Gå til innhold

Månedslønn


Synne93

Anbefalte innlegg

Hei

Mamma og jeg har blitt enige om at jeg skal begynne å få månedslønn, men så lurer vi på hva som er normalt å få, og hva man må gjøre for det.. (Jeg er 13 år.)

Hadde vært fint om noen kan fortelle litt om hvordan ordning de har hvis dere har tenåringer i huset =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fortsetter under...

Heisann!

 

Jeg er mamma til ei jente på 12,5 år.

Hun vasker badet, gangen og trappa samt støvsuger kjøkken og stue gulv. Dette gjør hun en gang i uka (resten av gangene tar jeg det ;))

Å tømme oppvaskmaskina er hennes jobb (hver dag) så sant hun er hjemme.

For dette får hun kr. 1000,-/mnd.

Hun skal også holde rommet sitt i orden, men dette må hun gjøre uten å få betalt for (såpass forventer jeg av henne)

 

Hun passer også småbrødrene sine innimellom for å få litt ekstra penger. (Da får hun kr. 25,-/timen, pr. bror, hun har 3)

 

Vi har en avtale på at hun skal legge til side 500,- i mnd.

Jeg mener jo (selvfølgelig) at hun ikke trenger sløse bort alt hver mnd.

 

Lykke til i forhandlingene med mamman din ;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

1000 kroner pr mnd til en 12-åring?!! Det var det verste jeg har hørt,min jente er 14,hun får 200,- pr mnd i kontanter,og vi betaler 200,- i mobil.

da må hun gjøre 20 ting i huset på ei mnd,for vær ting hun ikke gjør,blir det trekk 10,- pr ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg hadde også en sånn ordning hjemme, da jeg bodde hos mine foreldre. Jeg støvsugde huset en dag i uka, skulle egentlig også holde rommet mitt ryddig, men det gjorde jeg aldri...

Fikk 1000 kroner i måneden, og da måtte jeg betale f.eks. kino og sånne ting selv. Jeg synes dette var en kjempefin ordning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Synes det er voldsomme månedslønner her da, særlig når man bare er 12,5 år. Har selv en 15,5 åring og han får alt fra 100 - 150 kr pr. uke. Nå gjør han riktignok ikke like mye som HI'sin datter, men skal i utgangspunktet rydde ut av middagstallerknene hver dag etter middagen, rydde ut tallerken m.m. og sette dette inn i oppvaskmaskinen hver gang han har tatt et måltid ellers, gå ut med søpla eller papiravfall/glass- eller metallavfall ved behov, rydde ut av gymtøy og ellers kaste klær i skittentøyskurven, holde orden på rommet og støvsuge og vaske det, gjøre alle lekser hver dag, sette sko pent på plass og henge opp yttertøy når vært ute, ringe og varsle dersom blir forsinket noen plasser i forhold til avtalte tider, og ellers gjøre ting han blir bedt om (hente posten f.eks, gå ærend på butikken ol). I tillegg må han passe lillebroren sin ved behov, men da får han 30 kr ekstra pr. 1,5 time.

 

Avhengig av hvor mye han gjør av det jeg har ramset opp, så kan som sagt ukelønna variere fra 100 - 150 kr/uke. Jeg kan også finne på å trekke ham dersom det blir mye bråk og spetakkel og han er ekstra frekk i munnen. Greit at han er tenåring og har sine hormoner, men av og til tar det helt av, og det er ikke greit.

 

Disse lommepengene skal dekke månedsavgift til WOW-onlinespill på nettet, godteri, blader, og annet han måtte ha lyst på, samt oppfylning av kontantkortet sitt på mobilen. Ellers hender det at jeg sponser kino på ham utenom, da om jeg syns han fortjener det og han er inne i sin hyggelige periode ang. oppførsel, samt inngang til bading i svømmebasseng og sånt, for disse tingene koster jo en hel ukelønn omtrent.

 

Da han var omkring 12 år, hadde han omtrent de samme pliktene, men fikk da 70 - 100 kr. Har økt lønningen hans etter hvert selv om pliktene ikke er vesentlig endret, men dette har med generell prisstigning, samt at pengebehovet ser jeg som naturlig blir økt med økende alder. Når han snart runder 16 år, regner jeg med at jeg kommer til å øke ukelønna hans med samme begrunnelse, opp til ca 200 - 250 kr pr. måned. (men da er han tross alt 16 år, og jeg mener det er stor forskjell på en 12 åring og en 16 åring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...