Gå til innhold

Mensen naar man bare egentlig er et barn


Northernlights

Anbefalte innlegg

Jenta mi var 13 da hun fikk mensen, og jeg syntes synd paa henne. Vet noen faar den tidligere enn det ogsaa, men det er naa jammen noe med det der aa maatte laere seg renslighet paa en "ny maate" naar man har begynt aa menstruere.

 

Jeg sier ikke til henne naar hun har "glemt" aa kaste et brukt bind, for jeg vil ikke gjoere henne forlegen. Jeg kaster det bare selv, da.

 

Mannen min lurte paa om det var mitt brukte bind som laa midt paa badegulvet, men det var det selvsagt ikke.

Saa jeg sa til han at dette nevner vi ikke til jenta, for det vil bare gjoere henne fryktelig flau, og det har jo bare skjedd et par ganger paa mange mnd.

 

Synes jeg velger det riktige her. Hadde ikke dere ogsaa gjort det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk mensen da jeg var 12,5 år. Det var selvsagt fryktelig flaut, ikke hadde vi søppelkasse på badet heller, så jeg måtte gå gjennom stua og ut på kjøkkenet med brukte bind... (Selvfølgelig la de voksne merke til hva jeg hadde i hånda, trudde jeg skulle svime av hver gang hehe). Endte med at jeg kasta de i en søppelpose på rommet. Men så hadde vi hund da, en hanhund. En dag jeg var på skolen hadde hunden kommet seg inn på rommet mitt og spredd innholdet i søppelposen min utover hele gangen uttafor rommet mitt....Mamma fant det og rydda opp, men jeg skulle ønske hun aldri hadde sagt noe asså. Fy fader så flaut, blir nesten rød når jeg tenker på det nå haha. Så ja, jeg synes du velger riktig med ikke å si noe ;).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg. Ikke si noe, ikke der og da i alle fall. Du kjenner jo jenta di, og vet om hun "glemmer" alt mulig ellers også. Gjør hun ikke det, var det sikkert bare et uhell. Alt er så pinlig i den alderen, så det er sikkert godt for henne at du skjønner sånt.

 

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et veldig åpent forhold hos oss så da datteren min fikk mensen da hun var 12 fortalte hun det med en gang både til meg og samboeren min. Virket som om hun var stolt over å ha fått det. Nå forteller hun oss hver mnd når hun får mensen.

Jeg ville nok sagt det til henne på en pen måte hvis jeg fant brukte bind på badegulvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er veldig sjenert og forlegen, så jeg velger ikke si det til henne. Hun hadde blitt så flau, da, stakkar.

 

Jeg har derimot sagt til henne, senest i går, at når hu legger bind i søppelbøtta på badet, er det lurt å tulle inn bindet litt først med dopapir, så slipper det å "skrike mot en"....

 

Hun vet hun kan si alt til meg, men er man litt sjenert, er det likevel ting man ikke vil si sånn rett ut.

Jeg var selv sånn, så jeg vet hvordan det føles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Northernlights..jeg vil bare si at jeg synes du gjør helt rett!jeg fikk det også veldig tidlig og synes det var sykt flaut.måtte jo si det til mor, men gud som jeg skjemtes.så kom den dagen jeg glemte å legge bindet i søppelkassen.glemte det igjen på badet og fikk den skjenneprekenen av mot etterpå!

kommer aldri til å glemme hvor flaut og nedverdigende det føltes!jeg sa også at hun ikke skulle si det til far,noe hun gjorde fordi han hadde "rett" til å vite det.for meg var det en veldig privat ting og jeg ble veldig forlegen av at far skulle vite en slik ting om meg.

som sagt,jeg synes det var fryktelig at mor tok opp en slik personlig ting på den måten og mener derfor datteren din er super heldig som har en så taktfull mor:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror at måten mamma taklet min pubertet på var det som ødela "alt" for oss i flere år.

 

Jeg husker hun holdt opp en av trusene mine med litt blod i og så på meg helt hvit i ansiktet: "har du fått sånn i trusene dine?!? men, du er jo ALT for UNG!?! Vi sier ingen ting til pappa." Gjett om jeg følte meg unormal og rar da!?! Jeg begynte selvsagt å gråte av sjokk og redsel. Og etter dette var det som en murvegg mellom mamma og meg. Huff.. Jeg var ellve år, mens mamma fikk sin første da hun var 16.

 

Siden mamma på en måte "benektet" at jeg fikk mansen, og jeg ikke turte gå på skolen i mammas gigantiske SABA bind begynte jeg å stjele penger av foreldrene mine for å kunne kjøpe bind og tamponger. Når jeg begynte å tjene penger selv var det fortsatt jeg som kjøpte selv. Samtidig lærte jeg meg raskt hvordan jeg skulle bruke vaskemaskinen, så jeg kunne skyndte meg å vake trusene mine mens mamma fremdeles var på jobb.

 

Åååå! Kjenner jeg blir sint bare jeg tenker på det!!!! Det er så rart, for mamma har vært perfekt mmor på alle andre måter. Og da søsteren fikk mensen seinere (selv om hun var 14) fikk hun "voksen pressang" av mamma og det var en selvsagt ting at mamma skulle kjøpe moderne bind til henne. Skikkelig rart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns du gjør det helt riktige.:)

 

Fikk mensen da jeg var 11.. var i dyreparken med pappa.. husker han lurte på om jeg skulle ha plaster da jeg sa jeg blødde. og min unge stemor stod bare å flira. flaut ja. Heldigvis hadde mamma vist meg hvordan jeg gjorde alt. La i bind og visste hva som skjedde. Når jeg kom hjem fikk jeg 10 røde roser med henne:)

 

Men husker det at det var veldig flaut i begynnelen, men det ble aldri nevnt hvis jeg glemte noe eller hadde lekasje i bukser og truser og dte re jeg glad for.

 

Syns synd i deg over her. Syns det var veldig dårlig gjort av moren din. Hun kunne absolutt ha taklet dte mye bedre. Bra hun "lærte " til neste mann. Men slie opplevelser sitter lenge i en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Northern

 

Datteren min fikk mensen i fjord , da var hun 11..bare en liten

jente, altfor ungt synes jeg, men jeg selv var 13, det er mer normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å si at det var hun selv som kom hjem fra skolen og sa i fra, ikke flau heller, og vi dro høytidlig på butikken, der hun viste meg hvilken bind hun ville ha, men "mannfolka" skulle ikke få vite det da, hihi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi sa det til sin 17 årige søster først, hun =)

Greit å ha ei storesøster man kan snakke med.

 

De dro sammen til butikken for å kjøpe bind, da eldstedatteren har førerkort. Var en fin og viktig ting for storesøster å hjelpe henne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...