Gå til innhold

Tenåring,skole, husarbeid, innetider osv...


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke mamma, men storesøster og har ansvaret for min lillebror, som er tenåring. Han bor hos meg og jeg skal stå for oppdagelse og opplæring.

 

Det jeg lurer på er;

Han har ikke hatt innetider før han flyttet til meg, men jeg ønsker å vite hvor han er og når han kommer hjem. Hva er passende innetid? (Han er nærmere 20 enn 13 år) Helgene har jeg tenkt å gi ham relativt frie tøyler, men ukedagene hvor han skal opp tidlig er viktige. Bør jeg også innføre leggetid slik at han kommer seg opp om morgenen? (det gjør han nemlig ikke nå, da han kommer hjem etter midnatt for så å spille data i 3 timer før han legger seg)

 

Han bruker ekstremt mye tid på dataen når han først er hjemme, bør jeg begrense bruken og da evt hva er "akseptabel" tid for ham å sitte der?

 

Han har droppet ut av vgs og jobber pt, skal begynne på skole igjen til høsten.

Hvodan bør jeg gjøre det mtp lekser? Hvor mye er for mye og over på mas? Bør jeg sjekke en gang i uken, hver dag?!

 

Han har heller ingen faste oppgaver i huset, noe jeg mener han SKAL ha. Hva bør jeg tildele ham? Og hvordan belønne? Lommepenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Hei:)

 

Jeg har min bror på 16 boende hos meg, og han må være hjemme innen klokken 22.00 i ukene. dette fordi han skal komme seg i seng i "vetig"tid så han kommer seg opp om morgene. I helgene må han være hjemme til 02.00. Det han har av oppgaver er å legge skittentøyet sitt i kurven på badet, holde rommet sitt ryddig, støvsuge ganger. Han går på skole og får stipend og betaler 1000 kr mnd for å bo her.Dette er for at han skal lære seg bruken av penger og at alt er ikke gratis her i livet, da spiser han alle måltider og alt,, så det er jo egentlig bare en symbolsk sum.

I fht husarbeid så er han en del av familien og her hjelper alle til for de det MÅ gjøres, ikke for å få lommepenger:)

Jeg går ikke og rydder etter alle og syr puter under armene på de,han må lære at slik er det å leve i en familie og at ting ikke bare kan flyte rundt:)

 

Lykke til med en tenåring i huset, har fått erfare at det er ikke bare bare det nei!!!:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Søsteren min er 17 år gammel,men har mentalitetn til en 20 selv...

Hjemme hos mine foreldre er det kanskje litt strengt(mener noen),men funker fint med det systemet de har.

 

-Hun får komme hjem klokken 22.00 ukedagene og dataen SKAL slåes av klokken 00.00!

-Helgene får hun være ute til siste buss går hjem (det er rundt 02-03).

Men hun er heller ikke feste/drikke typen,så tror det har en del å gjøre med det og.

-Hun må nok gjøre husarbeid,men hun får IKKE betalt for det.

Jeg mener selv at dette skal de gjøre uansett!

 

-Hun vasker klær,går tur med hunden,rydder rommet sitt,støvsuger,rydder/vasker kjøkkente og flere ting.

Synes kanskje du bør la broren din få gjøre husarbeid uten at du "betaler" han for å gjøre det.

Vår far pleier å si at de må venne seg til å gjøre ting hjem for når de flytter for seg selv,så er det ingen som skal betale de for det de gjør i sitt eget hjem.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...