Gå til innhold

Noen med høyt blodtrykk her?


Villeville

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vel, ikke helt sammenlignbar kanskje, da jeg har forhøyet blodtrykk også når jeg ikke er gravid.

Likheten er at jeg også nå i graviditeten går på blodtrykksmedisiner for å holde trykket nede. Står på Trandate og Aldomet, samt at jeg også har fått Albyl E blodfortynnende.

Har hatt forhøyet blodtrykk i noen år, og gikk også på medisiner da vi fikk vårt første barn for 3,5 år siden. Hun måtte tas med keisersnitt i uke 27 + 2 p.g.a. at hun ikke fikk nok næring i magen (morkakesvikt).

Foreløpig ser det ut til at dette også kan inntreffe i dette svangerskapet (er 25 + 0 i dag).

Skal på ny kontroll på Ullevål i morgen for å måle vekst og gjennomstrømning i navlesnoren.

Blodtrykket er fint foreløpig - ligger rundt 125/75, og det er alle strålende fornøyd med. Får håpe det holder seg der en stund fremover, og at babyen kan få være i magen iallefall frem til uke 30....

Lenke til kommentar

Jeg også får også trandate og Albyl E. Hva er Aldomet? Har ikke hatt høyt blodtrykk på 1 år nå, men fikk det under forrige svangerskap (han er 2 nå) og brukte lang tid på å bli kvitt det... Gutten min ble også tatt før tiden, uke 28, fordi han ikke fikk nok næring og jeg hadde meget høyt blodtrykk og kraftig svangerskapsforgiftning. Har fått beskjed om at jeg er av den sjeldne typen som får svangerskapsforgiftning tidlig i svangerskapet. Er nå i uke 13 og litt bekymret. Ikke for å få en prematur baby for det gikk så bra sisit, men for at jeg ikke skal rekke fram til uke 28. Har fått beskjed om at jeg er heldig om jeg er gravid til 17.mai, og jeg har temin 16.august! Rart at du også kanskje får en fortidlig født en gang til. Hvordan har du det med det? Heldig som har så fint trykk nå... Mitt er 175/110. Det dunker. Dette ble vel mye klaging. Er en smule nervøs for tiden:-) Krysser fingrene for at du får i uke 30, minst!

 

Lenke til kommentar

Hei. Aldomet er en annen type blodtrykksenkende medisiner, så jeg må altså ha to medikamenter for å holde trykket nede.....

Hvor stor var gutten din når han ble tatt i uke 28? Her i gården var jenta vår bare 650 gram, ganske så dysmatur i tillegg til prematur.

Det å få beskjed om at vi sannsynligvis får en prematur baby en gang til, var jeg nesten litt foreberedt på, men på en annen måte så var jeg overbevist om at jeg skulle komme lenger enn sist. Nå ser det ut til at vi kanskje skal kunne gå lenger enn sist, var på Ullevål i går for kontroll, og blodtrykket mitt er fremdeles bra, og babyen hadde lagt greit på seg. Det er en slank baby inni der, men den veier nå omtrent det samme som jenta vår gjorde 2 uker lenger ut i svangerskapet da hun måtte tas med keisersnitt. Gjennomstrømningen i navlesnoren var også innenfor normalområdet ennå, men det er fortsatt stor sannsynlighet for at det blir en prematur baby denne gangen også.

Etter å ha svelget den største skuffelsen over det, prøver jeg å tenke positivt - jenta vår er en prematur solskinnshistorie, og vi har også kontakt med flere andre som vi lå på prematuravd. sammen med - det går bra med alle sammen. Har jo kommet til uke 25 + 2 i dag, og har fått lungemodningssprøyter allerede (fikk beskjed om at de ble satt etter "føre var"-prinsippet), og så lenge alt tyder på at både babyen er større og gjennomstrømningen bedre enn sist på samme tid, så tenker jeg at dette må gå bra! Men, en viss nervøsitet er det der uansett, som jeg gjerne skulle ha vært foruten....

Hva med deg, fikk du svangerskapsforgiftning like tidlig sist også? Skjønner godt at du er nervøs for situasjonen.

 

Håper trykket ditt får roet seg litt nå som du har fått medisiner, og om det ikke gjør det så må de vel sette til andre medisiner som hos meg.... Regner med at du har blitt sykemeldt fra jobb nå, så da er det viktig å få tatt det med ro, og starte "rugingen". Jeg ble 100 % sykemeldt forrige mandag, og har nettopp bestilt 1. sesongen av "Lost" på dvd, så meg kan man finne i sofaen foran TV'n neste uke. Ny kontroll på Ullevål på onsdag.

Når skal du til neste kontroll? Vi får holde hverandre oppdatert her inne!

 

Lenke til kommentar

For en lettelse at det finnes flere medisiner de kan plusse på med:-) Trykket synker dessverre ikke noe særlig. Skal på kontroll og UL på mandag. Har gått hver mandag den siste måneden , så de passer godt på...Er spent på denne da. Er 100% sykemeldt, men har bare barnehageplass 2 dager pr uke, så 3 av dagene er full av fart og moro med 2 åringen! Ikke særlig bra for trykket, men venter på hasteplass i barnehagen.

