Gå til innhold

Er datteren min veldig overvektig?? (samme som på skravle)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

 

Har en jente på 6 år, som er litt godt i holda. Hun er 120 cm lang og veier 28 kg. Synes ikke hun er direkte tykk, men hun har en ganske stor mage....Dette plager henne ikke (enda) men jeg er obs på at vekta ikke bør krype unødvendig oppover, slik at hun får problemer senere. Har selv alltid måtte være forsiktig med mat så det er jo litt genetisk også.

 

Hun får vanlig mat, godteri på lørdager og er påpasselig med "mellommåltider" og da evnt. frukt. Hun er ikke glad i mosjon, og det krever mye bare å få henne til å gå ut og leke. Så det er en utfordring å få uteaktiviteter til å være morsomt.

 

Men hva mener dere, er 6 åringen min overvektig med sine 120 cm og 28 kg?

Anonym

[svar på dette innlegget]

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg sånn igjen i innlegget ditt! Da jeg leste det var det som jeg kunne ha skrevet det selv da min datter var 6.

 

Dersom du går inn på www.nokadietten.no/tabell-bmi.html, vil du lenger ned på siden finne en link til hvordan du måler bmi-en til barn og ungdom. Her vil du se at datteren din ligger på grensen til å være overvektig.

 

Kanskje hun burde begynne på et organisert tilbud i og med at hun ikke liker å aktivisere seg selv? Det gjorde mye for datteren min da hun var 6. Hun begynte på turn. Barneturn er fin holdningstrening. Ryggen ble rettere og magen trakk seg inn. Kondisjonen ble bedre, og dermed ble hun mye mer motivert for å bli med på turer i marka, og på aktiv lek med andre barn og med oss. Hun er fremdeles litt lubben, men hun er ikke så høy. Så jeg regner med det ordner seg litt mer når hun begynner å strekke seg (det gjorde det med meg). Dessuten er hun ganske så aktiv nå (nå er hun 10 år). Går hjem fra skolen (2,5 km), trener et par ganger i uken og går småturer med hunden. Det med å gå evt. sykle til og fra aktiviteter og venner er viktig! Der forbruker barna viktige kalorier, trener skjelettet og trener utholdenhet.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Skulle veldig gjerne ønske at det fantes et organisert tilbud til hennes aldersgruppe, men hos oss er det ingen før ved skolestart (dvs til høsten). Veldig dumt!

Ellers føler jeg stort sett at jeg tvinger henne stadig til å komme seg ut, og leke ute. Hun er veldig misfornøyd med dette, er ute noen minutter og så er det inn igjen.....

Får bare følge utviklingen så godt vi kan, og så begynner vi på barnetrim til høsten ved skolestart:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...