Gå til innhold

Vekst - hvordan vokste/vokser deres barnfør og i starten av tenårene


La Perla

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 12 år, og hun er en av de aller minste i klassen. Som baby var hun normal, kanskje litt stor for alderen.

 

Hun er bare såvidt kommet i puberteten, så jeg håper jo hun vokser ganske mye mer før det stopper opp.

 

Det jeg lurer på er når deres barn vokste mest.

 

Jeg innbiller meg å lest et sted at de vokser mest like før puberteten, men da er det jo snart for sent for henne, så jeg håper jeg tar feil.

 

Så hvordan var utviklingen for deres barn i denne peioden, like før og i løpet av tenårene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guttene mine har vokst veldig mye etter de kom i puberteten. Hvordan det pleier å være for jenter veit jeg ikke. Vet jeg sluttet å vokse rundt 12 års alderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er sånn at jenter vokser helt til de har fått mensen, og kanskje litt etter det.

 

Som 12 åring var jeg blant de korteste i klassen (ca 1.60). I 8.klasse var jeg 1.71, fikk mensen 14 1/2 år (sen, men jeg var veldig tynn), nå er jeg 1.75.

 

Tror du kan regne med at datteren din vokser mer hvis hun bare såvidt er kommet i puberteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, jeg fikk mensen like før jeg var 13. Da var jeg rundt 160 cm høy. Siden da har strukket meg syv centimeter, så det er nok ikke slik at man ikke vokser etter at man har mensen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg sluttet som aktiv turner da jeg var 14. Da var jeg 158 cm. Så fikk jeg mensen og kom i full pubertet (hår, pupper etc) etter noen måneder, og i løpet av et år etter siste turnstevne vokste jeg 18 cm (mye voksesmerter og mye klumsete stankelbeinsnubling). Idag er jeg 179. Det blir 21 cm siden jeg fikk mensen..

 

Men barna mine har vokst jevnt hele tiden (5-9 cm i året) mellom 12 og 16 år... men så er de verken ferdig med puberteten eller utvokst ennå, så det vet jeg ikke ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...