Har fått beskjed på kk om at det går bra fram til uke 24, må jeg regne med innleggelse på obs da. Kan ikke akkurat si at jeg gleder meg men har som deg en solskinnshistorie med min lille gutt og håper på det beste. Har jo prøvd det før og er nok litt klokere denne gangen... Så fint at det går bra med jenta di også. De er veldig flinke med slike småknøtt i dag, heldigvis for oss. Gutten min ble tatt i uke 28+5 og veide da 1010g. Han var også dysmatur, men ikke så mye. Var litt engstelig siste uken før de tok ham. Da lå jeg på obs og fikk UL hver dag hvor vi så han begynte å ta av. Det var ganske skremmende...

Fint at det går bedre med deg denne gangen...Håper du "varer" litt leger og at babyen blir minst 1500g. Det er mitt store håp...Skjønner godt du er nervøs, for det er jeg også. Ikke så lett å slappe av.

Sist fikk jeg svangerskapsforgiftning i uke 16, denne gangen har jeg hatt det nesten helt fra starten. Trodde ikke det var mulig, men er visst et sjeldent tilfelle. Doktor på kk sa at hun så det ikke hvert år. Jippi.

Det var lurt å kjøpe DVD'er, tror jeg skal gjøre det samme og krype opp i sofaen. Blir så skrekkelig trøtt av medisin også. Synes jeg sover hele tiden.

Bra at du fikk lungemodningen nå. Fikk beskjed sist at jo lenger den fikk virke dess bedre. Håper på det beste...Går du ofte til kontroll?

Lenke til kommentar

Hei jeg har holdt til på 2.trimester uten å vite at denne siden fantes, og her føler jeg meg med en gang mer "hjemme"...

 

Jeg har akkurat vært innlagt en liten uke på obs på grunn av veldig høyt blodtrykk (180/120) og er nå begynt med medisinen trandate. Føler meg trett og uvel, men det er like greit, så klarer jeg å holde meg i ro:)

 

Skal til UL og kontroll på mandag, og er veldig spent på om blodtrykket har senket seg, og om blodstrømmingen til min lille gutt er i orden. Fikk vite sist UL at han er litt liten, -6 på vekstkurven, men at det ikke er noen fare.

Har heller ikke proteiner i urinen, så foreløpig er det "bare" blodtrykket som er problemet, men vet at risikoen for utvikling av svangerskapsforgiftning er stor.

Men som legen sa, det ser ikke ut som han har tenkt seg ut i løpet av de nærmeste ukene...da fikk jeg litt panikk, for jeg hadde ikke tenkt tanken på å føde for tidlig...

 

Er forresten 1.gangs, er 24 år og i uke 25 nå (24+1)

Håper å være gravid en god stund til:)

 

Lykke til dere andre, er god hjelp å lese om andre i samme situasjon!

Lenke til kommentar

Annonse

Velkommen i klubben som går på trandate:-) Jeg er også trett og uvel og tror det er en kombinasjon av høyt blodtrykk og bivirkninger. Ikke noe moro akkurat, men går nok over. Håper vi får lavere trykk begge to.

fint at du slapp ut av obs'en. Det er et godt tegn:-)

Skal også på kontroll og UL på mandag. Håper på det beste for oss alle sammen. Hold oss oppdatert!

 

Var litt redd når jeg fødte for tidlig i forrige svangerskap, men det gikk heldigvis veldig bra. Norge er visst et av de beste stedene i verden du kan få premature barn, det tror jeg også Maggi kan bekrefte...Håper likevel du slipper å føde for tidlig.

Dette er mitt andre svangerskap, og jeg har fått beskjed om at babyen nok kommer før tid. Har både blod og proteiner i urinen. Prøver nå å holde meg så mye som mulig i ro. Ikke lett....men det skal gå bra!!!

 

Liker også dette forumet. Har oppdaget at ikke alle andre forstår hvordan det er å ikke ha "perfekte" svangerskap.

 

Lykke til...

 

klem

Lenke til kommentar

Hei begge!

 

Trøtthet er en typisk bivirkning av Trandate, ja - i starten da jeg gikk på dem (det var før jeg ble gravid), var jeg så trøtt at jeg omtrent sovnet over tastaturet på jobben.... Heldigvis venner kroppen seg til dem etter hvert, og trøttheten sklir sakte over... : )

 

Hvilke sykehus går dere til kontroll på, og hvilken obs-post har dere ligget inne på?

Selv tilhører jeg Ullevål, det var der jeg fikk datteren min for 3,5 år siden, og det er der jeg har gått til kontroller også nå. Hadde ikke vært på kontroll der siden uke 16 da jeg kom dit sist mandag, og ble innlagt på obs-posten der tre dager, siden de syntes krabaten i magen hadde vokst litt lite. De ga meg lungemodningssprøyter allerede nå for å være "føre var", som de sa....

