Gå til innhold

Drikker tenåringene deres alkohol?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jenta mi på 16 gjør.. Kommer ofte hjem full i helgene.

Vet ikke helt hvordan vi skal takle dette..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi er 15 1/2 år og hun drikker også alkohol...

Hender avogtil at hun kommer beruset hjem men ikke ofte.

Som regel gar vi avtalt å hente henne og da drikker hun gjerne men ikke mye.

 

Er vel egentlig ikke så mye vi kan gjøre.Vil de drikke så gjør de det og min mening er at jo mer vi kjefter og smeller jo mer gjør de det som vi sier nei til.

De er i en alder da de vil utforske livet og løsrive seg og det er vel helt normalt.

Det jeg synes er viktig er å ha ett åpent forhold helt fra de er liten av.

Jeg har sagt til mine at dersom de viser at jeg kan stole på de så får de også lov til litt mer.

Men tar jeg de i å lyve for meg osv så blir jeg strengere og strengere...

Hos oss så ser det ut som om det har hatt en positiv effekt.

Jeg vil heller at hun skal komme hjem beruset enn at hun skal drive å lyve for meg også får jeg vite det av andre igjen.

 

Jeg har også sagt til henne helt fra hun var liten av hvor farlig narkotika er og at jeg håper av hele mitt hjerte at hun ikke er så dum å begynner med sånt.

Som jeg sier til henne nå: Du er såpass smart at du vet hvor farlig det er og du er tøff nok til å si nei hvis noen spørr.

Og heldigvis så er hun tøff av nbatur og sier klart i fra dersom det er noe hun ikke liker eller finner dumt eller urettferdig.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Kanskje jeg kan svare selv om jeg ikke har tennåringer selv. Jeg er selv 19 år, og begynte å drikke da jeg var 16 år. Moren min fant ut av det rimelig fort, siden jeg en gang kom hjem full og hadde glemt nøklene mine. Hun kom og låste opp og jeg sjangla opp trappa til rommet mitt. Dagen etterpå sa hun til meg at jeg skulle få lov til å drikke, men at jeg ikke måtte drikke meg fra sans og samling. Jeg måtte alltid ha med telefonen, holde avtalene om når jeg skulle komme hjem, være ærlig om hvor jeg skulle dra på fest, og at om det var noe, uansett hva så kunne jeg ringe henne så skulle hun komme å hente meg med en gang. Hun sa også at hun ikke skulle legge seg opp i hvordan jeg skaffet alkohol, men jeg kom aldri til å få med henne.

 

Jeg tror ikke det er så mye du kan gjøre med det at datteren din drikker. Det er vanlig at de fleste begynner å drikke på denne alderen, og mange jeg kjenner begynte allerede når de var rundt 14 år. Du må nesten bare la henne prøve ut dette med alkohol. Men fortell henne gjerne at om hun skulle komme ut for noe hun ikke vil være med på så kan hun ringe deg, og du skal ikke være sur på henne. Om det skulle være at hun har drukket for mye, at hun har vært uheldig med at noen har puttet noe i drinken hennes, om det er noen som prøver å presse henne til noe og at hun vil bort derfra. Uansett hva...

Jeg følte meg tryggere de gangene jeg dro ut fordi jeg visste at om det var noe så kunne jeg ringe moren min uten at hun ble sint. Heldigvis trengte jeg aldri å ringe til henne, utenom når jeg en gang mistet bussen og da måtte ta neste en time senere.

 

Så ta en prat med henne og si at hun skal få dra på fest og drikke (om du stoler på henne selvsagt), men at hun må begrense seg litt til hun kjenner sine egne grenser med hvor mye hun tåler. Og at hun MÅ holde avtalene dere gjør. Og du må også prøve å unngå å ringe henne for å sjekke om alt er bra. Da kommer hun til å bli flau, for det hadde jeg blitt. Da er det bedre at du sender en melding til henne, som hun kan svare på når hun ser den.

 

Jeg vet ikke om dette var til noe hjelp, men.... Det er ikke så mye annet du kan gjøre enn å sperre henne inne, og det er jo ikke så morro det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi er 15 nå- og har selv bestemt seg for at hun ikke vil drikke,røyke eller ruse seg.

 

Vi har da blitt enige om at hun skal komme helt bort til meg når hun kommer hjem slik at jeg med egne øyne/nese kan "kontrollere" at det virkelig er sånn. Hun ville selv ha en slik kontroll- som hun sa for at vi skulle få se at ikke alle er "på kjøret" som hun sier.

 

Flott ikke sant? Hun er ellers ei tøff jente og ikke noen nerd liksom.

Får vel se hvor lenge det varer kanskje....men mamma er glad for hver uke som går på dette viset ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Prøver alltid å tenke på hvordan jeg selv var, og hvordan jeg hatt villet at mine foreldre hadde taklet det.

Jeg hadde ei jente på 16 boende her en stund, og hun hadde et fast kl.slett hun skulle være hjemme, var hun på fest hentet vi henne til samme tid. Vi viste at hun drakk, men hun var aldri så full at vi kunne se det eller at hun selv hadde problemer med det. Da sa heller ikke vi noe om det. Hun viste at vi kunne stole på henne, og da kunne hun stole på oss. Hun skulle ringe om hun skulle overnatte hos ei venninne, fra venninnens telefon. Og hun viste også at om jeg fikk mistanke til at hun løy, så kom jeg dit hun skulle være.

Tror det viktigste vi kan lære barn om alkohol er at de skal være forsiktige, og aldri drikke mer enn at de fremdeles har kontroll over seg selv og situasjonen.Og at vi alltid er tilgjenglige om det skulle være noe. Og at de blir ikke tøffere av alkohol eller rus, de blir bare mindre opptatt av hvem de virkelig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...