Gå til innhold

Vi prøver å få en til - noen med erfaringer??


Hurringsburrings

Anbefalte innlegg

Måtte bare skrive litt nå. Jeg har PCO og har hatt det i 15 år - så kjenner det godt.. Vi prøvde i to år før vi fikk vår sønn - den gangen ved hjelp av lapraskopi. Jeg ble spontant gravid etter dette.. Nå er vi i gang igjen. Vi har holdt på i 6 mnd, men uten noen regelmessig menstruasjon så blir det håpløst å finne en eggløsning - en eggløsning man ikke vet om man har en gang! Jeg skal ganske snart til gynnisen igjen - og da kommer jeg til å be henne om å henvise meg til lapraskopi igjen. Jeg har imidlertid hatt to menstruasjoner etterhverandre de to siste månedene.. men når jeg prøver med eggløsningstester får jeg ikke noe utslag. Så virker neste som det er mens uten eggløsning.

 

Uansett - er det noen som har erfaring med å gjøre lapraskopi to ganger? Evt en gang lapraskopi - og blitt gravid to ganger. Litt frustrert nå merker jeg - plutselig har jeg fått skrekken for "tenk om jeg ikke kan blir gravid igjen"?

 

Takknemlig for noen svar..

 

Fortsatt fin mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. Har kanskje ikke mye å gjøre med ditt spørsmål, men skal hjelpe så godt jeg kan. Dette blir et langt skriv, men masse nyttig. Jeg ble laparoskopert en gang på ullevål pga en cyste som hadde sprukket, og jeg ble lagt inn. Det viste seg at jeg hadde en stor cyste til under en ultralyd undersøkelse. Legen på Ullevål mente at denne cysten var godartet, men at de måtte fjerne den siden den stod altfor nær den ene eggstokken min. De ble også informert om at jeg hadde sterkt barne ønske, og at jeg hadde vært prøver i ca 1 år. Dermed ble cysten fjernet. Jeg fikk en stor blødning få dager etter. Jeg ble informert om at jeg kunne få tilbake mensen etter en kort stund, og at det kunne være dette som var årsaken til at var prøver i lang tid. Ikke bare det, var på flere flere ultralyd undersøkelser hos flere forskjellige leger hvor dem sa at alt var bare i orden.... Men etter den siste blødningen fikk jeg ikke mensen tilbake. Jeg gikk rundt og grublet, kjøpte bøker, eggløsningstester, og alt som hadde med kvinne kroppen og graviditet å gjøre. jeg hadde fortsatt ikke mensen. Det gikk ett år til etter den første laparoskopien. Da jeg til slutt gikk lei og ringte til en lege som jeg fant på internett fra hjemlandet mitt tyrkia. jeg hadde allerede vært prøver i to år nå. For hvert år det går, jo mindre fruktbare blir vi kvinner. Gadd ikke å vente, derfor gikk jeg inn på en ICSI behandling i Tyrkia. Hadde en kjempehyggelig lege der nede. Ogsååååå nemlig la oss komme til saken, da jeg ble undersøkt for aller første gang i tyrkia, så ble jeg påvist PCOS på begge eggstokkene mine... dette var ikke mulig å finne ut i Oslo selvfølgelig.... En annen informasjon jeg fikk av legen der nede var at PCOS ikke kunne være en hinder under en IVF behandling, men stikk det motsatte, at kvinner med PCOS klarer mye bedre å bære frem et foster enn de andre som ikke har PCOS. Derfor, bruk p-piller de første 3-6 månedene før du planlegger graviditet så du får i gang eggløsningen. Så kan du sette i gang prøvingen. Det var den beskjeden jeg fikk gjennom tlf av legen min i tyrkia... Men det var bare en forbredelse til behandlings prosessen. Men kan tenke meg at det er en god løsning også får å sette i gang et ordentlig mønster på menstruasjons syklusen. Så lenge du har en PCOS så vil det si at du har en viss høy nivå av testosteron i kroppen, noe som fører til at du ikke får mensen/ forstyrrelser i syklusen. Testosteron skal ikke være høyt i kroppen til en kvinne. Motsatte av testosteron er Østrogen, noe som p pillen inneholder. håper du forstår hva jeg mener, og ønsker deg lykke til med prøvingen. Selv ble jeg endelig gravid etter all dette stresset med en ICSI i tykia. Håper alle slitere som leser dette innlegget få virkelig gleden av å få et barn snarest... Tiden tikker, dere som har råd til en slik behandling kan like gjerne ta en tur dit jeg har nevnt. Behandlingen tar to uker, jeg tok meg både ferie, og ble behandlet i mellomtiden. tyrkia er et billig sted også, samt legene er veldig erfarne der nede... Et av de beste stedene du kan finne velutdannede leger er faktisk USA, Tyrkia, og Thailand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Takk for tilbakemelding! Så godt at det gikk bra for deg!! Jeg har nå vært hos gynnis. Ser ut som jeg har en eggløsning på gang - hadde en folikkel på 18 mm. Så nå skal jeg inn å ta blodprøver hos legen hver 3. dag - og mye samleie i uken som kommer :-) :-). Hvis ikke den sitter blir det en pergo-kur. Og hvis ikke den sitter så blir det lapraskopi. Og hvis det ikke sitter da... ja så blir det prøverør... Lang vei å gå, greit å være i gang!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...