Fikk lov til å reise hjem og være hjemme på kvelden og natten da, men måtte være der på dagtid p.g.a. lungemodningen og at de ville ta en del tester på meg.

Skal også få ukentlig oppfølging av Svenningsen på obs-posten, så fremover har jeg en "date" med ham hver onsdag ettermiddag - så lenge vekst, blodtrykk og gjennomstrømning er på samme nivå som nå.

 

Skjønner godt at du, bolla 24, fikk panikk da du fikk vite at det trolig kommer til å bli en for tidlig fødsel. Husker da jeg fikk den samme beskjeden selv i forrige svangerskap, legen snakket om det nok ikke ville bli et fullgått svangerskap dette her, og da jeg spurte ham hva han mente med det; snakket han om uker eller måneder for tidlig, så svarte han at han ville være meget fornøyd om vi kom over uke 30... (hvilket vi ikke gjorde da jenta kom i uke 27 -+ 2.) Fikk du forresten satt lungemodningssprøyter da du var innlagt sist uke?

Jeg kan bekrefte at Norge er et av de beste landene i verden å få premature barn i; vi har leger som har forsket mye på nyfødt-medisin og premature barn de siste 15 - 20 årene, og det kommer våre små kjemper til gode.

 

Villeville; jeg håper virkelig du får hasteplass for de 3 siste dagene i barnehagen for sønnen din så fort som mulig - det er ikke bra for trykket å måtte aktivisere en 2-åring 3 dager i uken.

Har du familie rundt deg som du kan be om hjelp/avlastning hos, så ikke nøl med å gjøre det nå!

Her går frøkna i barnehage hele uka, og selv om jeg føler meg litt "dum" når jeg har levert henne i bhg., og rusler hjem igjen alene for å legge meg på sofaen (eller sitte ved PC'en), så vet jeg innerst inne at hun har godt av å være i barnehagen og leke med de andre barna, og jeg har også godt av at hun er der.

Hvor lenge har du stått på Trandate nå forresten? Hvis ikke de får ned trykket ditt, må de jo tilføre noe mer?

 

Lykke til med kontroller på mandag begge to, og glem ikke å oppdatere meg her inne hvordan det har gått: )

Godt å ha noen å "snakke med" som forstår situasjonen man sitter midt oppi!

Ha en god helg så lenge - prøv å slappe av og passe på trykket!

 

Lenke til kommentar

Det var godt å høre at trøttheten skl bli bedre...Noen ganger føler jeg det som om jeg er 90 år og ikke 35!

 

Jeg hører inn under Haukeland Sykehus i Bergen, og det var der gutten min ble født for 2 år siden. Der går jeg til kontroll 1 gang i måneden og så går jeg til spesialist i fødsels og kvinnesykdommer 1 gang pr uke, hver mandag, til UL, blodtrykk og urinprøve...Litt av et sirkus:-) Jeg føler jeg blir godt tatt vare på, men blir nok kanskje litt "overfokusert" selv. Lett for det:-) Håper de passer godt på dere på Ullevål, og at babyen din vokser fint. Vet du om du får gutt eller jente?

 

Er i uke 14 nå, og kjente liv for første gang i går!!! Det var fantastisk, og hjelper litt på "skrekken". Sist kjente jeg det ikke før i uke 17.

 

Har gått på trandate i 2 uker nå, og regner med jeg får høyere dose på mandag. Har fått bl.trykksapp. i heimen for å kunne følge med. Har du gått på trandate gjennom hele svangerskapet?

 

Ha en god helg du også:-) og slapp masse av....

 

 

Lenke til kommentar

Hei, godt å se at det er flere natteravner her: )

 

Jeg har gått på Trandate og Aldomet siden i fjor vår, det var da vi bestemte oss for å satse og forsøke på et barn til.

Siden jeg har et "moderat forhøyet" blodtrykk også når jeg ikke er gravid, går jeg på medisiner også til vanlig, men det er nyere medisiner som ikke gir slike bivirkninger som Trandate og Aldomet. Begge disse er eldgamle medikamenter som man har brukt i "100 år", og det er derfor man tør å gi dem til gravide, for de er så utprøvde.

I tillegg til trøtthet, så sliter jeg også med nesetetthet - dette kom også før jeg ble gravid, så det er ikke graviditetens skyld, iallefall ikke alene....: )

Hvor stor dose Trandate står du på nå?

Jeg har også et slikt blodtrykksapparat (håndleddsmåler) som jeg bruker med jevne mellomrom for å sjekke at ikke trykket tar helt av.

 

Så morsomt at du har kjent liv allerede så tidlig - det gjorde jeg også i dette svangerskapet : )

Tror jeg kjente en liten "kiling" i magen (akkurat som en fjær som kilte i magen) rundt uke 13/14.

