskningsarbeidet. På denne måten kan jeg bidra til å avmystifisere noen forestillinger.

 

Åslid mener dette er en nødvendighet for å finne nye løsninger på et problemområde hvor det norske samfunn har stanget hodet i veggen i flere tiår.

 

- Forskning på rusfenomener har vært dominert av sosial – og helsekomplekset i Norge. En antropologisk tilnæring derimot, kan kaste lys over et tabubelagt skyggeområde, sier Flore Singer Åslid."

 

http://www.forskning.no/Artikler/2005/november/1131524024.94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Fortsetter under...

  • 4 uker senere...
  • 2 måneder senere...

Jeg syns faktisk denne artikkelen romantiserer misbruk av illegale rusmidler.

 

Åslid sidestiller disse rusmisbrukerne med de som misbruker alkohol, og det blir så totalt feil all den tid rusmidlene Åslid konsentrerer seg om faktisk er illegale - altså kriminalitet. Derved får også rusmisbrukerne en annen reaksjon fra samfunnet enn misbrukere av f.eks alkohol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

På hvilken måte romantiserer Åslid bruk av illegale rusmidler? Hun har her valgt å avgrense studiet til å gjelde de som bruker illegale rusmidler og som ikke har et problematisk forhold til det. Tidligere har hun hatt fokus på såkalte "narkomane". Det at hun nå velger å se nærmere på "skjult rusbruk", betyr ikke at hun forsøker å undergrave at det faktisk finnes personer som mister all kontroll i forhold til rusbruken sin. Det må bli slutt på at enhver vinkling som strider i mot konvensjonelle oppfatninger av illegal rusbruk skal bli sett på som romantisering. Ved å opprettholde disse oppfatningene, blir det umulig å finne ut hva det er som skiller destruktive brukere fra konstruktive brukere, og man er dermed med på å opprettholde destruktiv rusbruk som et samfunnsproblem. Åslids arbeid spiller dermed en viktig rolle for bekjempelsen av rusproblematikken. Her syns jeg du tenker snevert.

 

Så lenge subjektene i studiet bruker illegale rusmidler som andre bruker alkohol, hva er da galt med å sidestille disse rusmidlene med alkohol? At de er illegale, blir omtrent den eneste skilnaden, noe Åslid selv bemerker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Har ikke så mye å kommentere, bortsett fra at jeg syna det er bra at noen setter fokuset på denn type bruk/misbruk av narkotika.

For vi vet da alle at det finnes MANGE "lørdagsnarkomane". Om man ikke kjenner noen, vet man alltids om noen.

Synes ikke det er noe galt i å sidestille narkotika og alkohol på dette området. Begge deler er rusmidler, som kan brukes eller misbrukes.

Det er ikke noe bedre å drikke i helgene! Som allerede sagt, forskjellen er bare at narkotika er ulovlig, det er ikke alkohol.

 

Helt enig i at det må være lov å se ting på andre måter enn "alle andre"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Syns dette var et kjempefint innlegg.

Har vært en av disse, som lissom bedriver lørdagsnarkomani.

Lever et helt normalt sosialt liv, total avholds fra alkohol og sterkere, bortsett fra at jeg satte pris på en blås hasj noen ganger, samt jeg har røyket sigaretter i 10 år. Ja, sigaretter er faktisk et rusmiddel det også:P Da jeg fant ut at jeg var gravid, kuttet jeg ut røyken på dagen, samt bestemt meg for å holde meg unna hasjen under graviditeten. Det blir nok til å holde seg borte fra etter barnet har kommet også, da synet på hasjbruk, bortsett fra at det er ulovlig, likestilles med rus for narkomane hos helsevesenet. Var såpass ærlig da jeg ble gravid. å si til jordmor at jeg hadde røykt hasj sporadisk de siste årene. Og dermed var ballen satt i gang med urinprøver, og møte med sosialen. Ble behandlet som om jeg var en avhengig rusmisbruker som må overvåkes i tilfelle tilbakefall, med streng beskjed om at hvis positiv prøve, eller unnlatt oppmøte, vile føre til tvangsinnleggelse og avrusning.

Ok, jeg skjønner at dem vil skjerme barna, og det finnes faktiske tilfeller der mor trenger denne oppfølgning. Men det må da gå an å skille disse to typene mennesker. Brukere og misbrukere.

 

Håper dette ikke ble for rotete og uforståelig.

Men fikk fram poenget mitt:)

 

Hilsen rusfri kommende mor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Annonse

  • 3 måneder senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg er tidligere rusmisbruker, brukte dop i flere år, og har brukt det meste som er av narkotika. Rusfri i 4,5 år, og skal nå bli mamma for første gang. Og jeg må si jeg ikke syns det er greit å bruke narkotika, selv om det er bare i helgene og ungene er hos barnevakt. Som foreldre er man rollemodeller og forbilde for barna sine, og vi lærer barna våre hva som er rett og galt gjennom det vi selv gjør.

Man tror kanskje at barna aldri vil finne det ut og at man derfor tenker det er greit. Men siden det er ulovlig kan man bli tatt, havne i fengsel eller værre, at barna blir tatt fra foreldra. Og hva sier man til barna da?

Drugs er ikke noe man skal tulle med, det er lett å tro at man har kontrollen, og at man klarer å bare holde seg til helgene, men jeg vet av erfaring hvor lett man blir hekta, sakte men sikkert, uten at man en gang merker det selv.

Og uansett så påvirker stoffene hjernen og kroppen, og de sitter i lengre enn man tror. Så når mandagen kommer og man tror at stoffene er ute av kroppen kan man fortsatt være påvirket.

Mistforstå meg ikke, jeg har ingenting imot artikkelen, flott at hun belyser temaet. Men jeg er sterkt imot de meningene om at det er greit å bruke dop bare det er i helgene, når man har barn.

Sier heller ikke at alkoholmisbruk er noe bedre.

Jeg kjenner altfor mange som har fått livet sitt ødelagt av dop, folk som har dødd av overdoser, mistet jobb og hjem, og barna sine. Og alle begynte så smått og trodde de hadde kontroll.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...