Gå til innhold

Overnatting hos kjæreste


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

stedatteren min på 16 år har akkurat fått seg kjæreste.

Hun har så smått begynt å snakke om overnatting, enten her eller hos hans foreldre.

Når synes dere det er passe alder for det, og hvor lenge bør de har vært sammen.

 

Jeg for min del synes hun er litt ung enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann..

 

Jeg synes ikke hun er for ung til det, hun er jo tross alt 16, men ta en snakk med henne om prevansjon å slike ting først=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrekk og gru. Nå følte jeg meg gammel. Syns hun er alt for ung, men hun er kanskje ikke det? Hjelpe meg, gruer meg til spørsmålet kommer. Syns uansett de bør ha vært sammen en stund først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man husker fra sin egen tid som 15 -18 åring (med mange jevnaldrende venninner) så var det jo slett ikke alltid slik at det med å overnatte med kjæresten var synonymt med å debutere seksuelt. Noen fikk lov å ha kjæresten sin på overnatting og sov sammen i opptil et år uten å ha sex (eller med gradvis forsiktig utprøving), mens andre hadde sex på de utroligste steder fra siste år på ungdomsskolen uten å få lov å overnatte hos kjæresten før de flyttet hjemmefra for å studere.

 

Uansett er det kanskje greit å snakke litt ordentlig med henne om det: At det å gi grønt lys for overnatting ikke er det samme som å gi grønt lys for at nå er de modne for å ha sex. At enten de har startet (uten overnatting) eller ikke har gjort det ennå, så er den eventuelle tillatelsen til å sove sammen en tillatelse til å sove sammen.. Og at rent generelt bør både gutter og jenter vente med å ha sex til de er helt sikker på at det føles riktig, og at både begge og kjæresteforholdet er modent for det. (Å ha lyst er ikke nødvendigvis å være moden)

 

Moren til bestevenninnen min på videregående (som ikke hadde ligget med kjæresten sin ennå men gjerne ville sove i armene hans) hadde en alenemor som overdrev imøtekommenheten og egentlig representerte ganske mye sexpress selv: Hun lot datteren og kjæresten få sin dobbelseng, pyntet roser, tente masse små telys og la kondomer på nattbordet.. og la seg selv på datterens rom (m/køyesenga)... Vi ler ennå av det som en flau opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da lurer jeg på.

Hva er så farlig at de ligger over?

Gjør de ting som de ikke kan gjøre på dagtid?

Er dere så A4 mennesker som tror at de ikke kan ha sex på dagen? kanskje dere ikke har det, men unge kan ha det på dagen når de ikke får lov om kvelden.

Tror du heller skal lære henne om det å få barn osv, hun lærer ikke noe av å bli nekter ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Neida, det er ikke "farlig" at 16åringer sover i samme seng. Og vi som har tenåringer er fullstendig klar over at de kan ha sex på dagtid, for det har også vi!

Men dette handler vel så mye om å legalisere sex blant unge. Dersom man lar dem overnatte i samme seng, sier vi som foreldre indirekte "ja" til sex.

Unge jenter og gutter seksualiseres alt for tidlig nå for tida. Det forventes at ei 15 år gammel jente skal kunne "alt" i senga. Jeg opplevde at min sønns 17 årige kjæreste lå og stønna så høyt da de hadde sex midt på natta, at hele huset våknet! Hvor har hun "lært" det?

 

Jeg er glad for at mine foreldre holdt meg og kjæresten min adskilt natterstid til jeg var ca 17 og vi hadde vært sammen i ett år. Det prøver jeg å gjøre for mine barn også.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Oj. Nå følte jeg meg veldig dum, kommer inn her, 16 år og gravid.. Hva legger du i "for ung" ? Altså, vil jenta være seksuelt aktiv så er hun nok det uansett, det er masser av tid på dagen. Regner med at dere husker det fra dere var unge.. Gi henne p-plaster så du ikke ender opp som stebestemor :)

 

Jeg for min del gikk på p-piller (husket dem gjorde jeg og), men noe gikk feil da jeg var syk.. Kastet dem aldri opp, men ble gravid allikevel. Men dette er noe som kunne skjedd alle...

