Gå til innhold

Hei Hei ;) Spørsmål ang overvektige barn!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to venniner med noen fryktelig tykke barn... den ene er 3 mnder og er 64 cm lang og veier 7578 g. Og den andre er 5 mnder. 66 cm lang og veier 8900 g...

 

Er ikke dette utrolig mye??? Datteren min på 8 mnder er 69,5 cm lang og veier 8012 gram! Disse to andre er jo mye yngre enn henne! Derfor lurer jeg på, dere som gir flaske og har peil,hehe. Syns ikke dere det er mye melk å gi en liten baby 280 ml MME???Og gjerne annehver time, om ikke oftere!

Jeg ammer selv, men de gangene jenta mi får flaske KLARER hun aldri drikke mer enn 125 ml! jeg syns det er så synd at disse mødrene ikke ser selv at ungen deres er så tykk.. folk snur seg jo å ser etter de på gata... Og jeg syns det er utrolig synd for ungen sin del... Foreldrene ødlegger jo magesekken deres helt.. dette er vel noe de må slite med resten av livet??

 

Hva mener dere?

 

 

Mamma_Til_Adine_Alexandra

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, ikke så bra å sulte slike små barn heller kanskje....... Jeg har selv hatt en storeter, som uten problemer drakk 280 ml mme. Han er i dag en stor SLANK 5 åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt vil være at nei, dette er ikke overvektige barn! Dette er helt normal utvikling for spedbarn, de vokser i rykk og napp. Den vekten de har nå sier ingenting om hva de f.eks. vil veie når de er ett år, når de spiser mat istedenfor kun melk + har hatt et aktivt halvår med utvikling fra rulling, åling, krabbing og gåing. Veldig mange/de fleste barn, enten de får morsmelk eller mme, vokser veldig de første ca 6 månedene. I den perioden rører de seg knapt men inntar, som du sier, store mengder melk (mengden varierer jo, som du påpeker). Deretter vokser de videre, men i et helt annet tempo; frrem mot 1 år vil ofte vekten stabiliserer seg mens de fortsetter å strekke seg i lengden. Du vil sikkert erfare dette også med din egen jente.

 

Her er to eksempler på tall på to helt vanlige barn, gode og lubne når de var små, men strakk seg fint når de først begynte å være aktive:

 

Jente, nå 4 år (17 kg, 104 cm);

Fødsel, 3660 g, 50 cm.

2 måneder, 5940 g, 60 cm

3 måneder, 6920 g, 62.5 cm

5 måneder, 8740 g, 66.5 cm

7 måneder, 9750 g, 71 cm

10 måneder, 9900 g, 73 cm

1 år, 10250 g, 75 cm.

 

Gutt, nå 1 år;

Fødsel, 3355 g, 52 cm.

6 uker, 5800 g.

3 måneder, 8100 g, 62 cm.

5 måneder, 9860 g, 69 cm.

7 måneder, 10220 g, 71 cm

10 måneder, 10700 g, 75 cm

1 år, 10850 g, 78 cm.

 

Jeg håper du kan se forbi det du mener er store babyer og fortelle mammaene deres hvor flotte, sunne og gode babyer de har. Ikke bruk energien din på å analysere deres kosthold, deres mødre vet helt sikkert godt hvilket behov barna har. Det er godt mulig at barna kunne ha klart seg på mindre mme, men mme mengden vil jo uansett reduseres når barna begynner med fast føde, det vil regulere seg selv.

 

Overvekt hos barn er et betydelig og voksende samfunnsproblem, det er sant. Men det er nok heller kosthold og aktivitetsnivå når barna er større som man bør sette kritiske øyne på, ikke melkeinntaket hos spedbarn. Hvis disse barna du nevner har en faretruende høy vekt eller er lite aktive som 4-åringer, da synes jeg du er mer berettiget til bekymring. Men det er lite sannsynlig at det da har en sammenheng med mme'en de nå får.

