Gå til innhold

Tobakk og siggaretter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min eldste er 15 og har begynt å røyke, er så fortvila så vet ikke råd..

Fant en lucky strike pakke i jakkelomma hennes i forigårs.

Tror dere dette er noe hun bare prøver ut eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det beste er at du bare spørr henne rett ut, det gjorde mamman min, jeg begynte da jeg var 13 og lillesøstra mi sladra til mamma da jeg var 14, men tilbake til deg hvis du spørr henne på en rolig og behersket måte så får du nok kanskje et ærlig svar tilbake fra hu, det er best=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET jo at hun røyker, men tror dere dette er noe hun bare prøver ut eller?

 

Noen i lignende situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 13 / 14 år gammel så prøvde jeg ut røyk selv, men sluttet etter en stund. Du må nok spørre datteren din selv om det er noe hun bare prøver, eller om hun faktisk røyker fast. Hvis du er rolig og behersket når du spørr, ikke sint og hysterisk, så svarer hun den sannsynligvis ærlig. Dessuten, du kjenner nok datteren din så godt at du vil se det om hun lyger for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg begynte å røyke da jeg var 12, mamma fant det ut da jeg var 13, men hva skulle hun egentlig gjøre ? Gi meg husarrest ? Altså, det valget må du nok la henne ta selv. Jeg sluttet forøvrig i vår da jeg fant ut at jeg var gravid. På dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Synes jeg måtte svare selv om det er en ganske gammel tråd.

Det beste tror jeg villle være og i første omgang drive stille og anonym rådgivning. Hvis du konfronterer henne vil hun enten bli redd, eller blir sint. Om du i stillhet kommer inn på temaet røyking, og snakker om eventuelle skader man kan få ved å røyke, og samtidig si at du hadde blitt utrolig skuffet om en av søsknene hennes, eller mannen din/kona di hadde begynt å røyke. Ved å ikke rette anklage mot henne med en gang skaper du tillit, og kanskje hun kommer til deg før du føler det er på tide å konfrontere henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare svare på innlegget ditt Gustav.

Det du sier om at hun kan si at hun blir skuffet om noen andre begynner, kan nok gjøre at hun nekter og sier nei for å ikke ville såre moren sin. Det gjorde min mor med meg da jeg var på den alderen. Hun sa hun ble skuffet hvis hun fant ut at jeg røykte. Dermed holdt jeg munnen min, for jeg ville ikke skuffe henne. Røykte heller enda mer bak hennes rygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mente ikke at jeg røykte enda mer enn jeg gjorde, men enda mer bak hennes rygg. Altså, jeg gjemte meg mer enn jeg gjorde for å ikke skuffe henne. Dårlig formulering fra min side..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...