Gå til innhold

Lommepenger? Ukelønn?


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan ordner dere det med evt lommepenger/ukelønn til ungene? Har en elleveåring. Jeg vil at det skal ligge noe plikt til pengene, og har lagd et system med jobber som betaler omtrent en femmer hver (i tillegg til at han selvsagt får penger til det han trenger/lommepenger til turer og arrangementer og sånt). Sånn kan han faktisk tjene et par hundrelapper om han virkelig vil, og i alle fall en femtilapp (støvsuge hele huset, eller passe søsteren sin et par timer). Jeg er helt imot å få penger bare rett i hånda uten bindinger til hverken jobb eller spesielle anledninger - resten av livet er ikke slik. Vi har avtale om at rommet sitt må han ta gratis, selvsagt, og rydde etter seg ved bordet og sånn, ellers kan han enten melde seg frivillig eller jeg kan pålegge ham jobber jeg ønsker gjort. Har gått greit, men andre i klassen hans får visstnok en hundrelapp eller to helt uten å måtte gjøre noe. Blir ikke det litt feil? I den alderen er det tross alt ikke mye de skal bruke pengene på (kino, kafe, etc) annet enn godteri og tull - annerledes med litt eldre unger (hvor er 8-12-forumet når man trenger det?) som har et annet og friere sosialt liv på egenhånd. Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

 

Vi har også ting de må gjøre for å få penger.

På samme måte som dere.

Helt enig i at de må lære seg til å gjøre ting for "lønnen" sin.

Før hadde jeg faste ting som de skulle gjøre til faste dager, men det sklir ut etterhvert som de blir eldre.

Så jeg tror jeg skal gjøre som deg at de kan få ett beløp etter hva de gjør for meg...

 

Det skal jeg jammen meg ta opp med gutten på 12 idag for han er vanskelig å få til å gjøre noe fortiden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider