Gå til innhold

Dere som er veldig overvektige; hva spiser dere?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er bare nysgjerrig, mener ikke å være slem. Jeg er selv 10 kilo overvektig fordi jeg spiser godteri 2-3 ganger i uka, vin 2 ganger i uka og generelt mye god mat. Trener 2-3 ganger i uka. Mine venninner som er veldig slanke spiser godteri maks en gang i uka og passer seg veldig. Sånn orker ikke jeg å ha det. Men kunne samtidig ikke spist så mye mer enn jeg gjør, for da hadde jeg blitt veldig mett og uvel. Er det metthetsfølelsen som er ulik? Forbrenningen?

Anonymkode: f9376...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godteri hver dag, og da særlig potetgull og sjokolade. Spiser ikke så mye mat egentlig, og drikker ikke alkohol, så det er snopet som gjør det. Men jeg er ufør pga ME og sitter for det meste rolig, og har veldig lav forbrenning.

Veier ca 20-25 kg for mye.

En dag spiser jeg f.eks

Frokost: en 0% yoghurt med müsli

Lunsj: Småspiser gjennom flere timer f.eks en stor pose potetgull, en sjokolade og 3 stk bakerivarer fra Meny

Middag: En porsjon av det vi måtte ha, vanlig norsk mat.

Anonymkode: 16457...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er syk, og går på veldig mye medisiner. I fjor skulle jeg slanke meg, levde på 1000 kalorier om dagen, og gikk ned 2 kg, på 3 mnd. Da ga jeg faktisk opp. Jeg spiser ikke mye mat, og liker bare sunn mat. Skeier ut med potetgull og is iblant. Men det kan gå 4 uker uten at jeg spiser noe sånt. Drikker aldri brus, juice, alkohol osv. Drikker bare vann, te og kaffe uten sukker. 

Jeg har alltid hatt lav forbrenning, men trent mye. Så dermed har jeg kunne spise normalt og kose meg med noe ekstra jevnlig. Men nå som jeg er syk, så får jeg gått en tur, eller gjort yoga på mine gode dager. Tidligere trente jeg hardt i noen timer, 5 dager i uken.

Anonymkode: 7272c...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godteri hver dag, og da særlig potetgull og sjokolade. Spiser ikke så mye mat egentlig, og drikker ikke alkohol, så det er snopet som gjør det. Men jeg er ufør pga ME og sitter for det meste rolig, og har veldig lav forbrenning.

Veier ca 20-25 kg for mye.

En dag spiser jeg f.eks

Frokost: en 0% yoghurt med müsli

Lunsj: Småspiser gjennom flere timer f.eks en stor pose potetgull, en sjokolade og 3 stk bakerivarer fra Meny

Middag: En porsjon av det vi måtte ha, vanlig norsk mat.

Anonymkode: 16457...406

Når du skriver det her... Ringer det ikke en bjelle? 

Anonymkode: ec6df...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er bare nysgjerrig, mener ikke å være slem. Jeg er selv 10 kilo overvektig fordi jeg spiser godteri 2-3 ganger i uka, vin 2 ganger i uka og generelt mye god mat. Trener 2-3 ganger i uka. Mine venninner som er veldig slanke spiser godteri maks en gang i uka og passer seg veldig. Sånn orker ikke jeg å ha det. Men kunne samtidig ikke spist så mye mer enn jeg gjør, for da hadde jeg blitt veldig mett og uvel. Er det metthetsfølelsen som er ulik? Forbrenningen?

Anonymkode: f9376...63b

Hvis du kutter ned på matmengden vil metthetsfølelsen minke med tiden. Vil måtte gå med «sultfølelse» i noen dager før magesekken begynner å trekke seg sammen. 

Når magesekken har rukket å bli mindre vil du igjen orke mindre mat.

Anonymkode: ec6df...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veier vel rundt 30-40 kg for mye. 

Frokost- ingenting, muslibar med 100 kalorier eller frukt de dagene jeg skal på jobb. I helgene blir det 2 grove brødskiver med kalkunpålegg eller annet kjøtt. Vann til drikke. Blir i blant te på jobb.

