Gå til innhold

Noen som er gift/sammen med albaner?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gift med en albaner fra Montenegro og vi har det kjempefint sammen. Nå venter vi vårt første barn og har begynt å snakke om navn. Vi vil ha et navn som kan uttales greit på begge språk og som vi selvfølgelig begge to liker :) Vi har faktisk blitt enige om at dersom vi får ei jente skal hun hete Eliza. Jentenavn er i grunn ikke så vanskelig, for det finnes så mange fine. Guttenavn er vanskeligere. Jeg synes mange av de albanske guttenavna er stygge...Alle de fine er tatt av venner og familie, sånn som Leon, Arion, Arian og Adrian... Noen tips fra dere som kjenner til albanske guttenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HEi... de guttenavnetne jeg ka på albansk er ikke noe du vile aklt gutten din....Fazli, Hysni, Bezim, Paparim, Hassan(muslimsk), Tyrann(!!!) kommer ikke på flere i slengen.

 

Men finere jentenavn enn guttenavn der :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He, he! Tyrann er da vel fint.

 

"Kom hit, lille Tyrann!" :op

 

Hm...jeg hadde en venninne fra Albania som bodde på mottak her i byen før. Vet ikke om så mange guttenavn derfra, men mannen hennes het Edwin. Det er da vel ganske internasjonalt?

Andre albanske navn jeg hørte var: Fatmir og Mustafa...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mir dita.Her har du noen albanske guttenavn:Arianiti,Arlind,Armend,Bekim,Besnik,Bendi,Dani,Ermali,Faton,Fatmir,Naim,Ilir.Albanske navn for oss nordmenn veldig annerledes ,de brukes jo ikke på andre språk heller,og blir derfor sjeldne."Smak" litt på dem ,og uttal dem noen ganger.Hvorfor ber dere ikke familien hans om tips?Eller rett og slett velger et internasjonalt navn?(vi er muslimer og har muslimske navn på våre barn).Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adan, Adriatik, Alaron, Algas, Alban, Altin, Amant, Anden, Andin, Andik, Aranit, Arber, Arbi, Argjel, Aril, Arion, Artian, ...

 

Ben, Berzant, Bled, Blend, Blert, Borian, Bret, Bujar, Dardan, Detar, Drilon, Drinor, Elban, Enian, Erand, Eris, Emal, Erzan, Erzen, Etrit, Jon, Redon, Rron.......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer er også albansk fra Kosovo, men vi valgte å ikke kalle noen av barna våre typisk albanske navn. I Albania bruker de mindre muslimske navn, heller mer latinske(som vi bruker her i Norge også). Da har man mer å velge mellom. Hvis dere har albanske kanaler på tv, kan dere finne navneforslag f.eks i rulleteksten. Er enig i at det er litt for mange som heter f.eks. Adrian og Arian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Julian? Det er et nydelig navn syns jeg. Det er internasjonalt, men også mange albanske som heter det. Kanskje ikke her i Norge da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Takk for mange tips!

Vi skal ikke nødvendigvis ha albanske navn,men et internasjonalt som kan uttales greit på både albansk og norsk.

Til deg anonym,som anbefalte meg å se i rulleteksten på albanske kanaler; det hadde vært interessant å høre hva dere har kalt barna deres....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

heihei. Jeg er sammen med en kosovo albaner. Enig i at ikke så mange av guttenavnene er fine. Sønnen til min sambo heter Ardian, det er fint, litt annerledes enn adrian..Gzimi,Kujtim(betyr minne),Imer,Enver,Loan,Haidar,Ilir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sammen med en albaner og de vi valgte Eduard på vår sønn. Det er så internasjonalt, fungerer flott i Norge som Kosovo.

Men pappaen ville ha med et "rart" albansk mellomnavn, og så fikk han det.

Andre fine guttenavn: Edmond (åh jeg elsker det), Armend (uttales Armand her), Toni kanskje? er de jeg kommer på som klinger internasjonalt.

Det fine med albanske navn er derimot at de betyr noe. Selv om de høres rare ut for oss norske så betyr navnet f.eks "lys" og "gyldne tanker".

Forresten gratulerer med albansk mann, vi var selv på ferie i Montenegro i sommer, i Ulcinj selvsagt. Fullt av albanere der haha. Det var som en drøm! Gratuler han med bajram idag og godt nytt år snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

tjaaa hmmmm Jeg kommer fra Bosnia og har kalt gutten min for Arman, med du har jo også Adrian, Aron, Harun, .............uff navn er vanskelig, særlig guttenavn. Og så har albanere så vanskelige navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Vi bestemte oss å kalle gutten vår Alban! Mannen min er fra Kosovo,så det blei albansk navn! Selv er russisk, og navnet Alban er litt uvant fortsatt..men fint..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...