Gå til innhold

Innetider for 14 åring.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 14 år og er usikker på hva som er vanlig ang innetider/leggetider på hverdager og helg.

Jeg synes at han bør være inne 22 og i seng 23 på hverdager og inne senest 23 i helgene (vi bor i by og det er vanskelig å kontrollere om han oppholder seg i sentrum eller er hos venner).

Hva er vanlig hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en jente som er snart 15. Hun får være oppe så lenge hun vil, eller til vi legger oss. Som oftest legger hun seg 22.00 - 2230 på ukedager. I helgene er hun gjerne oppe til midnatt.

Dere har senere innetider enn hos oss. Hun må være inne rundt 2100 på ukedager dersom det ikke er noe spesielle aktiviteter som krever at hun kommer senere inn. I helgene gjelder de samme tidene dersom hun bare er ute og "slenger". Hun kan være hjemme hos venner, spille fotball o.l. og senest hjemme kl. 2300. Men da skal jeg vite nøyaktig, hvem og hvor.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en ungdomsskole og mener at leggetid kl.23 er for sent. Elevene blir trøtte utpå dagen og sliter med læringen. Ungdommer er ofte ikke trøtte før 22, de er nesten voksne på den måten. Men i motsetning til voksne trenger de mye, mye mer søvn! Ideelt burde skolestart vært kl.10!

 

Hva med å ha litt lesetid før lyset slukkes?

 

Hve med å snakke med andre foreldre - de har sikkert de samme tankene og da blir det likt for vennegjengen. Andre foreldre hadde sikkert satt pris på en diskusjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi har også litt strengere regler her i huset for ham på 15 år(9.klasse). Hverdager må han være inne til 20.30, evt 21/21.30 om det er noe spes., og i seng til 22. Kan godt se tv men ikke lenger enn til 22.30. I helga kan han legge seg omtrent når han vil, bare han kommer seg til køys før oss, og må være inne til samme tid som hverdagene om ikke det er noe spes han vil på. Og da vet vi med hvem og hvor...Aldri senere hjemme enn 23. Sånn har vi det :) Bor i tettsted et par mil utenfor storbyen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tufsemor: synns synd i gutten din jeg=/

 

hvis han har det sånn som jeg hadde det; alle fikk være lenger ute enn meg... det var fælt der og da, men nå ser jeg jo at det ikke var så fælt alså....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

tufsemor!! tenk no på gutten din stakkers, tenk så flaut for han da.. det er greit at de ikke ska være ute å slenge til langt på natt men det får no vaære grenser. syntset du burde tenke litt på hvor lenge vennene hans får være ute.. stakkers

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at Tufsemor høres ut som en oppegående og fornuftig mor. Tror ikke gutten hennes trenger være flau. Sikkert andre oppegående foreldre der de bor. Uansett så spiller det ingen rolle, når man oppdrar barn, er det ikke for å være beste kompis, gi etter og ikke følge med på ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tufsemor, synes du gjør helt rett jeg.

Hadde selv en "slapp" oppvekst hvor det alltid var jeg som kunne være lengst ute. Alle andre måtte hjem til bestemte tider, mens ingen satte det for meg. Savnet det konstant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

jeg har en sønn på 14,5 år, i ukene skal han vere hjemme til kl 21.00 og i seng til kl 22.00.

i helgene skal han og vere hjemme til klokken 21.00, men kan vere oppe litt lengre.

er det noe spesielt så får han vere med på det, men vi skal vite hvor han er og hva som skjer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi har hatt innetid på hverdager kl 21 for tenåringen her i huset som nå er 15. Denne tiden har vi kjørt hardt på i 2 år etter avtale med andre foreldre i boområdet. Men det ser ut til at vi er de eneste som har fulgt denne tiden så lenge. Nå får hun være ute litt lenger, men aldri senere enn 21.30-22 på hverdager. Hun skal tross alt på skolen og bør få nok søvn. Ser også at hun er flinkere til å stå opp på morgenen når hun kommer seg i seng tidligere.

 

I helgene kan vi strekke tiden ganske mye utifra at vi har full kontroll på hvem hun er sammen med og hvor hun er. Hun får ikke lov til eks å fly ute til langt på natt, men må holde seg innendørs. En 15-åring har overhodet ingenting ute i gatene å gjøre midt på en lørdagskveld synes jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Helt enig med deg attpåklatten :) min datter er selv 15 år og hun synes jeg veldig streng mot henne. Jeg liker ikke at hun er ute så sent på kveldene og hvertfall så sent i helgene. Hun tror at hun kan passe på seg selv at hun er blitt så stor jente bla bla hehehe ikke lett å ha en tenåring i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Min 14,5 åring må være i seng til 2230 i ukedager, rundt midnatt i helgen. Han er ikke mye ute å reker på kveldstid, men de gangene han er må han være hjemme til 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...