Gå til innhold

Grønnsakshage.


Tigermor.

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage meg en liten grønnsakshage nå og skal plante plukksalat, gressløk, reddiker og sukkererter. Har dere noen flere forslag til enkle ting jeg kan dyrke??

Har aldri hatt grønnsakshage før så tar imot alle mulige tips med stor takknemlighet =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Persille er lett og veldig kjekt å ha u frysen om vinteren. Hakker en den litt opp og legger på glass har en frisk persille til å strø over potetene eller ha i maten hele vinteren.

Det samme ed oregano, den finnes også i rød.

 

Mais skal vist være enkel, har selv aldri prøvd. Så i butikken en kan få babymais også. Det har jeg veldig lyst til å prøve meg på. Det er jo så godt.

 

Knutekål er også lett, og kjempe deilig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neper!!! Husker når jeg var unge, vi spiste noe som vi kalla ku-neper.

 

de var hvite på farge, å veldig saftig. Passer både i salater å å spise "bar".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gressløk kommer igjen og igjen...

timian er enkelt å dyrke, basilikum, oregano

er usikker på hvem som er ettårig eller hva som er stauder.

Plantet spinat i fjor, det vokste kjempebra.

Og tomat (kjøp ferdig tomatplante i butikken). Det er ordentlig nam nam. Sukkererter er også veldig enkelt å få til, da trenger du en pinne og noe tråd, slik at de vokser oppover. (Det har vi prøvd i år - er spent).

Har også plantet squash. Spirene er gigantiske- hver plante trenger visst 70 cm. Men de skal være enkle å få til!

 

HageTor (har boka), mener man godt kan kjøpe ferdige krydderplanter i butikken og plante de ut, bare man gir de et par ukers tilvenning først (dvs. sette de ut om dagen og inn om natta).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squash og gresskar er superenkelt og veldig kjekt! de vokser som bare det, trenger nesten ikke stell...

Grønnkål er veldig sunt og tåler ALT, men gjerne litt sterkt på smak for noen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å prøve meg på jordbær også, har de jordbærplanter på feks plantasjen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt sikker på at jeg så sånne pakker med 10stk jordbær til 49.50 på plantasjen i går :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordbær, gressløk, basilikum, mynte (men disse tar lett av og vokser raskt i hele hagen pga ekstremt bra utviklet rotsystem!), persille, isbergsalat, spinat, plukksalat etc...

Det er så mye godt og kjekt!! Skulle bare ønske jeg hadde (eller vil ta meg) bedre plass (og tid)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan skrive under på det med mynte...plantet en mynte i høst (kjøpte på staudesalg :o). Den kommer nå med skudd over hele grønnsaksbeddet mitt....jeg har løst problemet med å love bort myntebabyer til alle som vil ha :o)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp setteløk og putt i jorda, prøvde det i fjor, og fikk et veldig godt resultat. Hadde løk til langt ut på vinteren vi. Har gode erfaringer med squash, sukkererter, jordbær¨, krydderurter. Kjekt å prøve noko nytt kvart år.

 

Mynte sprer seg lett ja :-( Bør ikkje plantast i bed der det kan spre seg utover. Et tips er å plante den i ei bøtte som du grev ned i bedet, då får ikkje røttene breie seg utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...