Gå til innhold

Hygiene....


Akkurat passe mange

Anbefalte innlegg

Hei, hei

 

Jeg er 36 år, 4 barn fra 6 til 12 og gravid med termin i august. Merker at jeg har en nestentenåring i huset. Hun vil i hvertfall ikke gjøre det jeg foreslår. Det største problemet vi har nå egentlig er at kroppen hennes har vokst fra henne. Håret blir fett, hun svetter lett osv. Synes det er slitsomt å "mase " om at hun må vaske håret (minst annenhver dag). Å hinte hjelper ikke, hun må ettertrykkelig bes om å gå å skifte t-skjorte, vaske seg og ta på deodorant. De andre barna elsker å bade og stelle seg. Hun vil absolutt ikke frivillig. Pyton. Antakelig er det fordi hun merker at det stresser meg og så gjør hun det for å provosere.

 

Kjøpe sko f.eks.... Mareritt. Vil ikke ha noen, selv om hun kan få velge hva hun vil og hun absolutt trenger. Klær... er ikke interessert. Gidder ikke. Himler med øya. Egentlig er hun grei og fornuftig, så hvis jeg bare kjøper noe bruker hun det stort sett, men sko bør prøves...

 

Jeg bør jo være glad for at hun ikke okkuperer badet i timevis (noe 6 åringen min sikkert vil gjøre), men litt innimellom.

 

Hva er beste taktikk. Overse det og la henne går med fett hår og svettelukt, eller be henne om å vaske seg? Hadde en venninne som var sånn, det var grusomt å være sammen med henne fordi hun luktet. Vil ikke at min datter skal være sånn.

 

Kan legge til at vi bor i USA for tiden og at jenter på hennes alder generelt er veldig opptatt av utseendet. Helt flott at hun ikke sminker seg og maser om dyre klær, men jeg vil at hun skal være ren....

 

Hva gjør dere andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke lett det der, og kanskje enda verre med jenter, siden de også er mer oppmerksomme på hverandre og dermed lettere "stempler" en som ikke følger normen... og en slags grunnleggende norm for renslighet vil vi jo gjerne at ungene følger... Jeg tror bare du må holde ut og fortelle henne i klartekst at hun må bade, men for å slippe å mase kan det hjelpe å lage en regel: hun dusjer man-ons-fredag, for eksempel, slik at du i stedet for å si at "nå må du dusje og vaske håret" så er det heller slik at det er mandag, da dusjer du, for det har vi bestemt - la henne gjerne "velge" dager selv, om det kan hjelpe - bare sørg for at det er fast. Det har i hvertfall en venninne av meg gjort, det skal sies at hun har gutter, men det er uansett enklere å forholde seg til noe som er fast. Det vanskelige er jo at man ikke vil påføre ungene en frykt for å være stygg, eller ekkel, eller lukte - det kan henge igjen så lenge og bli et helt annet problem, kroppen hennes skal hun jo ikke se på som ekkel heller.

"Fordelen" med jenter er jo at de plutselig tipper helt den andre veien, som du er inne på.

Jeg sleit veldig med gutten min og svettelukt, han var bare ni da han begynte å svette så det var merkbart, og det var flaut med deo. Men kjøpte inn uparfymert, og selv om jeg måtte minne ham på det lenge, gikk det seg til og nå bruker han den frivillig. Da holder jo svettelukta seg mer borte også.

Lykke til! Det er mye rart man skal forholde seg til som mamma...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

 

Jeg ville ikke bedt henne direkte om det, det kan nok i så fall bli et sårt emne hvis det blir tatt opp helt direkte..

 

Det jeg har gjort til mine to jenter er å ha kjøpt inn diverse "sminke" produkter, dvs. deo, fuktighetskremer, ansiktsmasker og sånne småting til dem.. har aldri hatt no problem med at de ikke har brukt det iallefall...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...