Gå til innhold

ble ikke hørt


Line Kristin

Anbefalte innlegg

Jeg fødte også ved sykehuset i Molde. Jeg bor ca 3 mil nord for Molde, så valget falt naturlig nok på Molde. Selve svangerskapet gikk utrolig greit, ikke kvalm en eneste dag, og la kun på mg 8 kg. Problemet meldte seg mot slutten av svangerskapet.

I min famile er det flere som har fått påvist for smalt/trangt bekken. Jeg er veldig lita, så mora mi mente jeg burde få målt bekkenet, (hun hadde en veldig tøff fødsel med meg).

Men så enkelt var det ikke. Den eneste som hjalp meg var jordmora på den lokale helsestasjonen, ikke engang fastlegen min ville høre på meg. Jeg hadde termin 28.10.05, og etter mye mas fikk jeg legen til å ordne med time til ct-undersøkelse 10.10.05...slik gikk det altså ikke...

Fredag 07.10, ble jeg 22 år, og hadde hatt noen venner på besøk, senere på kvelden ble jeg uvel, og synet ble dårlig, jeg dro på legevakta og møtte en turnuskandidat, som ikke kunne bruke et blodtykksapparat en gang, men hun konstaterte at jeg hadde lavt blodtrykk, og ba meg ta det med ro.

Jeg fortalte henne at jeg skulle på ct på mandagen, og da ble hun nesten sint. Hva i all verden skulle jeg der, hun så det med sine egne øyne at jeg klarte fint å føde på vanlig måte. Hadde jeg vært asiatisk, og fått baby med en nordmann, så kunne det hende at keisersnitt var løsningen. Du er bare ei hysterisk ung kommende mor, som velger en lettvindt løsning var det siste hun sa...gjett om jeg var lei meg da vi dro hjem...

Så, natt til søndag 09.10, kl 05.30 gikk vannet helt plutselig. Babyen hadde ikke festet seg, så jg fikk nesten ikke røre meg. Hele søndagen gikk uten at fødselen kom i gang. Legen/jordmødrene bestemte at jeg ikke skulle på ct alikevel, de skulle avvente og se...mandags formiddag satte de drypp på meg. Jeg hadde ikke sovet på over et døgn og var så sliten. Riene kom tettere og tettere, og hver gang riene kom, gikk fosterlyden ned, så til slutt skrudde de ned dryppet, og ga meg epidural, så jeg skulle få slappe av.

Ei av jormødrene mente han hadde festet seg, så kom ei ny og sa at han ikke hadde det. Så utpå kvelden skulle de ha meg til å stå oppreist, så kanskje tyngdekraften hjalp til, jeg som hadde fått beskjed om å ligge, siden han ikke hadde festa seg (noe han ikke hadde)

Legen kom opp og så til meg rundt kl 20.00, og hun sa at nå hadde jeg ligget der i over 40 timer, og hadde kun 6 cm åpning, var ikke situasjonen forandret innen en halv time, var keisersnitt neste skritt...og slik gikk det.

Lille Kevin ble født med keisersnitt kl 21.51, 10.10.05.(18 dager før termin)

To dager senere ble jeg sendt på ct'n, og på fredag kom svaret...skal jeg ha flere barn blir det planlagt keisersnitt 10-14 dager før termin, fordi jeg kan ikke føde barn over 2.5 kg., pga for smalt bekken. Skal si dere at de kom og beklaga seg mange ganger.

Denne historien er ikke skrevet for å skremme, men for å informere. Er dere i tvil, stå på og få undersøkt dere, kjenner ei som det gikk så altfor galt med, fordi det tok for lang tid, og de på sykehuset ikke ville hør på henne...heldigvis gikk det bra denne gangen...

 

husk vi kjenner vår egen kropp best...

 

mamma til Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Fortsetter under...

Uff blir så provosert av helsevesnet noen ganger..

Man må virkelig stå på for å bli hørt ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Uff så trist at du måtte gjennom det hele på den måten Line Kristin. Det er godt det gikk bra med dere begge, men det er veldig alvorlig at du ikke ble hørt og tatt på alvor. Men slike opplevelser som dette er dessverre typisk sykehuset i Molde. Du er ikke den første jeg hører om som ikke blir hørt. Dessverre.

 

Lykke til med nestemann når den tiden kommer, og ikke la dem overkjøre deg med sine "bedre" meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...