Blir liksom litt mer reelt da -et bevis på at det faktisk er noe i gjære, selv om både du og jeg har fått det bekreftet med UL lenge før den tid (jeg fikk en UL i uke 7 hvor vi så det lille hjertet som banket, samt at jeg var til duotest-UL i uke 12 - har bikket over grensen for tilbud om genetisk veiledning....)

 

Jeg synes Ullevål er helt fantastiske når det gjelder oppfølging, det eneste jeg syntes ikke var så bra, var at det var veldig lenge med 8 uker mellom kontrollene i uke 16 og 24, men på den annen side så hadde jeg jo ordinær UL i uke 18/19, og som legen sa, så var det lite de kunne gjøre for meg på poliklinikken før jeg hadde kommet til uke 24 uansett.... Fikk beskjed om hyppige besøk hos fastlege for blodtrykks- og urinprøvekontroll i stedet i den perioden. Tok også en privat 3D-UL i uke 22 bare for nysgjerrighetens skyld.

Ut over akkurat det, synes jeg at de absolutt har god kontroll på meg, og jeg føler virkelig at de gjør hva de kan for at dette svangerskapet skal bli så langvarig som mulig, og at jeg skal føle meg trygg underveis. Blir spennende å se på onsdag igjen om babyen fortsatt har lagt på seg greit, og at gjennomstrømningen fortsatt er ok. Blodtrykket mitt er fortsatt stabilt med undertrykk mellom 73 og 85 og overtrykk mellom 120 og 140. Dette er legen og jeg fornøyd med begge to: )

 

Når det gjelder hvilket kjønn som bor i denne magen, så er det foreløpig uvisst.

Jeg har spurt på hver UL vi har hatt, og legen som undersøkte meg i uke 12, jordmor som undersøkte meg i uke 18, samt legen som tok den private UL'en i uke 22 har ment at det var en gutt som bor inni her....

På de to siste kontrollene på Ullevål har jeg også spurt overlegen som har undersøkt meg der, men han har foreløpig ikke kunne bekrefte det. Han har sjekket nøye, men begge gangene konkludert med at han ikke kan se testikler på denne babyen, og som han sier "når det mangler testikler, er det som regel en jente"....

Så her er vi foreløpig i villrede - og svigermor har fått beskjed om at hun gjerne kan vente litt med å strikke videre på det lyseblå og hvite pleddet hun har begynt på: )

Jeg prøver meg med å spørre på nytt igjen på onsdag - så får vi se om babyen kan vise oss testiklene sine da, eller evt. mangel på sådanne...: )

Slik var det forresten sist også - ingen som turte å si hva som bodde i magen før i uke 26 (men da var det ingen som sa at de trodde det ene eller det andre heller...).

Har foreløpig ikke sortert ut de rosa klærne fra jenta vår ennå, her holdes alle muligheter åpne...

Har noen antydet om det er gutt eller jente som bor i din mage foreløpig?

 

Nå tror jeg at jeg må legge meg - blir så altfor mange sene kvelder på meg - jeg er dessverre et uforbederlig B-menneske som har en tendens til å "snu døgnet" litt når jeg får muligheten.... Lei uvane!

God natt - vi snakkes: )

 

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg står ikke på så høy dose Trandate ennå, 300mg, men trykket ligger fremdeles litt for høyt, sånn i snitt 160/105, så jeg håper på en litt større dose i morgen. Har bare gått på trandate i 2 uker. Tror de kan øke noen ganger. Så fint at du har stabilt og bra trykk. Da kan det jo hende at det går greit med blodgjennomstrømmingen og at du kan være gravid litt lenger... Håper det. Onsdag blir en spennende dag...Kanskje du får vite om det blir en gutt eller jente også:-) Det blir nok en gutt, når det er flere som har sett det. Jeg håper legen kan se noe i på UL i morgen. Er veldig spent og håper alt går bra. I forrige svangerskap fikk ikke jeg heller vite det før i uke 26. Da sa legen; Eg ser ein tut!!! I uke 16, på vanlig UL trodde de det var en jente. Tror de tar feil avogtil. Vi hadde bare jentenavn på lur, så i uke 26 fikk vi det travelt med å bli enig om guttenavn. Ville ikke at gutten skille ligge navnløs i kuvøsen.Denne gangen har jeg fått mamma til å strikke babyteppe i naturhvitt:-)

 

Du skrev at du hadde fått genetisk veiledning. Hvordan foregår det? Er nysgjerrig. Og hvordan var 3D UL? ble det bra?

 

Er også B-menneske. Natten er MIN tid. Da får jeg litt ro og fred når guttene sover:-) trenger litt tid for meg selv...

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg står på en dose på 400 mg x 2 av Trandate, + at jeg i tillegg får Aldomet, så de har nok en del å gå på enda, ja....

Jeg har også fått beskjed om at de kan øke enda litt til om det skulle bli nødvendig...