Eventuelle mellommåltider (kun på jobb) er  frukt.

Lunsj- salat med kylling. Litt dressing og solsikkefrø, men ellers sunt. Varmmat en gang i uka og vaffel en gang i uka. Drikke blir da juice og biola. Hvis det er lunsj hjemme blir det 2 grove brødskiver med kjøttpålegg og vann til drikke.

Middag- blir som regel 1-2 store porsjoner med middag. Der ligger min største last utenom lørdagsgodteriet. Spiser godt av grønnsaker og salat, men liker godt både kjøtt, fisk og potet. Har vi pasta er det alltid grov variant. Jeg burde bli flinkere på porsjonskontroll.

Godteri, snacks og kjeks: en gang i blant på fredager, men ellers kun lørdager og på tur.

Kake blir det kun i forbindelse med bursdager. Brus kun på lørdag og i bursdager.

Aktiviteter- stillesittende kontorjobb, bil til jobb, ingen trening og kun gåturer med familien i helgene.

Jeg vil nyte mate og kose meg med det jeg liker. Vil ikke gå på en evig slankekur og ikke spise det jeg vil (og ikke minst det som smaker godt). Porsjonsstørrelsen på middagen skal jeg gjøre litt med, men utover dette tenker jeg at man skal jo leve også. Blir mer tid til aktivitet når man ikke har småbarn lenger tenker jeg.

Anonymkode: ceaeb...022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når du skriver det her... Ringer det ikke en bjelle? 

Anonymkode: ec6df...9a1

Ikke vær ufin! Selvsagt ringer det en bjelle hos henne. Det gjør det vel hos oss alle når vi gjør ting som ikke er sunt for oss. Tror du er alkoholiker tror at brennevin er sunt? Du har nok dine laster du også.

Anonymkode: f9376...63b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke overvektig lenger, men da jeg var det spiste jeg spesielt altfor mye på kveldstid. Store porsjoner pizza, indisk, biff med pommes frites osv. Og alltid godteri hver dag. Mye sjokolade. I perioder snikspiste jeg godteri gjennom hele dagen. Jeg visste heller ikke hvor latterlig mye kalorier det er i f.eks. rundstykker med smør og salami eller ost og skinke. Bevegde meg også altfor lite.

Nå løper jeg 5 km 5 ganger i uka, trener litt styrke og går tur i minst 1,5 time 1-2 ganger i uka. Spiser generelt mindre porsjoner og prøver å være flinkere til å ikke spise potetgull og godteri så ofte. Koser meg med pizza og rundstykker i helgene. Skeier ut litt innimellom. Men spiser ikke lenger en hel stor pizza alene, for å si det sånn.

Anonymkode: 0003a...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser både sunt og usunt, godteri og salat, pasta og fisk. Problemet er at jeg spiser for mye, særlig med tanke på aktivitetsnivået. 

Trøster meg med at jeg ikke har gått opp, har i det minste stagnert. Er nå ute av et destruktivt forhold og kjenner lysten til å ta vare på kroppen stiger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Før var jeg veltrent og tynn,egentlig altfor tynn ifølge omgivelsene, så overgangen fra å være tynn og veltrent, til å havne i en ulykke, bli avhengig av rullestol i flere år for så å legge på seg 30-40 kg, den var stor.

Jeg går på medisiner for å holde meg i live, jeg har fått en del komplikasjoner etter ulykken, selv om det er mange år siden, jeg har bl.annet utviklet lymfeødem og selv om jeg går til faste behandlinger , så blir jeg ikke bra. Jeg ble ufør etter ulykken og veldig deprimert, og fant dessverre trøst i mat. Nå har jeg tent meg opp igjen og kan gå, men bare det (ikke jogge), så i gode perioder går jeg mye på tur.

