Gå til innhold

Flere som deler hus med vandrende hormonbomber?


temasti - vil ikke ha nr 4

Anbefalte innlegg

Jeg har nylig født, og kan vel kanskje ikke regnes som helt hormon-stabil jeg heller, men....

 

Har jenter på 16 (pappa'ns), 14 og 11... Og ja!!! Det kan være ganske heftig hjemme hos oss til tider. 16-åringen bor ikke hos oss, men hun er temmelig grenseutprøvende for tiden.

 

14 åringen har vært bygget opp av kuler og krutt bestandig, men har vært grei likevel. Nå oppfører hun seg plutselig som om det kun er henne i hele verden (alle andre er liksom til for å tjene henne...). Jeg er blitt omvandlet til en hurpe-mase-og-kjefte-mamma (og det går jo bare inn det ene øret og ut det andre), og konfliktnivået er relativt høyt for tiden. 11 åringen er ikke fri for hormoner hun heller, men på en helt annen måte. Hun er veldig følsom og var, og blir lei seg når det er dårlig stemning i huset. Dessuten er hun flink til å hjelpe mamma'n, noe som irriterer eldstemann for da syns det enda bedre hvor lite hun bidrar... Når jeg ber om at noe skal gjøres sier hun ja, og når det ikke skjer noe ber jeg jo en gang til og en gang til og en gang til osv. Jeg maser og hun blir bare irritert. Jeg maser enda mer og blir sint, og fremdeles er ingenting gjort! Det er bare til å bli sprø av.

 

Tanken min er at alle skal bidra i vårt felles hjem. Samtidig blir alle konfliktene og masinga mer belastende enn å gjøre alt husarbeidet selv.

 

Spørsmålet mitt i første omgang er egentlig; Er det noen som kjenner dette igjen? Hvordan har dere løst det? Ideer noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner meg igjen :-), men har nok ikke så mye som du. Hos meg er vi 4 barn, de to eldste er 15 og 12. For å slippe så mye masing, lager jeg lister. Jeg har sagt hva jeg syns vi skal dele på av oppgaver, og det er de enige i. Men listene hjelper tenåringshoder å fungere, for der tror jeg det er fullt av tanker hele tiden. Små lister med f.eks.: Idag skal jeg rydde matboks og drikkeflaske ut av sekken. Bære opp klærne (som mamma har vasket og lagt sammen) og legge på senga. Bære ned skittentøyet.

 

Belønningen er kanskje at jeg skreller potetene til middag. Ja, jeg vet. De skal gjøre masse små ting uansett. Men noen dager ser jeg de er slitne av lang skolevei, tunge sekker osv. Da syns jeg det er kos å gjøre overkommelige ting for dem, og de for meg. Små ting som er gratis, men som gjør at hverdagen ikke blir for masete. Det er nok av ting jeg må kjefte på, så jeg har som motto at jeg må finne noen ting som bare MÅ være, og som ALLTID skal gjøres. Småting prøver jeg å ikke fly i flint for. Jeg krever at ungene mine respekterer det jeg gjør for de, da har jeg lovt å respektere dem.

 

Det skal sies at jeg har herlige unger som foreløpig ikke utfordrer meg for mye. Snille unger, men utrolig late iblant...

 

Så etter en veeeeldig lang forklaring, tror jeg at svaret mitt er lister. Listene viser hva som må gjøres for at hverdagen skal fungere, og viser også for ungene at det går litt tid dersom en person skal gjøre alt dette. Dersom de bidrar, har jeg mer tid til dem med andre ting.

 

Lykke til da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...