 

Håper innlegget mitt kan hjelpe til med å ta fokus bort fra vekt hos spedbarn og heller over på problemer med overvektig hos eldre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan du kan si at de barna er "fryktelig tykke". De er store - ja, men tykke -NEI! Min sønn har aldri vært overvektig. Han har alltid ligget på normalen når det gjelder vekt, sett i forhold til høyden. Da han var 3 mnd var han 64cm og 7620g og ved 5 mnd: 71 cm og 9240 g - altså større enn de barna du omtaler som fryktelig tykke! Han er nå 6 år gammel og er en stor gutt lengdemessig sett, men han er slank og er fortsatt på normalen vekt sett i forhold til lengde. Barn er forskjellige, og jeg tror ikke du ville sette stor pris på om andre anklager deg for å sultefore dattera di fordi hun er sååååå liten. "Stakkars unge - mora ødelegger livet hennes ved å kun amme henne, hun får jo helt tydelig ikke nok mat, så liten som hun er...." Nei, jeg synes vi bør være litt forsiktige med å dømme mennesker så hardt som du gjør. Alle har det best ved å feie for egen dør og ikke bry seg så mye om andres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår hve du mener... og jeg mener jo ikke noe stygt ved å spørre om dette... jeg bare lurer... men rart at begge to har fptt beskjed fra helsesøster om at dette er vilt... og at de MÅ gi barna sine mindre MME... og selvfølgelig gir jeg mødrene ros! barna deres er jo nydelige! sier ikke noe annet! Er jo nydelige selv om de er gode og runde;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit du kommer med kritikk til utsagna mine... Men, hvofror ta deg så nær av det hvis du mener jeg tar feil?? jeg sier jo ikke noe stygt om dem eller mødrene i den forstand! jeg bare lurer på om de er overvektige.. Je dømmer ingen, jeg spør!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

må bare si takk for et ordentlig og saklig svar.... setter pris på at folk kan svare ordentlig... og ikke være frekk... jeg og skjønner jo at barn vokser forskjellig... men når helsesøster sier at barna må slankes lurer jeg jo litt... men, igjen takk for et fint svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager hvis jeg misforsto deg, men jeg tolket det faktisk som massiv kritikk, fra din side, til dine venninner. -Og ut i fra det du skrev virket det ikke akkurat som om du lurte på om de var overvektige - det kostaterte du ganske kraftig ved å sammenligne med ditt eget perfekte barn. Jeg beklager på det sterkeste, men duster "lever" også her inne. Sorry!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sammenlignet med min unge ja, men hun er vel ikke perfekt... men selvølgelig sammenlignet jeg med henne, for jeg har ikke noen andre barn å sammenligne de med da.. jeg vet vel ikke om ungen min er norma vektig eller ikke... og når min var 3 mnder veide hun 5,5 kilo, og da sa helsesøster at hun syns hun var i overkant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hvis denne helsesøster syntes at disse ungene skulle slankes og at din er i overkant så er hun ikke vel bevart og jeg har vanskelig for å tro at hun kan ha sagt dette.du kan ikke slanke så små barn!!og de tar det sikkert av seg så fort de kan krabbe og gå.

mine sønner veide rundt 4 kg ved fødsel og ca 8 kg ved 5 mnd alderen og var storspisere.de var begge på 54 cm og var langt over andre barn både i lengde og energi på møtene med andre barn på helsestasjonen.min eldste som nå er 6 blir bare kalt en "lang tynn ting" eller elgen fordi han er så lang og tynn nå.min yngste som er to veier nesten 14kg og er lang som en ondt år og utrolig spretten og sprek.

du skal ikke gå der og bekymre deg for noe så dumt som at barna får for mye mat.hadde det enda vært en 5åring som ble proppet med junkfood og godteri du bekymret deg for hadde jeg forstått det.

så små barn vokser som det ble sagt over her i rykk og napp både lengde og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Ikke overvektig i det hele tatt. Akkurat sånn det skal være. Noen speedbarn kan være opptil 3 Kg. Spør lege om råd vis det blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...