Jeg tror jo også at sannsynligheten for at det blir gutt er størst, siden det er flere som har nevnt at det er det de tror det er - men på den annen side, så synes jeg at det er rart at man ikke kan si det sikkert? Jeg spør igjen på onsdag, og håper på klarere svar da: )

Nå må jeg jo si at hvilket kjønn det er egentlig er underordnet i denne sammenhengen - vekst og gjennomstrømning og å få gått over uke 30 - 32 er jo så veldig mye viktigere enn det....

 

Når det gjelder genetisk veiledning, så er det en samtale på sykehuset, hvor man får fremlagt risikoer for div. sykdommer (bl.a. kromosomfeil) som opptrer hyppigere p.g.a. at mor er godt voksen. Så får man informasjon om at man kan få tatt en duotest eller en fostervannsprøve for å sjekke om at barnet ikke har slike sykdommer.

Vi valgte å starte med en duotest - det var en blodprøve som ble tatt av meg, samt at vi tok ultralyd rundt uke 11/12.

På ultralyden sjekker legen nakkefold, samt om babyen har neseben. Sjekker samtidig en del andre ting også, men disse to tingene er de viktigste i.f.t. kromosomfeil, etter det jeg har forstått. I motsetning til fostervannsprøve, er denne testen 100 % risikofri (FV-prøve medfører en økt abortrisiko på 0,5 - 1 %), men den gir heller ikke så eksakt svar som en fv-prøve. Utfra resultatet beregner man en risiko for at barnet skal bli født med kromosomfeil. Ut i fra alder fortalte legen at min risiko var 1/73 for å få et barn med downs, etter å ha sjekket blodprøvesvarene samt UL, fikk jeg en risiko for downs på 1/1503 (som utgjør 0,06 %), dvs. 99,94 % sjanse for å få et barn uten downs. Risikoen for de andre kromosomfeilene var enda lavere. Vi valgte derfor å ikke vurdere videre prøver.

 

3D-UL var en helt annen opplevelse enn vanlig UL - så mye klarere bilder. Hadde litt uflaks da vi var der - babyen sov som en stein under hele timen, og da legen prøvde å dytte på den for å få den til å snu seg, så gjorde den endelig det, men da la den seg med rumpa ut, så det ble ikke så mye bedre akkurat. Men vi fikk sett litt da, det gjorde vi! Ellers så tror jeg kanskje at vi var for litt tidlig ute for å få de beste bildene - legen mente at uke 30 - 32 var den beste tiden for å få best bilder. Kanskje jeg trår til igjen da med en ny 3D, om jeg fortsatt er gravid da, riktignok.

 

Hold meg oppdatert etter legebesøket i dag - lykke til : )

 

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har fått øke dosen min til 400mg i dag og fått beskjed om at jeg selv kan øke med 100mg pr uke de neste 14 dagene om blodtrykket ikke synker kraftig. Skal til fastlege og jordmor på kk hver mandag nå i 3 uker før jeg får ny UL 12/3.

 

Har fått beskjed om at morkaken ligger litt dumt plassert, nede og fremme slik som sist, men det hadde jeg nesten regnet med:-) Fremdeles masse bl og prot i urin. Har visst lite røde blodlegemer også. Mye rart som følger med å få svangerskapsforgiftning. Føler meg nesten som om jeg kunne arbeidet i helsevesenet etter hvert:-)

 

Men...BABYEN HAR DET BRA!!!! og det er det viktigste. Alt det andre går jo over når den kommer ut. Den var stor og fin for alderen og så ut til å få nok å spise. Heldigvis. Var veldig tydelig denne gangen. Kunne se den drikke og stryke seg selv på kinnet. Kunne ikke se om det var gutt eller jente. Kanskje neste gang? Er enig med deg i at det viktigste må være at den får vokse fint og lenge i magen. Ble så trøtt og lykkelig etter undersøkelsen at jeg sov i 3 timer etter jeg kom hjem.

 

Har fått beskjed om at jeg må forberede meg på en liten tur på obs'en i uke 23 for å sjekke blodgjennomstrømmingen og få lungemodningssprøyter og k-vitamin. Var det derfor du måtte på obs?

 

Visste ikke at de kunne ta så mange tester foruten fostervannsprøve. Det er jo kjempefint. Og så bra at du fikk så gode resultater! Hvor "godt voksen" er du:-) Jeg er 34.

 

det virker moro med 3D UL. Det kunne jeg også tenke meg. Man kan jo håpe på å være gravid fram til uke 30-32. Skulle ønske babyen kunne bli enda litt lenger. Helst til den er 2 kg.

 

Spennende at du skal på UL på onsdag. Jeg synes nesten det blir litt lenge til neste gang . Vet det høres fryktelig ut, men er så fasinert. Liker å se med egne øyne at alt er bra. Skikkelig hønemor allerede.

 

Snakkes!

 

Lenke til kommentar

Annonse

Hei, måtte innom og se om du hadde lagt igjen en meld. om hvordan det hadde gått i dag!

