Gå til innhold

Barn som er besatt av klokker :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det er blitt så ille at jeg nesten lurer på om det er noe galt. Barnet på 3 år er så fascinert av klokker at det nesten ikke snakkes om annet. Er det vanlig at unger får sånne hang ups, eller burde jeg sette meg inn i autisme o.l.? 

Anonymkode: 5ed3e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke helt uvanlig at barn har noen trekk som forbindes med autisme de første leveårene, uten at det "er" noe. Mitt yngste barn hadde liknende hangups. Ble bekymret og spurte på helsestasjonen. Fikk spørsmål om noen andre ting, som ikke stemte med mitt barn i det hele tatt. Ble bedt om å se det litt an. Nå er hun 10, og hun har i alle fall ikke hatt snev av det siden skolestart. 

Anonymkode: c6e49...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så unormalt, noen blir veldig opptatt av dinosaurer, noen av bilmerker, min sønn var veldig opptatt av vulkaner, men det går over for de fleste uten at det er noe autisme inne i bildet.

Anonymkode: 6528e...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at man er kommet dit at man tenker diagnoser ved det minste nå til dags. Ingen grunn til å tro at barnet ditt har en hjerneskade bare fordi han liker klokker. Han synes vel bare det er interessant da 🙂 

Anonymkode: a5d6f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker ikke at han har en hjerneskade... Jeg spør om det er normalt å være så opphengt i noe. 

Hi 

Anonymkode: 5ed3e...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt at barn mellom 1 og 6 år er opphengt på noe. De vokser det av seg, og frem til da er det faktisk sunt at de får lov til å være spesielt interessert i noe.

Min gutt er snart 2 år og ekstremt opphengt i alt som kan åpnes og lukkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt fint og normalt. Hvis du bor i Oslo så ta ham med på klokkeavdelingen på Teknisk museum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror barn og foreldrene deres får det bedre om foreldre bekymrer seg litt mindre og slapper litt av :)

 

ikke krisemaksimere eller se etter diagnoser.

 

Å ha dilla på ting er veldig vanlig blant barn, spesielt intelligente barn :)

Jeg var sånn selv og jeg har ikke et snev av autisme. Har derimot en IQ på 135

Anonymkode: 10064...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker ikke at han har en hjerneskade... Jeg spør om det er normalt å være så opphengt i noe. 

Hi 

Anonymkode: 5ed3e...709

Jo, det gjør du jo, hvis du begynner å vurdere autisme.

Anonymkode: a5d6f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Det er helt normalt. 

Min datter var Opphengt i kirker i mange år nå har interessen dalt  til normalt.  Men hun er fremdeles fascinert av de. Er vi i byer og steder vil hun gjerne  se kirken eller kirkene.

(kanskje hun var prest i sitt tidligere liv) 

 

mitt andre barn på 4 elsker fosser ! 

 

Anonymkode: 60b30...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på tenker jeg. Er det andre ting rundt barnet du stusser på? 

Anonymkode: ba299...d81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synd at man er kommet dit at man tenker diagnoser ved det minste nå til dags. Ingen grunn til å tro at barnet ditt har en hjerneskade bare fordi han liker klokker. Han synes vel bare det er interessant da 🙂 

Anonymkode: a5d6f...5f0

Hjerneskade?????

Autisme er ikke en hjerneskade, hvis det er det du vil frem til her!!

Anonymkode: ab0e8...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi var fullstendig hekta på fyrtårn fra hun var 2,5 til 3,5 år. Nå er hun seks, og synes fortsatt fyrtårn er flotte, men ikke mer enn det heller.

Anonymkode: 6fc5c...cb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hjerneskade?????

Autisme er ikke en hjerneskade, hvis det er det du vil frem til her!!

Anonymkode: ab0e8...8bb

Ellers går det bra? Litt over gjennomsnittet interessert i tegnsetting, men ellers bra?

Det kalles organisk hjerneskade, jo. Autismespekteret er bredt, men organisk hjerneskade er fortsatt «grunnsteinen» i diagnosen. Så kommer funksjonsnedsettelser og utfordringer ellers utover det naturligvis. 

Anonymkode: a5d6f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ellers går det bra? Litt over gjennomsnittet interessert i tegnsetting, men ellers bra?

Det kalles organisk hjerneskade, jo. Autismespekteret er bredt, men organisk hjerneskade er fortsatt «grunnsteinen» i diagnosen. Så kommer funksjonsnedsettelser og utfordringer ellers utover det naturligvis. 

Anonymkode: a5d6f...5f0

Jeg er glad i tegnsetting ja!

