Gå til innhold

Får barna deres å være oppe så lenge de vil??? 6 om morgene feks?


Anonyme

Anbefalte innlegg

Er i et dillema, sønnen min på 14 har en kompis som er 13år. han får lov til å spille så mye han vil til alle døgns tider. Moren sier at så lenge de rundt seg er lykkelig så er hun lykkelig.

 

Min søn har fått til nå fått lov til å ligge over, men nå har jeg sett meg lei på at de KUN sitter inne i det fine været og spiller fra de står opp til de legger seg kl 5-6 på morgene.

Merker at min sønn har forandret seg veldig etter at han startet å spille WOW spillet. Så tar faresignalene nå først som sist.

Mamman til han gutten trøster seg med det da at så lenge han spiller så raver de ihvertfall ikke gatelangs og finner på ting.

vet nå ikke jeg da.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det får de alldeles ikke.

Barn og ungdom trenger MYE søvn, og hvis den mora lar sønnen spille døgnet rundt, har hun vært med på å gjøre han avhengig.

 

Det er mange ting man kan bli avhengig av, og dataspillavhengighet er ikke å kimse av heller.

 

Istedenfor å spille spill OG/ELLER rave gatelangs, kan den mora ta med ungen sin på fks camping, fisketurer, la han spille sport, eller finne en annen hobby som ikke er så skadelig i det lange løp.

 

Men jeg er kanskje gammeldags og trasig i så måte i hennes øyne. Men det får jeg heller da bare være ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å høre, er også litt gammeldags der. Må da kunne finne på noe utenom tv eller data.

De kjeder seg da veit du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min 14 åring kunne sikkert tenke seg å sitte oppe halve natta å leke seg på pc'n.

 

men... litt grenser bør man da ha. Ungene skal i seng før meg! (en sjelden gang jeg legger meg før dem da men...hvis de ser på en film eller noe)

 

En morgen forsto jeg at han hadde tatt med seg pc'n på rommet og sittet der lenge!! Han forsto fort at det likte jeg ikke. De trenger da søvn de og!!!

 

Og noe annet enn pc og ja :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, min 14 åring får ikke sitte oppe hele natte å spille wow. Han sitter mange timer hver dag, men han må slokke maskinen når vi legger oss. Det har vært unntak slik at han har fått spille til 1-halv 2 noen netter nå i ferien, men ikke seinere. Han har også kamerater som spiller så si heile natta, men det er uaktuelt her i huset. Nå når det har vært så fint vær er han mye ute og bader med andre venner. Når det er dårlig vær sitter han på maskinen mye, men regelen er at han skal være unna alle slags skjermer i minst tre timer hver dag. Det er diskusjoner rundt detta temaet stadig, men det er viktigå få han unna for å ha et "normalt" sosialt liv. Det er viktig med rammer men ikke for stramme for våre fjortenåringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine 2 eldste på 15 og 17 er rimelig hekta på WOW. Men de får ikke lov til å sitte oppe hele natta. Her må de skru av dataen når vi voksne går og legger oss. Sånn ca annenhver mnd får de lov til å ha en h elg med "link". Da har de 3-4 kamerater som spiller sammen. Som regel regulerer ungdommenen dette greit selv...de blir jo trøtte!!! Jeg som mor er selvfølgelig både irritert og bekymret over at de synes alt annet en pc er kjedelig. MEN jeg tenker sånn at hvis vi som unge hadde pc, ps2 osv i samme utstrekning så ville vi sikkert vært på samme viset... Poenget er at sånt fantes ikke,dermed måtte vi finne på andre ting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er visst fryktelig sær for jeg lar ikke ungene spille den typen spill i det hele tatt. Pc'er har vi i massevis, og de bruker en god del tid på dem, men jeg har helt bevisst styrt datainteressen inn på andre spor fra de var små slik at det er programmering etc som er det som 15-åringen bruker tida til når han er på pc'en. "Spillmaskiner" har vi rett og slett ikke.

 

Likevel får han selvfølgelig ikke sitte til langt på natt foran maskinene. Ungdom vokser og utvikler seg mye og trenger derfor mye søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er vel litt feil holdning det ja.

Datteren min går på Tae kwondo , og da er hun hjemme til 23 30 to dager i uken. Og da er det rett i seng.

Ellers er det kl 2300 de andre kveldene.

Helg, max 01.00

Og jeg er alltid sist i seng på hverdagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Min eldste er 16 og får lov til å være oppe så lenge han vil, med mindre det går ut over skolen. Det har fungert helt greit. I uka er han tidlig i seng og må aldri vekkes om morgenen. Og i helga sitter han gjerne oppe til tolv- ett. Men han vet også at dersom han snur døgnet og blir trett og vanskelig om morgenen, så er det tilbake til leggetid igjen.

Hadde denne diskusjonen med ham før han begynte på videregående i høst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Har 4 gutter. 2 på 7 og 2 på 14(JA to par...) De eldste må i seng senest 22 i ukene, og de må være hjemme senest 2.30 i helga.

Dette fungerer bra hos oss. Dataspill får de spille mellom 19-21 to dager i uken.(Dette har vi blitt enige på foreldremøte)

De har mange allsidige innteresser, så dataen får ofte stå i fred..men ser at høst/vinter er det mer spill på data.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje du kan snakke med foreldrene til barnets venner? Hvis dere lager de samme reglene (f.eks data mandag og onsdag 19-21) blir det til at alle er "dataløse" samtidig, og da må de jo finne på noe annet. da er det gjerne mer å besøke hverandre (uten å spille data!), gå ut og finne på noe, gå å bade, spille fotball, trene, se på jentene (ja, de gjør det!!!)...

Prøv gjerne å ta initiativ til å hjelpe dem med å finne noe å gjøre.

Foreslå at de kan gå en tur å bowle, ta lillesøster med på tur i skogen mot noen "barnevaktpenger" eller noe lignende. Hvem vet, kanskje de faktisk har det gøy og ikke tenker så mye på data lenger?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...