Gå til innhold

Hva er vanlig å gi i konfirmasjonsgave?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mor og far er skilt, med ny familie bege to. Skal feire sammen for konfirmanten sin skyld, men har ellers et noe anstrengt forhold.

 

Hva er vanlig å gi i gave? Penger? og evnt hvor mye?

Det kan fort bli litt sånn "jeg skal gi den fineste og beste gaven" opplegg. Barnet er meget bortskjemt fra før og er av typen som aldri er fornøyd. Hva er deres erfaring?

 

Veldig takknemmelig for svar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er det som skal gi gaven? Er det en av foreldrene?

Da min datter konfirmerte seg tenkte jeg at det var en anledning til å gi et helt spsielt smykke som ville bli et minne for livet. Ikke et minne om konfirmasjonsdagen, men et minne om MAMMA :o)

Det ble en klave i gull til å ha rundt halsen. Helt helt spesielt og prisen betyr lite. Det er heller ingen som kommer til å finne ut hva det kostet. Ser dyrere ut enn det var, faktisk...

Det er et tidløst smykke hun kan bruke til spesielle anledninger når hun blir voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt tilfelle blir det far og stemor(jeg er stemoren) som skal gi gave. Kjempe fint det du gjorde, men passer litt dårlig i vårt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

konfirmanter vil ha penger. OG dere burde tenke på hva dere skal gi til deres felles barn. for de burde få like mye. det sier seg selv. hvis dere gir han for eks 2000 så dere felles barn 3000. SElv fikk jeg 10000 av mamma og 10000 av pappa. og alle mine halv og hel seøsken fikk det samme.

 

har ei venninne som fikk 3000 og søstra hennes fikk bunad til 15000... stoor forkjell og dårlig gjort.

 

jeg vil si penger........ defleste konfirmerer seg nå for tiden for å få penger, ikke smykker, klær osv...

 

smykker er noe de blir glade for 10 år etter.... i mellom tiden er de sure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Å ha selskap der begge kommer, selv om stemningen er dårlig ellers er den teit ide. Ha to selskaper, det er mye hyggeligere, det beste fra begge sider.

 

Penger som gave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så trist at et er så mange barn og unge som må oppleve at voksne mennesker ikke klarer å skyve bort sine egne egoistiske behov og ikke evner å samarbeide for barnas skyld.

 

Dette innlegget må jo komme fra den"gode stemor"....

 

"Barnet er meget bortskjemt fra før og er av typen som aldri er fornøyd." I

 

Ikke rart et blir konflikter!!

 

Fra mammen til en 15 åring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Unnskyld meg, men hvem er du som kan dømme på den måten????

Nei dette innlegget kommer så absolutt ikke fra den "gode stemor" som du skriver. Det er jo nettopp for å gjøre dagen hyggelig for jenta at vi alle sammen bidrar til at dette skal bli en fin dag for henne.

Om ikke du vet det så er faktisk noen barn meget bortskjemte og ja hun er av typen som skal ha mer og mer. Det er ting jeg må få lov til å reagere ¨på, men jeg får ikke gjort noe med det siden det ikke er mitt barn.

 

Av denne grunn så syns jeg/vi det er vanskelig å finne på en gave derfor dette inlegget.

 

Takk til dere andre for gode råd og tips. Innlegget skrev jeg fordi jeg/vi var veldig usikre på hva som er vanlig å gi nettopp i våres "familie" forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Vi gir bunad til vår datter som ikke har kostet oss mer enn ca 12000 alt i alt,pga vennlige "hjelpere"...i tillegg får hun pengegave på 8000 fra oss.. Dette fra 4 voksne, ste og bio.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Trenger man gi det som er vanlig?

Når vår sønn ble konfirmert i år, så fikk han ipod hos pappaen, og av meg og stefar, fikk han dress og selskap :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Skjønner dilemmaet. Det er jo ikke noe morro å gi dyre gaver når det likevel ikke er bra nok for barnet og som ikke verdsetter pengen eller anstrengelsen som ligger bak.

 

Jeg ville gitt litt penger men også en fin ting som minne om dagen, f.eks en flott kniv med gravering. Ikke alle tenåringen verdsetter det men kan være flott når de blir eldre.

 

Når jeg leser om unger som får 10000 kr i gaver så ryster det meg langt inn i sjela. Det er mye penger altså, hvertfall for oss, så nå gruer jeg meg litt til vi skal ha konfirmant, hehe. Jeg ville kanskje strekt meg til 4000-5000 kr + en gave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...