Gå til innhold

Kristen og gift med en muslim


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei. Jeg er kristen og gift med en ikke praktiserende "muslim", så er ikke noe særlig vanskelig her.

Barna våre er døpt i kirka og jeg prøver å lære dem om den kristne tro,

men synes det er viktig at de får lære om Islam og andre relgioner etterhvert, slik at de kan ta et standpunkt selv. (Jeg måtte studere Islam for å forstå hva jeg selv trodde på...) Vet om andre som gjør begge deler dvs. døper i kirka omskjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna våre er døpt. Men det er en familiehemmelighet innad i vår norske familie. Kan ikke fortelle det til det muslimske miljøet eller vår muslimske familie. Synd at det må være sånn, men jeg er glad for at mannen min gikk med på dåpen. Det betyr mye for meg. Hvis vi hadde fått en gutt hadde han blitt omskjært. Det har ikke en viktig religiøs betydning for meg. Jeg prøver å gi kunnskap om kristendommen og formidle min kjærlighet til den kristne tro til barna, men forventningene i vår muslimske familie og i miljøet er store til at barna er og blir muslimer. Blir provosert over holdningen om at de "selvfølgelig" er muslimer bare fordi faren er det...de har en kristen mor også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I møte med islam har jeg også blitt mer bevisst på hva jeg selv tror. Har blitt mer troende og praktiserende enn jeg var før jeg møtte mannen min. Har ikke behov for å konvertere og bli muslim. Kjenner til flere norske jenter som har blitt muslimer etter at de har giftet seg med muslimske menn, men jeg kunne ikke tenke meg det. Det er utfordrende å leve i denne spenningen som det er å praktisere religionsdialog hele tiden. Jeg har valgt det og vi får det heldigvis til å funke! Mannen min har den unike kombinasjonen av å være svært troende og praktiserende samtidig som han er romslig og imøtekommende. I møte med ham og hans familie har jeg fått stor respekt for islam og setter pris på mye i religionen, men jeg ønsker ikke å skifte identitet. Jeg er døpt, konfirmert og tilhører Kristus. Dette vil jeg aldri kunne forandre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest at en muslimsk mann kan gifte seg med en ikke-muslimsk kvinne. Men en muslimsk kvinne kan ikke gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Barna blir også automatisk muslimer selv om mor ikke er muslimsk. Alt dette er ifølge islam. Så religionen har sikret seg at alle etterkommere blir muslimer. Synes ikke det vitner om respekt for andre mennesker med andre religioner.

Jeg selv har barn med en muslim, men han stakk av da jeg var 3mnd på vei. Men jeg er allikevel redd han skal komme tilbake for å ta ungen senere for å sikre at hun får en muslimsk oppdragelse. Kommer nok aldri til å slappe helt av.

Det heter seg også så, i islam, at ved skilsmisse skal barna bo hos far fra ca.9 års alder. Er forskjellig om det er gutt eller jente. Men uansett skal de etter noen år til pappaen sin. Tror aldri jeg vil klare å slappe av med tanke på alle disse reglene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant det du sier ang giftemål.

alle barn er født muslimer :)

Nå er ikke jeg kjent med den 9års regelen du sier, men barna skal bo hos mor hvertfall så lenge de ammes og etterpå om mor ønsker og hun ikke gifter seg på nytt.

Det at du er redd han skal komme og ta ungen din, er det pga Islam eller den personen han er?

Mannen min er enig i at barna skal bo hos meg så lenge jeg ikke gifter meg på nytt ( om vi blir skilt noen gang da). Hva syntes du er så galt med muslimsk oppdraelse?

Jeg er muslim og jeg respekterer at andre har annen religion enn meg og jeg respekterer mennensker for den de er! Men jeg opplever ofte å ikke bli respektert selv! Ei mor i bhg sier ikke hei til meg f.eks og venninna mi sa hun er litt halvveis rasist, men jeg er da norsk!!! Fremmedfrykt og uvitenhet.

Man må skille på Islam og muslimers handlinger, noe en del har vanskelig for noen ganger...

Ikke noe vondt ment mot noen av dere over her, måtte bare få det ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei du anonym,

har du noen bevis hvor dette står??fra koranen eller hadith??bare lurte siden det er helt usanne forklaringer di gir her!!

hvis du er så redd for dette hvorfor var du sammen med en muslim og ble gravid med en???jeg bare spør...har merket mangen her inne som har barn med muslimer så klager di etterpå at mannen er sånn og religionen hans er sånn...dette er jo noe dere burde vite før dere blir gravide eller gifter dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg fra en bok om Islam. Denne boken er skrevet av en som er vokst opp i Muslimske land. Så om han skriver usannheter så er det i hvert fall ikke min feil. Når jeg leser bøker om Islam så er det for å få større kunnskap/ forståelse for religionen.

Og når det gjelder ditt spørsmål om hvorfor vi er sammen med muslimske menn og klager etterpå. Det er et litt vel naivt spørsmål da!

Både enkelte muslimer, og enkelte andre både med og uten religion forandrer seg etterhvert i et forhold. Det er ikke knyttet til noen religion!