Har startet på pulverkur, jeg er ikke noe frokostmenneske, så normalt sett spiste jeg ikke  frokost, istedet kom ulvehungeren til lunsj og da overspiste jeg så det holdt. Nå spiser jeg pulver til frokost, så har jeg to brødskiver med pålegg til lunsj og til drikke går det stort sett i farris og kaffe.  Spiser middag, litt av alt på fatet, så går det nedpå et par frukter og så er det pulver til kvelds.

drikker mye vann/farris ilp av en dag. I helgene spiser jeg dessverre en hel Stratos og en stor pose  chips, samt en fl cola light fordelt på fred,lørd og søndag.  Jeg har gått ned 20 kg på et år, men har fortsatt 20 kg til som må ned. Er begynt å,gå saktere med vektnedgangen , så det gjelder å holde motet oppe. Noen ganger ryker kuren, men så lenge man klarer å hente seg inn igjen, før man har flydd opp ti kg istedet, så er jo det bra. 

Jeg er fullt klar over at jeg er overvektig og jeg prøver å gjøre noe med det, men vi er alle forskjellig, noen føler seg vel som overvektig, for meg var/er det ikke sånn, det bare ble sånn pga omstendighetene. 

 

Anonymkode: 0cfac...c5e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ikke vær ufin! Selvsagt ringer det en bjelle hos henne. Det gjør det vel hos oss alle når vi gjør ting som ikke er sunt for oss. Tror du er alkoholiker tror at brennevin er sunt? Du har nok dine laster du også.

Anonymkode: f9376...63b

Hun mener muligens at det kan være en sammenheng mellom utmattelse og dårlig kosthold? Hun som svarte skrev jo at hun har ME. 

Anonymkode: 53cf9...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener muligens at det kan være en sammenheng mellom utmattelse og dårlig kosthold? Hun som svarte skrev jo at hun har ME. 

Anonymkode: 53cf9...654

Sykdommen kom jo først, og første året gikk jeg ikke opp noe for jeg trodde jo jeg skulle bli frisk. Jeg prøvde at som prøves kan og ble bare sykere og sykere... De som tror ME er utmattelse vet dessverre ikke så mye om ME. Utmattelse er en veldig liten del av sykdommen.

Da begynte trøstespisingen, og sorgreaksjonen.

Først etter flere år måtte jeg la jobben gå, og jeg ble ufør. En ny stor sorg, som jeg døyvet med mat.

Jeg vet hva som kreves for å bli tynn, jeg vet mer om kost enn de fleste, og bjellen ringer selvfølgelig konstant, men det er ikke lett å gjøre noe med..

Anonymkode: 16457...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun mener muligens at det kan være en sammenheng mellom utmattelse og dårlig kosthold? Hun som svarte skrev jo at hun har ME. 

Anonymkode: 53cf9...654

Tror du virkelig at det var det hun mente??

Anonymkode: b4421...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke godteri eller drikker brus, saft eller juice. Spiser ingen gatekjøkkenmat og nesten ingen halv- eller hel fabrikata. Men jeg spiser for mye, er helt inaktiv, går på en del medisiner. Og jeg drikker for mye

Anonymkode: b4421...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror du virkelig at det var det hun mente??

Anonymkode: b4421...969

Ja, det var det jeg mente. 

Jeg mener ikke at man skal ta fra personer med kroniske sykdommer eller andre sykdommer deres livsglede. For mange i sånne situasjoner er mat den eneste gleden man har. Det forstår jeg. Men om du som kronisk syk er så klar over ditt eget kosthold som hun med ME skriver over her, så mener jeg det bør være varselbjelle som ringer. Man spiser ikke sånne mengder mat, sliter av kronisk utmattelse og samtidig er så klar over sitt eget dårlige kosthold...

Anonymkode: ec6df...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sykdommen kom jo først, og første året gikk jeg ikke opp noe for jeg trodde jo jeg skulle bli frisk. Jeg prøvde at som prøves kan og ble bare sykere og sykere... De som tror ME er utmattelse vet dessverre ikke så mye om ME. Utmattelse er en veldig liten del av sykdommen.

