Gå til innhold

Lommepenger? Ukelønn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan ordner dere det med evt lommepenger/ukelønn til ungene? Har en elleveåring. Jeg vil at det skal ligge noe plikt til pengene, og har lagd et system med jobber som betaler omtrent en femmer hver (i tillegg til at han selvsagt får penger til det han trenger/lommepenger til turer og arrangementer og sånt). Sånn kan han faktisk tjene et par hundrelapper om han virkelig vil, og i alle fall en femtilapp (støvsuge hele huset, eller passe søsteren sin et par timer). Jeg er helt imot å få penger bare rett i hånda uten bindinger til hverken jobb eller spesielle anledninger - resten av livet er ikke slik. Vi har avtale om at rommet sitt må han ta gratis, selvsagt, og rydde etter seg ved bordet og sånn, ellers kan han enten melde seg frivillig eller jeg kan pålegge ham jobber jeg ønsker gjort. Har gått greit, men andre i klassen hans får visstnok en hundrelapp eller to helt uten å måtte gjøre noe. Blir ikke det litt feil? I den alderen er det tross alt ikke mye de skal bruke pengene på (kino, kafe, etc) annet enn godteri og tull - annerledes med litt eldre unger (hvor er 8-12-forumet når man trenger det?) som har et annet og friere sosialt liv på egenhånd. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Vi har også ting de må gjøre for å få penger.

På samme måte som dere.

Helt enig i at de må lære seg til å gjøre ting for "lønnen" sin.

Før hadde jeg faste ting som de skulle gjøre til faste dager, men det sklir ut etterhvert som de blir eldre.

Så jeg tror jeg skal gjøre som deg at de kan få ett beløp etter hva de gjør for meg...

 

Det skal jeg jammen meg ta opp med gutten på 12 idag for han er vanskelig å få til å gjøre noe fortiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at det er noen som er på linje med meg - kjennes veldig strengt luthersk ut når poden melder at "ingen andre" må jobbe for pengene - men så er det jo disse "ingen/alle andre"-argumentene, de må jo tas med en klype salt uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er jeg helt enig i.

Har allerede begynt å tenke ut hvilken oppgaver han kan få og hva han skal få betalt for hver ting.

Men som du sier, noe får han ikke penger for.

som å rydde sitt rom og ta vekk fra bordet etter seg når han har spist.

 

Har du noen tips til jobber og lønn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har stort sett femkronersjobber, dvs fem kroner for:

*ett rom rydde gulv + støvsuge, bortsett fra stua som er stor og kronglete og dermed dobbeltakst

*gå ut med søpla (fem etasjer ned og et stykke bort)

*nærbutikken

*rydde ut og inn av oppvaskmaskin

*henge opp en klesvask - ordentlig, ikke bare skrukker

 

Passe lillesøster en times tid betaler vi 25 kroner for (i de sjeldne tilfellene hvor jeg MÅ gå på jobb før mannen min kommer hjem).

 

Være med meg og vaske bilen inni - betales med all pant fra alle flaskene han plukker ut av bilen - og siden vi ikke er spes bil-ryddige er det gjerne en tjuekroning.

 

Har du noen andre tips til jobber så tar jeg gjerne i mot. Han har dessuten vært slapp i det siste, nå skal jeg jamen hjelpe ham i gang igjen, for det er jo artig å ha litt mer lommepenger til ferien også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Var vel sånne jobber jeg tenkte på også.

men tenkte kun 2 kr på søppelet for det er bare ut døren og rett over parkeringsplassen så han tar det som regel når han går til skolen eller trening og da går han forbi.

 

Ellers så snakket vi nettopp om det.

Han skal bla annet passe broren ute når jeg spørr...=20 kr for 1 time

Rydde rommet til broren når jeg spørr(broren er 2 år)= 5 kr

Støvsuge= 10 kr

rydde ut av oppvaskemaskinen = 5 kr

Rydde gangen = 5 kr

 

også ble vi enig om at hver gang han ikke har koblet ut av data eller slukket tv til sengetid så blir han trukket 5 kr.Så hvis ikke han tar seg sammen der så kansje han går i minus istedenfor pluss...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant med trekk! Det skal jamen jeg innføre - må be HVER GANG om at han skal rydde bort etter han har tatt seg mat. Kommer til å gå totalt underskudd!!! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ja kansje de får opp øynene og gjør som de får beskjed om uten at vi må mase 30 ganger....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er 15 år. Hun har følgende jobber hjemme:

tømme oppvaskmaskinen,støvsuge hele huset x 2 pr uke, gå ut med søppel daglig,passe lillebror etter avtale,holde orden på rom og klær.