 

Så flott at babyen har det bra og vokser og trives i magen!

Utrolig hvor mye spenning en slik undersøkelse kan utløse, ikke rart man blir utmattet etterpå (godt hjulpet av gammeldagse medisiner fulle av bivirkninger: )

 

Jeg passerte de magiske 40 i høst (det står det ihvertfall i papirene mine - selv om jeg selv ikke føler meg en dag eldre enn jeg gjorde for 5 år siden ; )

 

Jeg ble lagt inn på obs-posten fordi legen som undersøkte meg mandag for 2 uker siden syntes babyen så litt liten ut.

Hun ville gjerne ha en av spesialistene til å sjekke babyen på nytt med ny UL samme dag. Ingen hadde tid, så da tok hun en beslutning om innleggelse, for som hun sa; hvis jeg legger deg inn, må de se på deg en gang til, så da gjør jeg det.

Når jeg fikk kontroll 2 på obs'en, så sa de at babyen ikke var så liten som man likevel fryktet i første kontroll, og at gjennomgstrømningen i navlesnoren var ok, men at siden jeg først var der kunne de like godt beholde meg der i 2 dager og gi meg lungemodningen først som sist.

K-vitamin har jeg ikke fått, og det kan jeg ikke huske at jeg fikk sist heller.... Hva er det godt for egentlig?

De har liten tro på at jeg vil noe særlig lenger enn et sted mellom 30 - 34, derfor så synes de vel at det var like greit at lungemodningen var i orden.

Jeg spurte og grov fælt om det, for sist fikk jeg dem ikke mange dagene før vesla ble tatt, men 2 forskjellige leger + en jordmor beroliget meg med at de satte de av et rent "føre var-prinsipp"...

 

Skjønner godt at du synes det er lenge til neste UL - det er jo 4 uker frem, men du får trøste deg med at JM + evt. fastlege vil sjekke hjertelyd hver uke.

Du kan ikke få fastlegetimen og JM-timen på forskjellige dager da, så kan du få høre hjertelyden på babyen iallefall to ganger i uka frem til 12.3.?

 

Kos deg nå med den gode beskjeden, og knask Trandate i håp om at økt dose hjelper: ) Snakkes!

Lenke til kommentar

Fint at du fikk lungemodningssprøytene og at de følger så godt med. Synes føre-var prinsippet er en god ide siden du fikk for tidlig sist. Må være en betryggelse. Uke 30-34 er likevel fint. Det er jo mye lenger enn sist:-) Blir spennende når du skal til kontroll i morgen da.

 

Jeg føler meg mye bedre passet på denne gangen enn sist. Får mere ordentlige svar på spørsmål og ikke bare svevende snikksnakk. Synes også det er deilig med tilleggsoppfølging. Føler meg tryggere. Sist var det nesten ingen som ville fortelle meg noe som helst. Ikke etter at jeg havnet på sykehus en gang. Den eneste som sa det som det var var legen på nyfødtposten som kom og hilste på meg dagen etter jeg ble innlagt. Da fikk jeg også lungemodning og k-vitamin. De regnet med at den ville komme med en gang, men heldigvis roet trykket seg litt og jeg ble liggende i 16 dager før fødsel. Det var litt kjedelig og sørgelig å feire fødselsdag og jul på sykehuset, men nyttårsaften ble bra for da kom gutten min:-)

K-vitamin fikk jeg pga svangerskapsforgiftning. Noen typer svangerskapsforgiftning gjør at man har for lite røde blodplater slik at blodet ikke koagulerer skikkelig. Da kan man lett forblø ved operasjoner o.l. K-vitamin skal øke produksjonen av slike blodplater kortvarig og gir mindre sjangser for å miste for mye blod under keisersnitt. Mange lure trix de kan på sykehuset, og jammen er det bra:-)

 

God ide å legge fastlegen og jordmortimen til forskjellige dager. Det må jeg få til...

 

Er så spent på hvordan det går med deg i morgen. du må ha masse lykke til! ...og fortell etterpå!

 

Lenke til kommentar

Hei igjen!

 

Igår var jeg også på kontroll og ultralyd. Blodtrykket hadde ikke bedret seg noe særlig, så trandate-dosen min ble doblet.

Også på ultralyden fikk jeg høre at blodstrømningen var som før. Jeg spurte om det var bra, og fikk til svar at det var iallefall ikke verre...

Det kan jo tolkes både og....

Ellers var urinprøven fortsatt fin, ikke protein i den heldigvis:)

 

Så fikk jeg beskjed om å møte idag igjen, for ny måling av bt og samtale med lege. Snakket igjen om faren for svangerskapsforgiftning, og forhøyet bt også etter graviditeten.

Så målte de SF og det var litt lite, ikke blitt noe særlig større på 6 uker...så derfor ny time til jordmor for måling av bt og ultralyd igjen på fredag, og ny time hos lege på mandag igjen.