 

Sov forøvrig over hos kjæresten min etter at vi hadde vært sammen i 9 dager. Ja, det var kanskje litt tidlig.. Ville kanskje satt en måned, det virker som en man har vært sammen en eeeevighet når man er forelsket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altfor ung synes jeg også..har ei stedatter på 15 som driver å overnatter hos typen. skjønner ikke at foreldrene gir henne lov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regelen foreldrene mine satte var 18 år før overnatting med kjæreste. (Skjedde jo selvsagt før det, foreldre reiser bort innimellom..) Men uansett er jeg enig i regelen deres!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Mine foreldre var også borte på høsten de første gangene han som i dag er kjærsten min sov over her. Selvfølgelig visste de om det og hadde godkjent det på forhånd da. Jeg var 17 og han var 16 og vi ble ikke sammen før noen mnd etterpå. Selvom han overnattet hadde vi ikke sex før vi ble sammen, og heller ikke de første mnd etter vi ble sammen. Når jeg tenker på det nå så var det faktisk ikke i forbindelse med overnatting de første gangene vi hadde sex heller, men det skjedde på dagtid. Så det og sove sammen og sex er ikke nødvendigvis knyttet sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

synes ikke 16 var noe ungt eg, men man må jo gå ut i fra hvor seriøse dem virker i sitt forhold.. eg fikk ligge over til typen første gang når eg var 16 og var ikke noe galt som skedde da som ikke hadde skjedd før... eg var 16 og han var 18..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns 16 år er for ungt.. Ut fra min egen oppdragelse oppdrar jeg jentene mine. Mine foreldre lot meg ikke overnatte hos kjæresten min før det året jeg ble 18, og da var det kun i helgene. Mamma og jeg hadde samtaler om prevansjon og hun visste nok at vi hadde sex lenge før jeg fikk overnatte det. Men overnatting er en prinsippsak, mener jeg. Jeg syns ikke de trenger i så ung alder å venne seg til å sove i samme seng som kjæresten. Det er noe som kan komme litt senere enn 15-16 år. Overnatte sammen med kjæreste og ha sex er to forskjellige ting, syns jeg. Vil de ha sex, så har de det uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket akkurat med min datter om det der. Sa at jeg syns at 16 år er OK dersom man har vært sammen en stund. 16 år er tross alt den seksuelle lavalder...

Men hvar som er en stund har jeg ikke tenkt gjennom - siden vi ikke er der ennå.. Vi er der først neste år. Deilig å skyve ting foran seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Jeg var 13 første gangen jeg lå hos kjæresten.

Reiste 25 mil og hadde sex, noen dager etter vi ble sammen.

Dette gjorde vi på dagen..

 

Så kan likegodt skje noe du/dere ikke vil (om det er det dere er bekymret for) både på dagen og på kvelden/natta.

 

Nå veit jeg det er ganske seint å svare på denne da, hehe.

Men til dere andre. Om jenta/gutten deres vil overnatte hos kjæresten, ta en telefon til foreldrene og bli enige om at de ikke skal ligge i samme seng på natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Hei! Min datter på 15 har også begynt å mase om overnatting hos typen. Sier blankt nei. Hun går på p-piller, men jeg vil ikke godkjenne overnatting. Det kommer maaange år senere i livet for slikt:) Er ikke så naiv at jeg ikke tror de holder på med noe, men har sagt 18 for overnatting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Som sagt, hvis hun vil ha sex har hun det allerede. Ville heller benyttet muligheten til å snakke åpent om sex/prevensjon. Selv fikk jeg ikke sove over hos gutter før jeg var 17år, men debuterte nå en stund før det alikevl. Jeg fikk ikke være med gutter i det hele tatt, så hadde aldri med typen hjem, noe som resulterte i at jeg ikke fortalte det hjemme å helle kom med små løgner om hvor jeg var. Noe som ikke var bra i det hele tatt. Hadde jeg kunnet snakke åpent om det hjemme var det nok ting som kunne vært ungått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva innebærer det å overnatte og hvorfor spør hun? Det er en mulighet for at hun trenger at voksne sier nei fordi hun synes det er vanskelig selv. Selv om hun sier at hun ønsker det, kan det likevel være at hun ikke er moden nok. å si ja til overnatting kan bli forstått som aksept for at de har sex. Dere bør iallfall ha en samtale om det, sørge for at hun har kunnskap om prevensjonsmidler, grensesetting, hva som er god og ikke god berøring osv. En 16 åring kan tro at sex og/eller overnatting er nødvendig, men selv om en har kjæreste kan det være fornuftig å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...