Hvorfor tror du så mange mennesker skiller seg idag?! Du kan da ikke være så blåøyd vel? At du ser så svart/hvitt på det. Jeg fant ut i ettertid at han jeg har barn med har løyet til meg hele tiden. Det eneste han ikke har løyet om er faktisk navnet sitt. Han løy til og med om alderen sin! Du kan ikke komme og si at jeg ikke kan komme og klage i ettertid da! Det er da for søren ikke min feil at han løy til meg! Heldigvis var jeg ikke så dum at jeg giftet meg med han! Kom ikke så langt. Og barnet var ikke planlagt. Og kom ikke her og si nå at jeg kunne bare drept barnet så hadde det problemet vært løst og! Jeg har respekt for liv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redselen for at han skal ta ungen er nok mest pga den personen han nå har vist seg å være. Han har reist tilbake til hjemlandet sitt, og hvis han tar ungen med seg dit så er det liten sannsynlighet for at jeg noensinne får se ungen igjen. Dette har tross alt skjedd med flere før. Og jeg er redd for å være naiv og tro at det kan umulig skje meg.

 

Aller helst skulle jeg ønske at jeg og faren kan ha en normal dialog og at han skal kunne ha kontakt med sin datter. Men han har låst seg fullstendig, og det går ikke an å kommunisere med han på normal måte.

 

Min erfaring er at det er stor forskjell på muslimer. Hadde et lengre forhold til en annen muslim tidligere, og han var en helt fantastisk person. Og jeg likte hans forhold til religionen sin. Det var andre ting som gjorde at det tok slutt.

Jeg har ingen problemer med å respektere andre med andre religioner. Hadde jeg hatt det så hadde jeg aldri vært sammen med noen som har en annen religion enn meg selv.

Synes det er leit å høre at noen er så respektløs at de ikke sier hei bare fordi du har en annen religion. Det er sånne ting som gjør meg forbanna. Fordi om jeg har vært uheldig ift faren til min yngste datter så betyr ikke det at jeg dømmer alle muslimer. På ingen måte :-)

Så du under her som jeg og har svart kan bare dra inn piggene dine igjen.

Jeg har flere unger som går på skole og alle de har flere med andre religioner og kulturer i sine klasser. Vi bahandler ikke de forskjellig fra de som er norske eller kristne. Hvorfor skulle vi det. De er mannesker akkurat som oss!

 

Noe jeg er imot er all form for fanatisme. Og religiøs fanatisme. Og der er det dessverre mange som ødelegger spesielt innen islam. Det er ikke rart at mange blir redde når en ser på alt som skjer i dagens samfunn og blir signert med en religion. På den annen side så er ikke akkurat kristendommen uskyldig heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da må du huske på at han har ikke lov, i følge norsk lov, å ta med jenta deres til hjemlandet sitt på ferie engang om du ikke samtykker! Tvihold på passet så får vi håpe det går bra :)

 

Faren til datteren min vil ikke se henne heller, han nekter for at han er faren også, men han er ikke muslim! Og det er egentlig greit har jeg funnet ut å ikke ha noe med han å gjøre for da slipper jeg alt tullet og bekymringene! Men mannen min er som en far for henne og hun kaller han pappa, så kanskje litt derfor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Hei! Du sier du kjenner flere som har konvertert til islam for å gifte seg med en muslimsk mann. Er det noen av disse som angrer?

Jeg ønsker å snakke med noen rundt denne prosessen. Kan du hjelpe?

 

Mvh Hanne Pedersen, journalist i www.dagen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan muligens hjelpe, men får ikke sendt deg en privat melding, du kan maile meg på solvanabila [krøllalfa] hotmail.com

 

(skriver @ i brackets for å unngå spam, sorry)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Hanne Pedersen:

 

Jeg er konvertitt som er gift med en muslim, jeg angrer ikke et sekund, det handler ikke om for meg og angre for jeg var ikke presset eller gjorde det ikke for mannen min, både han og hans familie respekterte hvor jeg kom fra og at jeg var "kristen" men etter og se samholdet og tilhørigheten i familien hans var dette noe jeg følte selv at var det riktige. jeg leste koranen, den kan tolkes på mange måter, men den måten jeg tolker den på fikk meg til og vite at det ikke er noen tvil.

 

jeg bruker ikke hijab, jeg ber ikke hver dag men jeg er muslim og jeg vil oppdra mine barn i den tro også. Da jeg ser stor forkjell på barn som er vokst opp uten tro og barn som har en tilhørighet.

 

Om du ønsker og vite mer så har jeg en del venner som er i samme situasjon, send meg mailen din så kan jeg sende deg kontakt info etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hanne Pedersen:

 

Jeg er konvertitt som er gift med en muslim, jeg angrer ikke et sekund, det handler ikke om for meg og angre for jeg var ikke presset eller gjorde det ikke for mannen min, både han og hans familie respekterte hvor jeg kom fra og at jeg var "kristen" men etter og se samholdet og tilhørigheten i familien hans var dette noe jeg følte selv at var det riktige. jeg leste koranen, den kan tolkes på mange måter, men den måten jeg tolker den på fikk meg til og vite at det ikke er noen tvil.

 

jeg bruker ikke hijab, jeg ber ikke hver dag men jeg er muslim og jeg vil oppdra mine barn i den tro også. Da jeg ser stor forkjell på barn som er vokst opp uten tro og barn som har en tilhørighet.

 

Om du ønsker og vite mer så har jeg en del venner som er i samme situasjon, send meg mailen din så kan jeg sende deg kontakt info etc.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...