 

Alt av kontroller foregår nå ved St.Olavs i Trondheim, men har fortsatt tlf-kontakt med fastlege og jordmor på helsestasjon som jeg gikk til i begynnelsen av svangerskapet.

Føler meg veldig godt ivaretatt ved sykehuset iallefall, kvinne-barn-senteret er jo også helt splitternytt og fint og kjempekoselige folk!

 

Synes det er ganske tung og frustrerende likevel, for det var ikke slik som dette jeg hadde tenkt det skulle være å gå gravid...men det blir vel verdt det til slutt:)

Lenke til kommentar

I dag har jeg vært på Ullevål på ny kontroll, og resultatet er at det er så godt som status quo fra forrige uke.

Babyen har vokst ca. 100 gram fra sist, veier nå ca. 730 gram (kunne gjerne vært litt større). På den annen side så synes jeg det er positivt at denne babyen nå i uke 26 veier mer enn da datteren vår ble tatt i uke 27 + 2 (hun veide da 650 gram). Hodet er normalt stort, mens babyen er slank i magen.

Gjennomstrømningen i navlesnoren ble målt til det samme som sist, og blodtrykket mitt var bra (132/78).

Det mest negative var vel at han syntes mengden fostervann var i nedre område, og det sammen med at babyen er slank i magen, tyder på at morkaken ikke fungerer helt optimalt, så han tror fortsatt på at det skal mye til at jeg skal gå noe særlig lenger enn uke 30 - 32.

Ny kontroll om en uke - deretter regnet han med at jeg kom til å gå to ganger i uka i forhåpentligvis et par uker, og deretter innleggelse til observasjon....

Men, summa summarum så er jeg ganske fornøyd med dagens kontroll - er alltid litt nervøs for hva jeg skal få vite når jeg går inn der.....

Lenke til kommentar

Hei på deg!

 

Så synd at ikke blodtrykket går ned. Får håpe den nye dosen med trandate virker. Fint at blodgjennomstrømningen ikke hadde forverret seg. Det er slitsomt å gå til så mange kontroller synes jeg, men det virker jo som de passer kjempegodt på deg og babyen på St. Olavs og det er bra.

 

Skjønner at du synes det er ganske tungt og frustrerende. Man får jo ikke akkurat "drømme-svangerskapet". Jeg tenkte også slik med førstemann. Da så jeg for meg at jeg var en sprek og aktiv gravid dame som fikset både arbeid, oppussing av barnerom, gikk på yoga for gravide og shoppet fine ting til babyen på bytur med andre gravide venninner. I tillegg skulle jeg ha en vidunderlig fødsel med akupunktur og vannbad:-) Slik gikk det jo ikke...

 

Denne gangen har jeg vært mer forberedt på hvordan ting ser ut til å bli for med, så jeg tenker mer på hvilke bøker jeg skal lese mens jeg ligger på sofaen og oppussing og husfiksing overlater jeg til mmamma og svigers:-)

En ting er i hverfall sikkert; Det blir verdt det til slutt! og kanskje vi som ikke har hatt det så lett setter litt ekstra pris på det når det er over:-)

 

Fortell hvordan det går med deg! og MAGGI: hvordan gikk det på kontroll???

Lenke til kommentar

Jammen det var jo gode nyheter , synes jeg:-) Gutten min var også veldig slank i magen før han ble født, men de fulgte godt med på ultralyd først annenhver dag og så hver dag og de tok han til slutt ut i det han fikk for lite mat og sluttet å legge på seg. Virker som om de har en god plan på sykehuset. Det var jo også bra at denne babyen veider mer enn datteren deres gjorde da hun ble født. Hvert gram teller! Uke 30 - 32 høres jo fint ut. Det håper jeg på også.

 

Skjønner godt at du er nervøs når du kommer der, jeg er alltid redd at babyen har det dårlig og for ikke å slippe ut...:-)

 

Nå stod veslegutt opp igjen. Snakkes:-)

 

Lenke til kommentar

Blodtrykket har sunket til 150/100! Det er bra det går nedover. Fikk høre babyens hjerteslag:-) Det er hyggelig. Føler meg fremdeles totalt utslitt og utmattet. Orker virkelig ingenting. Klarer max en ting om dagen feks. handle eller gå til legen, orker ikke å gå ut å treffe venner lenger. De må komme hit. Synes dette er underlig siden blodtrykket synker.

 

Men, Babyen har det fint tror jeg. Skal til JM på fredag.

Har gjort som deg, Maggi, og gått til innkjøp av en haug med DVD'er. Nå skal sofaen og jeg bli riktig gode venner:-)

 

Går det bra med dere?

Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg følger med dere da jeg har noe av den samme problematikken dere slliter med.

 

Tenkte bare å gi dere noen tips ettersom dere er hjemme, og det kan bli kjedelig i lengden.

Lydbok synes jeg er veldig koselig å høre på! Disse kan man låne på biblioteket. Det er ikke bare treige/sære bøker av de lenger. Er ikke bare Hamsun og Ibsen og slik.

