Gå til innhold

En medisinsk-faglig tvilsom fødetilbud


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fødeavdelingen ved Kristiansund Sykehus har en heller tvilsom statistikk når det gjelder feilbehandlinger.

Flere barn har dødd som følge av dette.(inkludert mitt eget). Mens hos andre har feilbehandling ført til store hjerneskader.

Også en mor døde.

Jeg kjenner godt til de fleste av disse tilfellene, men jeg skal ikke gå i detalj inn på de her.

Det kan jeg gjøre hvis jeg blir utfordret til det i denne debatten.

Felles for de fleste av disse "hendelsene" er at man ikke ser når den fødende utsettes for risiko.

Det er en rekke faktorer som tilsier at den som føder risikerer en misslykket fødsel.

Noen av disse er:

-Sykehistorie (f.eks er tidligere keisersnitt negativt)

-Alder på den fødende

-Om fødselen blir ristimulert eller kunstig igangsatt.

-Overtidig i termin

-Barnets størrelse.

Og en rekke andre forhold.

Det er gjennom en rekke store internationale studier fastslått hvilken risiko den fødende har, ut ifra tilstand før og under fødsel.

Hvis man f.eks. forsøker vaginal fødsel etter et tidligere keisersnitt, så utsettes man for en risiko for at livmor sprekker. uterus ruptur.

Det er obligatorisk ved de fleste sykehus at man i slike tilfeller har en kirurgisk beredskap. Noe annet er livsfarlig.

Denne beredskapen har man ikke i Kristiansund som følge av hjemmevaktordning.

Det er åpenbart at man ved denne fødeavdelingen ikke har nok faglig tyngde til å vurdere alle disse forholdene. Den fødende blir i mange tilfeller heller ikke spurt. Og det er nok grunnen til alle disse tragiske utfallene.

At man i tillegg praktiserer hjemmevaktsordninger for fødselslegene, gjør at beredskapsituasjonen hvis noe galt skulle hende, blir alt for dårlig.

Det er nok også slik at jordmødrene kvier seg for å tilkalle en lege som har hjemmevakt uten at de er sikre på at dette er nødvendig.

 

Mange vi hører om som har født ved dette sykehuset, er veldig fornøyd.

Det er de som har hatt en komplikasjonsfri fødsel, og har møtt SÅ mange trivelige jordmødre.

Det er når det oppstår komplikasjoner vi ser om fødetilbudet er bra.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har aldri hørt om det du beskriver her, ALDRI!!

Kjenner ei av jordmødrene der oppe veldig godt, hun har jobbet der i flere år og de har aldri hatt dødfødsel i hennes tid.

 

Jeg fødte selv der i fjor, og vil absolutt gjøre det igjen. Fikk kjempefin hjelp av både jordmødre og ikke minst den ene kvinnelige dyktige gynekologen. Jeg trivdes veldig godt, hele miljøet var godt ivaretakende. Selvsagt vil det alltid være noen jordmødre eller pleiere som du ikke finner tonen med, men slik er det alltid.

 

Uansett var det skremmende lesning det du beskrev her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Jeg kjenner meg igjen her. Jeg følte meg absolutt ikke trygg på behandlingen jeg fikk (eller rettere sagt ikke fikk, men skulle fått ).

 

Jeg vet også om mange feilbehandlinger som har skjedd ved sykehuset som aldri har kommet frem i lyset.

Nå er det på tide at de som har opplevd dårlige ting ved sykehuset står frem, det er det eneste man kan gjøre for at de skal bli bedre.

 

Kankje man da hjelper til sånn at ikke flere liv går tapt og andre ting skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Joda, d er da sant at komplikasjonsfrekvensen øker når en har de faktorene du ramser opp, men denne frekvensen er liten!!!

Dessverre er det slik at man vil kunne oppleve dødfødsler, men dette skjer over alt. Dessverre!!

Jeg vil nå bare si at jeg hadde en komplisert fødsel som endte i keisersnitt om natten for et par år siden, men fikk rask og profesjonell hjelp. Så det er trist å lese din skremselspropaganda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

hmm. d var jo rart da. jeg var innlagt på sykehuset i fjord sommer (2005) pga mulig for tidlig vannavgang.. Da var d dødfødsel der!.....

Det er iallefall ikke noe jeg innbiller meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Du sier at det var på grunn av for tidlig vannavgang. Men da var det jo ikke feilbehandling som var årsaken til dødfødselen. Mange fostre dør jo i magen på mor uten at fødeavdelingen kan lastes!

 

Eller hva???? Blir litt provosert av utsagnene dine. Ingen mødre har dødd på dette sykehuset noen gang. Hvor i alle dager har du det fra????

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Annonse

Det var ikke jeg som skrev hovedinlegget her..

 

Men det var jeg som var innlagt med mulig for tidlig vannavgang, noe som viste seg og ikke stemme og jeg gikk til terminen og fødte en gutt..

(Du må prøve å lese det som står før du er frekk i kjeften din..)

 

MEN det var ei som fikk et dødt barn der da, mens jeg var innlagt, og dette barnet døde under fødsel..

Så at det ikke har vært dødfødsel der er bare tull..

 

Men jeg er ikke enig i at fødeavdelinga er dårlig, jeg trivdes godt der jeg, og ble veldig godt tatt vare på da de trodde jeg skulle føde for tidlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Jeg har født på dette sykehuset to ganger,og har bare positive erfarnger selv! Jeg føler jeg har blitt tatt på alvor og fått den behandlingen og pleien jeg skulle ha!

Syns de som jobber på føden er kjempe trivelige.

Men dette er jo MIN personlige erfaring. Det skjer vel desverre feil her på sykehuset som på alle andre. Og det går nok galt noen ganger her også...men som flere har skrevet her,det kommer sjelden frem i lyset når det går galt,enten det er den ene aller andre parten,eller ingens feil!

Men jeg håper at dere som skriver her,spesielt om negative ting,har grunnlag for å skrive det det dere gjør,og at det ikke bare er rykter fra onde tunger og spekulasjoner. Fakta er noe vi alle må tåle å høre!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare legge til mitt forrige innlegg(rett over) at jeg har i tillegg til to fødsler også fått utført både lapraskopi og en hasteoperasjon pga.svangerskap i eggleder.

Kjempe fornøyd både med behandling og oppfølging begge gangene:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...