Gå til innhold

belle 76............. spørs til deg..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hei.. har vurdert slankeopprasjon.. veier 125, og er 162 høy... har også type 2 diabetes.. tror du jeg ville kommet gjennom nåløyet?? vet du om overvektige har mindre sjangse for å bli gravid.. ?? (noe jeg har hørt) beklager at jeg signerer med anonym.. dette er et veldig sårt emne for meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei igjen :)

 

Jeg er også 1,62 cm høy og veide 122 kg ved operasjonen.(Veier nå ca 62-64 kg)

Din BMI = ca 47. ( 125kg /1,62/1,62=)

 

Bruker du noen form for medikamenter for Diabetesen din?

Selv brukte jeg to typer insulin( Humalog mix og Insulatard) daglig( til sammen 80 ie) og 2 stk Metformin tabletter.

" komme igjennom nåløyet"

- Før jeg svarer på dette, vil jeg understreke at jeg ikke er utdannet innen helsesektoren og at jeg svarer utifra mine erfaringer!

Nå vet ikke jeg så veldig mye om det annet enn dine kiloer og Diabetesen din. Men jeg vil tro at du kan komme igjennom nåløyet. Hadde du evt. tenkt å ta denne operasjonen i Norge eller utenlands?

Min erfaring er dette;

Jeg fikk i sin tid min fastlege til å henvise meg til en mage spesialist på sykehuset her hjemme, for å undersøke meg om jeg var kvalifisert til en slik operasjon. Han mente ja, og sendte videre henvisning/søknad til Førde sykehus om operasjon. Der fikk til svar at det var veldig lang ventetid og at jeg ikke var stor nok.(tenk deg det)Ble veldig skuffet, da jeg har prøvd alt innen slanking igjennom mange år.

 

Jeg begynte å søke litt på internett, og fant fram til et forum for slankeopererte.Etterhvert som tiden gikk og jo mer jeg leste, betemte jeg meg for å ta kontakt med en kirurg i Spania oig Russland, for å høre litt på priser og hvordan de gjorde det. I Spania var det veldig dyrt. Opp mot 110.000 og i Russland lå prisen på ca 30.000.

Jeg tok kontakt med kirugen der via mail, og fikk fort tilbakemelding og et skjema jeg skulle fylle ut og sende tilbake, slik at han kunne si om jeg var kvalifisert eller ikke.Jeg var kvalifisert! (På det skjemaet måtte jeg gi opplysninger om alt. Jeg var veldig overvektig,hadde Diabetes 2 og var veldig deprimert pga vekten min.)

Så begynte ballen å rulle. Han sende meg en dato for operasjon(om jeg valgte Moskva) og et skjema med mange prøver på, som jeg måtte få tatt og sende resultater til legen... Jeg tok kontakt med Dr Yashkov i Mars 2004 og 3 juni 2004 ble jeg operert.(snart 2 år siden)

 

Gravid; Jeg har også hørt at det er mer vanskelig.Men vet om flere som har blitt gravid selv om de var store.

Min erfaring er dette;

Da jeg var overvektig hadde jeg ikke fast partner, og gikk ikke inn for å bli gravid, men nå har jeg samboer og ble gravid men mistet da jeg var 7+5 uker på vei.

Beklager at jeg ikke kan gi deg et bedre svar enn dette.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk, for et godt svar.. når det gjelder diabetesen min, er jeg type 2, og bruker derfor ikke insulin.. jeg har kun kostbasert.. noe jeg strever veldig med.. er ikke no serlig glad i mat.. kan si at jeg har spiseforstyrrelser... virker teit å kalle det for det.. ,men jeg har virkelig problemer med mat.. jeg kaster ikke opp, eller lar være å spise.. jeg liker bare ikke mat..så da går dset desv mye på "tullmat" jeg spisere grønnsaker, og liker hvitt kjøtt, og fisk, bedre en rødt kjøtt.. så jeg vet at jeg hadde klart å holdt vekta, hvis jeg hadde fått en slik operasjon.. og jeg liker også veldig å trene.. men det er tungt med alle disse kiloene.....folk som ikke er overvektige vet ikke hvor tungt det er å trene med alle disse extra kiloene..

 

hmm.. men russland altså.. hvordan var det der? i forhold til norsk standard? jeg vet lite om russisk helsevesen.. men regner med at det er bra.. tror ikke du hadde tadd en operasjon der, hvis det var dårlig..

 

får rett og slett tårer i øynene av å tenke på at du var meg for 2 år siden.. og nå veier du 62-64.. kan ikke huske å noen gang ha veid så lite.. det ville vært en drøm for meg..

noen sier at de er en jente i en gutte kropp, og omvent.. jeg føler meg som ei tynn jente i en feit kropp.. og jeg vil ut!!!

 

jeg skal flytte til en stor by, i sør norge, og har kanskje litt mere muligheter der, enn her i nord.. så da vil dette bli et av mine mål. å få igjennom en slik operasjon.. om det er i norge eller i utlandet bryr meg ikke.. hva heter den siden du var på.. der folk som har tadd denne operasjonen taster?