 

Noen gode tips:

 

Av Anne Karin Elstad

- Folket på innhaug (serie på fire bøker)

- Fire bøker om Julie

- Odel

 

Alle disse bøkene kan minne litt om de pocket seriene som Storgårdsfolk og Arvesynd hvor handlingen er lagt til en gård.

 

Krimbøker er det masse av. Vet at til og med bøkene til Ari Behn er innlest.

 

Håper ting ordner seg til det beste for dere!

 

klem

Lenke til kommentar

Hei Villeville!

 

Så fint at blodtrykket ditt er på vei nedover!

Skal du fortsette å øke dosen med Trandate, eller skal du holde den på samme nivå litt til? Tror de synes at det er greit så lenge undertrykket er fra 100 og nedover?? (Mener det var det en av legene sa til meg, men legene er jo ikke alltid av samme oppfatning de heller....)

 

Utmattetheten vil jeg tro kommer av medisinene du tar, det tar sin tid før det begynner å gå over, og når man øker dosen så blir det som regel midlertidig verre. Når man i tillegg er gravid, så er jo trøtthet/utmattethet veldig vanlig uansett, så gravid og Trandate vil jeg tro = trøtt og sliten!

Min kropp hadde jo muligheten til å få litt tilvenning til tablettene allerede før jeg ble gravid (i flere måneder før), men jeg merker jeg de fortsatt, selv om den verste trøttheten har gått over.

Vær snill mot deg selv, og gi deg selv lov til å være sliten og trøtt - ikke ha dårlig samvittighet!

Det er jo ganske slitsomt å ha en 2-åring rundt seg også, regner med at det er hos dere som hos oss - her går det i ett til frøkna er i seng ved 1/2 8 -tiden...

Har du fått full plass i barnehagen til sønnen din forresten?

Ellers kom jeg over en gladhistorie fra USA på nettavisen i dag - for oss som sannsynligvis venter premature barn:

http://www.nettavisen.no/verden/article905475.ece

 

Ellers går det fint med blodtrykket mitt - ligger på 130/75 - 80 fortsatt. Skal tilbake til Ullevål i morgen for UL og måling av gjennomstrømningen!

 

Kos deg med dvd'ene dine! Jeg startet på "Lost" i går, og ble liggende på sofaen og se 4 episoder før jeg måtte rive meg løs fordi mann og barn kom hjem.... Kjempespennende!

Snakkes!

Lenke til kommentar

Takk for tipset, Steinbukk 77!

 

Jeg har en sambo som er glad i lydbøker, så kanskje jeg skal dykke ned i lydbøkene hans og se om jeg finner noe spennende. Han har både Anne Holt, Dan Brown og Jo Nesbø og flere på lydbok....

Har lest bøkene selv, men det er en stund siden, så det kan vel være greit å høre på for det.

Kanskje lurt å spare noen av dem til jeg blir lagt inn på obs-posten - der er det vel enklere med ipod og høretelefoner enn å få sett filmer på dvd.... (Ikke for det - vesla her har jo bærbar dvd-spiller som det også går an å ha øretelefoner på, så muligheten er jo der....)

Kanskje de har lydbøker på biblioteket på Ullevål også?

 

Hvordan går det med deg og ditt blodtrykk da?

 

Lenke til kommentar

Heisann!

Ja jeg fikk beskjed om at overtrykket bør være over 150 og undertrykket på 110 før jeg økte dosen, så jeg venter og ser det an. Greit å ha litt ogå gå på også...Begynner å få en følelse av at dette kan gå bra nå.

 

Det går i ett hjemme hos oss også med 2 åring som er høyt og lavt og som han selv sier "spinner" rundt i huset! Synes litt synd på ham siden vi ikke er så mye på tur og ute og leker som før. Har ennå ikke fått mere barnehageplass til ham. Skal ringe og mase og kjefte på kommunen igjen i morgen:-)

 

Blir spennende når du skal på kontroll i morgen. Nå er du jo enda en uke overstått med glans! Fint at blodtrykket ditt er stabilt også!

 

Så den bittelille jenta på nett og på nyhetene i dag! det er jo helt fantastisk at det er mulig:-) De hadde også en sak på vestlandsrevyen om nyfødtposten på haukeland der vi lå for 2 år siden. Plutselig ble alt så mye mere virkelig...

 

Det er en god ide med lydbøker. Det skal jeg jammen huske på til sykehuset. Kjedet meg fryktelig sist jeg lå der. Kk i bergen tror jeg er landets tristest og styggeste kk med bare dobbelt rom, sprukne oransje murvegger, 4 dusjer på deling for en hel avdeling og nesten ingen plass å ha besøk. Hadde med CD-spiller og headset sist. Tror nok lydbøker kan piffe opp hverdagen der ja:-)

 

Har kjøpt en liten ting til babyen i dag for håp og lykke!

 

Lykke til på kontroll i morgen, og si fra hvordan det går med deg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...