Organisk hjerneskade var nytt for meg, har aldri hørt om det før. Kom gjerne med mer info!

Anonymkode: ab0e8...8bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var helt sikker på at sønnen mon hadde asperger å han hadde nesten alle de klassiske tegnene på det. Han skillet seg skikkelig ut på så mange områder at jeg nesten ble litt besatt på tanken på at det MÅ være asperger! Jeg fikk også bhg;helsestasjon og fastlegen med på tankegangen å de var enig at det kunne være noe i det jeg mistenkte. Men det viste seg til slutt at han ikke har asperger eller noen annen diagnose heller. Tror vi foreldre har litt for lett å selvdiagnosere barna våre med en gang de viser tegn på noe som KAN være en diagnose. 

Anonymkode: ddf62...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt var 5,5 år når de begynte å teste han for diagnose.

Anonymkode: ddf62...b25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er glad i tegnsetting ja!

Organisk hjerneskade var nytt for meg, har aldri hørt om det før. Kom gjerne med mer info!

Anonymkode: ab0e8...8bb

Eller, du kan google.

Anonymkode: a5d6f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Eller, du kan google.

Anonymkode: a5d6f...5f0

Den som kommer med påstanden har bevisbyrden. Basal logikk. Og autisme er ikke en hjerneskade, det er en utviklingsforstyrrelse. I noen tilfeller kan den muligvis SKYLDES en hjerneskade, men det er noe annet.

Anonymkode: a2d3a...249

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.5.2018 den 19.39, Anonym bruker skrev:

Det er blitt så ille at jeg nesten lurer på om det er noe galt. Barnet på 3 år er så fascinert av klokker at det nesten ikke snakkes om annet. Er det vanlig at unger får sånne hang ups, eller burde jeg sette meg inn i autisme o.l.? 

Anonymkode: 5ed3e...709

Sånn er min på 2 år også. Fullstendig oppheng i klokker, vifter, hjul og vindusviskere. Klokker og vifter og hjul går under ett og jeg har ikke tall på alle klokkebutikkene vi har vært innom. Hun har vært slik siden han var veldig liten og det bekymrer meg ikke ett sekund da hun er "normal " på alle andre områder. Sterk sosialt og kan leke ordentlig, setter ting i sammenheng osv. Hun er mitt 5 barn så det er godt mulig jeg hadde blitt en smule bekymret om dette var første Ungen. Det er jo uten tvil en ganske sær interesse og et skikkelig oppheng, men kanskje jenta blir urmaker når hun blir voksen😂

Anonymkode: cbd4a...b79

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den som kommer med påstanden har bevisbyrden. Basal logikk. Og autisme er ikke en hjerneskade, det er en utviklingsforstyrrelse. I noen tilfeller kan den muligvis SKYLDES en hjerneskade, men det er noe annet.

Anonymkode: a2d3a...249

Men herregud da, (ikke ab ...249)- når "bevisene" ligger rett foran nesen kan man kanskje kikke på de selv.. Et enkelt google søk aV "autisme organisk hjerneskade" gir første treff hos autismeforeningen, der dette nettopp står (under forekomst). Dette betyr ikke hjerneskade i betydningen mN ofte tenker (psykisk utviklingshemming), men at ja- det er en skade/forstyrrelse i hjernen som ligger bak vanskene  

Studier av forekomst rapporterer at omtrent 6 av 1000 personer har en autismespekterforstyrrelse. Noen studier rapporterer så mange som 1 av 100. Autismespekterforstyrrelser er hyppigst hos gutter. En organisk hjerneskade regnes som grunnleggende, men årsakene er fortsatt usikre. Det forskes mye på området, og man vil i framtiden trolig finne flere årsaker til autisme. Det finnes flere sykdommer og kromosomforandringer som kan gi autisme. Det hersker stor enighet blant forskere om at psykososiale faktorer eller spesielle opplevelser ikke forårsaker autisme.

https://autismeforeningen.no/jobber-du-med-autismespekterforstyrrelser/

Anonymkode: 38948...d74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den som kommer med påstanden har bevisbyrden. Basal logikk. Og autisme er ikke en hjerneskade, det er en utviklingsforstyrrelse. I noen tilfeller kan den muligvis SKYLDES en hjerneskade, men det er noe annet.

Anonymkode: a2d3a...249

Nå ser jeg at det allerede er en annen som har svart deg, men du kan få et ekstra svar også. 

Her er fra PPT sine sider. Se «Forekomst og årsak» 

http://www.ppt-ot.no/Autismespekteret.9UFRjOWk.ips

Anonymkode: a5d6f...5f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...