Da begynte trøstespisingen, og sorgreaksjonen.

Først etter flere år måtte jeg la jobben gå, og jeg ble ufør. En ny stor sorg, som jeg døyvet med mat.

Jeg vet hva som kreves for å bli tynn, jeg vet mer om kost enn de fleste, og bjellen ringer selvfølgelig konstant, men det er ikke lett å gjøre noe med..

Anonymkode: 16457...406

Det er trist å høre om sorgspisingen din... Det var jeg som kommenterte det første innlegget ditt. Det var lite gjennomtenkt, når jeg naturligvis ikke kjenner deg og bakgrunnen din. Unnskyld for det. 

Anonymkode: ec6df...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er trist å høre om sorgspisingen din... Det var jeg som kommenterte det første innlegget ditt. Det var lite gjennomtenkt, når jeg naturligvis ikke kjenner deg og bakgrunnen din. Unnskyld for det. 

Anonymkode: ec6df...9a1

Trøstespising skulle det stå**

Anonymkode: ec6df...9a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg spiser ikke godteri eller drikker brus, saft eller juice. Spiser ingen gatekjøkkenmat og nesten ingen halv- eller hel fabrikata. Men jeg spiser for mye, er helt inaktiv, går på en del medisiner. Og jeg drikker for mye

Anonymkode: b4421...969

Hvorfor drikker du så mye? Har du barn?

Anonymkode: f0e8e...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor drikker du så mye? Har du barn?

Anonymkode: f0e8e...3f6

Oh! Mammapolitiet lukter blod!

Anonymkode: a55c5...050

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor drikker du så mye? Har du barn?

Anonymkode: f0e8e...3f6

Nei

Anonymkode: b4421...969

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26. mai 2018 den 11.29, Anonym bruker skrev:

Er det metthetsfølelsen som er ulik? Forbrenningen?

Anonymkode: f9376...63b

Vanene er i alle fall ulike. 

Men vaner kan endres. Jeg har slutta med godteri. Det må jeg, ellers blir jeg smellfeit. Er 90 kg nå, burde være ca 70.

Men vin drikker jeg innimellom, da.

Anonymkode: 88b24...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oh! Mammapolitiet lukter blod!

Anonymkode: a55c5...050

Herlig! Her var det noen som stakk hånda rett i vepsebolet, gitt! 

Anonymkode: 88b24...c29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mange kilo overvektig. 25 kg ca. 

Trener 3-4 dager i uken og går masse turer på flere timer opptil hver dag hele uken, men minst fem dager i uken. Vanligvis 5 timers tur fem-seks dager i uken. 

Jeg spiser i løpet av en vanlig dag:

To brødskiver, omelett eller middagsrester fra dagen før (en porsjon) 

Tre brødskiver, en liten pizza eller omelett

En til to middagsporsjoner til middag

Og sjokolade hver dag eller is. Ca 100 g sjokolade eller en skål med is. 

Har to sykdommer som gjør det lett for meg å gå opp og vanskelig for meg å holde vekten eller gå ned. Slik det er nå så har jeg vært stabilt overvektig på ca 25 kg pluss en god stund

 

 

Anonymkode: f8b21...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.5.2018 den 20.14, Anonym bruker skrev:

Sykdommen kom jo først, og første året gikk jeg ikke opp noe for jeg trodde jo jeg skulle bli frisk. Jeg prøvde at som prøves kan og ble bare sykere og sykere... De som tror ME er utmattelse vet dessverre ikke så mye om ME. Utmattelse er en veldig liten del av sykdommen.

Da begynte trøstespisingen, og sorgreaksjonen.

Først etter flere år måtte jeg la jobben gå, og jeg ble ufør. En ny stor sorg, som jeg døyvet med mat.

Jeg vet hva som kreves for å bli tynn, jeg vet mer om kost enn de fleste, og bjellen ringer selvfølgelig konstant, men det er ikke lett å gjøre noe med..

Anonymkode: 16457...406

Trist å høre. Klem til deg. 😘

Anonymkode: 644a6...3a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...