 

For dette får hun 1000,- pr mnd og må selv holde seg med klær,sminke,tlf kort,busspenger,klubbavgifter.

 

Ekstra får hun vinterjakke,nødvendige sko,undertøy,toalettsaker,sportsutstyr.

 

Dette funker greit,hun er flinkmed penger og sløser ikke. Er heller aldri blakk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oy, syns 1000 kr. var mye jeg, men det er kanskje ikke det?

Når jeg tenker meg om så bruker vi sikkert så mye vi også.

Hud-kremer, dataparty, vannparty, klær, shampo etc.etc.

Jenta vår er også 15 år. Hun bor fremdeles 2 uker hos oss og til sin mor. Kanskje vi burde gitt henne 500 kr. i mnd mot at hun hjelper til hjemme....Nå gjør hun for tiden ingenting...Var flinkere før hun ble opptatt med kjæreste osv. Egentlig trenger vi ikke så mye hjelp, men syns liksom at de skal lære å hjelpe til likevel. Lære å sette på vaskemaskin, koppmaskin osv. det er liksom ikke snakk om bare dette med ukepenger. Det handler like gjerne om å inkluderes i familien og forberedelse til de en gang selv skal stå for eget hjem.

Her føler jeg vi har sviktet. Ville vært mye lettere om hun bodde bare hos oss:-)))) Men, hun må jo selvf. være til mamman sin også da:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har også en på elleve. Han får femti kr pr uke + tre kinoer i halvåret. Han må rydde rommet sitt hver fredag, vaske klærne sine hver onsdag, støvsuge gangen, kjøkken og stue hver mandag. ellers tømme oppvaskmaskin min en gang pr uke og kaste søppel når vi ber han om det. hvis han passer søster mer enn tja kvarter, så får han som oftest litt for det. Han får seff det han trenger av klær og sko, men skal han ha noe ekstra som Lindeberggenser el, så må han spleise eller betale selv.

Hørtes veldig strengt ut når jeg ser det på trykk. Hm

 

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har en 12 åring her (snart 13). h*n må hjelpe til hjemme for å få ukelønn....Det er oppgaver som nevnt over, ut med søpla, tørke av bordet, vaske bordet, dekek bord, passe minsten, rydde etter minsten, hagearbeid, snømåking ++++

Vi har også trekk ved dårlig oppførsel, rot +++

 

fungerer egentlig kjempefint...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gutt på straks 14 år. Han skal støvsuge og ta ut av oppvaskmaskinen hver tirsdag og torsdag (han slipper å støvsuge vårt soverom). I tillegg går han minst en tur med hunden pr. dag.

Dette går ikke alltid som planlagt, men gjør han ikke det han skal, blir det heller ingen penger (50 kr i uka). Synes det er en grei måte å gjøre det på. Men problemet dukker opp når han skal finne på noe ekstra, f.eks fotballkamp som koster litt. Det er sjelden han er ute og gjør noe særlig (er mye hjemme og spiller på PC'n). Så når han endelig tar initiativ til å gjøre noe, vil jeg ikke være vanskelig og si at han ikke får penger eller jeg ikke vil kjøre han eller at han må jo gjøre pliktene sine først. Dermed sklir det helt ut. Han trenger ikke ukepengene nok til gidder å gjøre det han skal. Får jo penger til bursdager og jul også som varer ganske lenge + at besteforeldrene "ødelegger" med å gi han kontantkort til mobilen. Må være streng innimellom, men så sklir det ut igjen.... noen ganger er det vel like mye min feil.... Men han er stort sett veldig grei og jeg er redd for å være vanskelig slik at forholdet mellom oss blir ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...