Gå til innhold

CMV frykt!


Mikaia

Anbefalte innlegg

Hei dere.

Er det noen her som vet hvor farlig det er aa bli smittet med CMV tidlig i svangerskapet? En jente paa jobben min har faatt konstatert CMV og hennes mann har vaert temmelig syk i august. Det er jo ikke farlig for vanlige mennesker men for gravide er det jo temmelig alvorlig aa faa CMV. Jeg hadde ikke hoert om det foer i dag og har ikke tidligere blitt testet om jeg har antistoffer mot det. Saa etter anbefaling av legen saa dro jeg rett til laboratoriet for aa bli testet. Faar resultatet i morgen. Litt nervoes for at den er baade positiv eller negativ. Hvis jeg er positiv saa har jeg kanskje antistoffer, men det kan ogsaa bety at jeg er "syk" med CMV. En negativ proeve vil bety at jeg kommer til aa bekymre meg for at jeg blir smittet i loepet av svangerskapet. huff, dette er hverken pest eller kolera...

 

Noen som vet noe om dette?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hva er CMV, og hvilke følger har det for gravide?? hvordan får man det? herregud, så mange ting man skal bekymre seg for da:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syntes ogsaa at det litt for mange ting man skal bekymre seg for naar man er gravid.... Jeg trodde at jeg hadde blitt testet for alt fra HIV til toxoplasmose, meslinger etc ect (det er vanlig her i Frankrike hvor jeg bor for tiden). CMV er cytomegalovirus or er en vanlig virus infeksjon. Her er en link til det engelske NHS http://www.nhsdirect.nhs.uk/articles/article.aspx?ArticleId=1108 Jeg vet ikke hvor vanlig det er i Norge, men her i Frankrike har visst 60% hatt det. Hmmm... Tester man for det i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

CMW er iallefall farlig for barnet.. jeg jobber på en avdeling der vi har pasienter med CMW.. og jeg skal ikke inn til de.. kan føre til fosterskade/ fosterdød.

 

CMW = Cytomegalovirus

Virus som hører til herpesgruppen.. forekommer ofte som en del av normalfloraen hos oss mennesker.

 

Som regel mennesker med lavt immunforsvar som får denne infeksjonen ( hiv pasienter.. eller kreft pasiener som ofte har dårlig immunforsvar... )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde CMV da jeg fødte førstemann, ingen som vet når jeg fikk det, eller om jeg fikk det under fødselen, ble sendt på operasjonsbordet i 3timer etter totalruptur, og mener da at jeg var svært mottagelig for dette siden immunforsvaret mitt var lavt nede på dette tidspunkt.

 

Mistanken er at jeg fikk det under oppholdet på operasjonsbordet og barsel.

 

Var dritsliten i over 1år etter, sov hele tiden og klarte nesten ikke stå opp om morgenen, mannen min fikk det og etter meg, han ble rådårlig av en øl, og slik fant vi ut at han hadde det og.

 

Fikk ingen særlig opplysning om CMV eller særlig oppfølging annet enn blodprøver-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 år senere...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...