 

hadde du noen plager etter operasjonen.. og hva kan jeg vente meg, hvis jeg får operasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Ser du har kostregulert Diabetes, det prøvde jeg også i to(2)år, før diabetessykepleren og indremedisinern på sykehuset her, valgte å gi meg insulin,da jeg ikke klarte å regulere den med bare kosten.

Litt vittig det der med maten. Slik som du skriver det,er det som det er jeg som har skrevet det. Hadde det likedan jeg.

"Holde vekta"

Ja du holder vekten etter operasjonen om du ikke "sprengspiser" og er innstilt på dette med maten og mengden. Det er også veldig viktig å spise ofte men små måltider. Jeg ligger på mellom 5-8 måltider om dagen. Maten du får i deg , går fort igjennom systemet, og derfor har du behov for flere måltider.

-Russland

 

CELT klinikken i Moskva, heter det der jeg ble operert, og kirugrens navn er Dr Jury Yashkov.

Legene der borte er veldig høyt utdannet og har vært på "opplæring " hos de fremste kirurgene i USA og Spania.

Dette var faktisk noe av det første jeg undersøkte. Jeg ville jo være skikkelig forberedt.

Standarden er litt mer gammeldags enn her hjemme i Norge, men de tar dette med hygiene å slikt veldig alvorlig.

Ett eksempel; Her hjemme har vi intravenøs i plast poser, der var det på glassflsker.. :)

Jeg ble veldig godt tatt vare på av alle der borte. Dr Yashkov tok seg bestandig tid til å komme opp til rommet for å slå av en prat, eller høre om jeg lurte på noe.

Dette må jeg også få med..... Jeg har i tiden etter operasjonen faktisk fått bedre oppfølging av han enn av helsevesenet her hjemme, selv om det foregår vis mail. Etter operasjonen skal du ta blodprøver hver 3 mnd det første året, så 2 ganger i året det 2 året osv. Disse blodprøveresultatene sende jeg til han via mail, og fikk tilbakemelding på om det var noen vitaminer jeg burde ta mer eller mindre av. Du må faktisk ta vitaminer for resten av livet, da tarmen din ikke klarer å suge opp alle vitaminene og mineralene kroppen trenger via maten.

Jeg tar daglig; 2 g kalsium,3 jerntabletter, 1 multivitamin og 2 tranperler .

Jeg må si jeg grudde meg litt for å ta alle disse vitaminene, men heller det enn å gå å bære på alle kiloene....

 

Lyst å fortelle deg noe...

I fjor kom Dr Yashkov og den ene anestesilegen på klinikken på Norges besøk, de hadde lyst å møte alle de hadde operert .Så noen av oss inne på forumet ordna ett "Russlandstreff" i Sandefjord. Der kom alle som hadde mulighet for å komme for å møte dem. Det var skikkelig morsomt. De fikk se hvor bra det sto til med oss, og det rørte dem. Det var faktisk oppslag om treffet i Dagbladet.. :) Det er leger som bryr seg det !!!

Ser du skal flytte.............

Tidligere om årene er det kun sykehuset i Førde som har utført denne type operasjon, men i de siste årene har flere sykehus kommet på banen, men med en annen type operasjon. Bor du langt Nord da?

Vet de utfører i Bodø (om det ikke var en annen plass da)

Trondheim, Ålesund er jo også alternativer...

Selv bor jeg i Kristiansund.

 

 

Den heter Gastric bypass. Det finnes også flere. Tror den heter Gastric banding.

 

Gastric banding: Da setter de på et bånd på magesekken og "sperrer"endel av den. Men etter som tiden går , må du inn for å fylle på væske i det båndet.

 

Gastris bypass; Da koble den delen av tarmen som til vanlkig ligger nederst i magesekken, helt på toppen på magesekken.

 

Duodenal swich(som jeg har tatt) er utført slik....

De fjerner 2/3 deler av magesekken og kobler om(forminsker) tynntarmen med ganske mange cm(m)

Tynntarmen min var på ca 4 m, og den er idag på ca 60 cm. Nå må det sies at de ikke fjerner denne delen, da du faktisk kan bli undervektig, og blir du det, kan de gå inn igjen å koble på litt, slik at du får i deg mer næring.

(nå får noen komme å arrestere meg om jeg tar feil av metodene) :)

 

Plager /komplikasjoner.

Jeg er en av de heldige som ikke har fått voldsomme plager etter operasjonen.

Mye luft i magen , men det er bare når jeg spiser grønnsaker. Så det spiser jeg ikke så mye av.

Diare, om jeg spiser mat med mye fett i. Da kommer alt fettet ut igjen gjennom avføringen, og lukter ikke særlig godt. Men ellers har jeg ikke hatt noen plager.

Men, det er et men her.. Kjenner flere fra det forumet jeg har fortalt om tidligere(www.vektoperasjon.no), som er veldig plaget av diare og må holde seg i nærheten av toalettet hele tiden.

 

Råder deg til å melde deg inn der også. Det koster ingenting, og du får masse hjelp på veien, og svar på alt du måtte lure på i forhold til operasjonen, og tiden etterpå.

 

Jøye meg, ble jo et langt svar dette og.. hehe :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for det laaange svaret.. :o) skal gå inn å logge meg på den vektoprasjons siden.. mannen min sier at han ikke synes jeg er så tykk at jeg trenger en operasjon, og at jeg heller skal prøve å gå ned i vekt vanlig.. hmm.. for det har jeg jo ikke gjort hele livet mitt da.. neida.. var 13 år gml da jeg var på første slanke kur... herblife.. (gusj) jeg jor som det skulle gjøres, men gikk ikke ned noe serlig.. hele livet mitt har folk sedd på meg som tykk... jeg veide 80 kg.. og , jepp det er mye.. men i hodet mitt veide jeg 120 kg.. så da jeg gikk opp til 120 kg, merket jeg det egentlig ikke.. gikk gradvis over 8 år.. mannen min har hele tiden sakt at jeg ikke var så stor da vi møttes, men jeg har sakt jo, det var jeg.. helt til jeg skulle rydde noen poser med klær som lå i kjellern... og fant ei bukse jeg hadde kjøpt 8 år tidligere.. kremt... den var liten den ja!!!!! fikk sjokk.. men når man har et bilde av seg selv i hodet... jaja.. vi får nu se.. blir nu i allefall ikke no operasjon før det kommer en baby i magen.. er vell ikke noe vits i å få en operasjon, og så bli gravid for første gang.. . tusen takk for all hjelp. det er virkelig godt å komme inn hær å kunne taste med folk som har vært gjennom det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 8 år senere...

Har du en hjemmeside til denne legen?? Evt litt innfo,mail add osv... Ble du fornøyd ??? Veldig inntrisert i å høre.........

 

 

 

Belle76, on 22 May 2006 - 23:25, said:

Hei igjen :) Jeg er også 1,62 cm høy og veide 122 kg ved operasjonen.(Veier nå ca 62-64 kg) Din BMI = ca 47. ( 125kg /1,62/1,62=) Bruker du noen form for medikamenter for Diabetesen din? Selv brukte jeg to typer insulin( Humalog mix og Insulatard) daglig( til sammen 80 ie) og 2 stk Metformin tabletter. " komme igjennom nåløyet" - Før jeg svarer på dette, vil jeg understreke at jeg ikke er utdannet innen helsesektoren og at jeg svarer utifra mine erfaringer! Nå vet ikke jeg så veldig mye om det annet enn dine kiloer og Diabetesen din. Men jeg vil tro at du kan komme igjennom nåløyet. Hadde du evt. tenkt å ta denne operasjonen i Norge eller utenlands? Min erfaring er dette; Jeg fikk i sin tid min fastlege til å henvise meg til en mage spesialist på sykehuset her hjemme, for å undersøke meg om jeg var kvalifisert til en slik operasjon. Han mente ja, og sendte videre henvisning/søknad til Førde sykehus om operasjon. Der fikk til svar at det var veldig lang ventetid og at jeg ikke var stor nok.(tenk deg det)Ble veldig skuffet, da jeg har prøvd alt innen slanking igjennom mange år. Jeg begynte å søke litt på internett, og fant fram til et forum for slankeopererte.Etterhvert som tiden gikk og jo mer jeg leste, betemte jeg meg for å ta kontakt med en kirurg i Spania oig Russland, for å høre litt på priser og hvordan de gjorde det. I Spania var det veldig dyrt. Opp mot 110.000 og i Russland lå prisen på ca 30.000. Jeg tok kontakt med kirugen der via mail, og fikk fort tilbakemelding og et skjema jeg skulle fylle ut og sende tilbake, slik at han kunne si om jeg var kvalifisert eller ikke.Jeg var kvalifisert! (På det skjemaet måtte jeg gi opplysninger om alt. Jeg var veldig overvektig,hadde Diabetes 2 og var veldig deprimert pga vekten min.) Så begynte ballen å rulle. Han sende meg en dato for operasjon(om jeg valgte Moskva) og et skjema med mange prøver på, som jeg måtte få tatt og sende resultater til legen... Jeg tok kontakt med Dr Yashkov i Mars 2004 og 3 juni 2004 ble jeg operert.(snart 2 år siden) Gravid; Jeg har også hørt at det er mer vanskelig.Men vet om flere som har blitt gravid selv om de var store. Min erfaring er dette; Da jeg var overvektig hadde jeg ikke fast partner, og gikk ikke inn for å bli gravid, men nå har jeg samboer og ble gravid men mistet da jeg var 7+5 uker på vei. Beklager at jeg ikke kan gi deg et bedre svar enn dette. Håper dette hjalp deg litt på vei. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 595b4...45e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...