Gå til innhold

Jeg skulle ønske


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

 

Sjalusi kalles det. Og det må du gjerne ha, men det blir håpløst å skulle løse det ved at alle som tjener gode penger skal tvinges ned i lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: dcb08...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

Wow! Tenk på så mye fornuftig du kunne gjort med din arbeidskraft hvis du ikke hadde sløst den bort på idiotiske og forvirrende tanker!

Anonymkode: 7c705...f74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens det dummeste jeg har lest. Noengang. Og jeg vanker på dib liksom. 

Anonymkode: 81ba4...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Sjalusi kalles det. Og det må du gjerne ha, men det blir håpløst å skulle løse det ved at alle som tjener gode penger skal tvinges ned i lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: dcb08...5df

Hvilken sjalusi. Vi har masse penger.

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

 

Sjalusi kalles det. Og det må du gjerne ha, men det blir håpløst å skulle løse det ved at alle som tjener gode penger skal tvinges ned i lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: dcb08...5df

Jeg mener ikke at folk skal flyttes over i andre yrker så lenge det er behov for dem der de er, men at de aller fleste bør få mindre betalt for den jobben de gjør. 

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener ikke at folk skal flyttes over i andre yrker så lenge det er behov for dem der de er, men at de aller fleste bør få mindre betalt for den jobben de gjør. 

Anonymkode: 28eec...1b5

Hvem mener du får for mye betalt? Lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehagelærere, renholdere, butikkansatte, merkantile stillinger, elektrikere og mekanikere? 

 

Anonymkode: 81ba4...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

Tenk så mange jobber som hadde forsvunnet i ferienæringene, særlig i land hvor de er avhengige av turismen. Tenk hvor få caféer det hadde vært, og hvor mange jobber som hadde blitt tapt hvis alle skulle møttes hjemme. Tenk hvor mange arbeidsplasser i klesforretninger, produksjonssteder og alle leddene i mellom som hadde forsvunnet. Tenk på hvor mange arbeidsplasser innenfor renhold og servicenæringer som ville gått tapt hvis alle skulle vasket og gjort løpende vedlikehold selv. 

Hvor skulle all den arbeidskraften, og alle de som mistet jobbene sine, jobbet hvis ikke de skulle jobbet i næringene over? 

Korpset til nabobyen er jeg mer enig i. At lønningene til visse yrkesgrupper kan bli satt vesentlig ned (da tenker jeg mest på de øverste 1-10%) er jeg forsåvidt enig i, men en god del av dem som tjener godt gjør det fordi de jobber mye, har stort ansvar, ikke kan erstattes så lett, jobber ugunstige tider osv.

 

Anonymkode: fbcd9...c98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem mener du får for mye betalt? Lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehagelærere, renholdere, butikkansatte, merkantile stillinger, elektrikere og mekanikere? 

 

Anonymkode: 81ba4...24e

Ja, blant annet.

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tenk så mange jobber som hadde forsvunnet i ferienæringene, særlig i land hvor de er avhengige av turismen. Tenk hvor få caféer det hadde vært, og hvor mange jobber som hadde blitt tapt hvis alle skulle møttes hjemme. Tenk hvor mange arbeidsplasser i klesforretninger, produksjonssteder og alle leddene i mellom som hadde forsvunnet. Tenk på hvor mange arbeidsplasser innenfor renhold og servicenæringer som ville gått tapt hvis alle skulle vasket og gjort løpende vedlikehold selv. 

Hvor skulle all den arbeidskraften, og alle de som mistet jobbene sine, jobbet hvis ikke de skulle jobbet i næringene over? 

Korpset til nabobyen er jeg mer enig i. At lønningene til visse yrkesgrupper kan bli satt vesentlig ned (da tenker jeg mest på de øverste 1-10%) er jeg forsåvidt enig i, men en god del av dem som tjener godt gjør det fordi de jobber mye, har stort ansvar, ikke kan erstattes så lett, jobber ugunstige tider osv.

 

Anonymkode: fbcd9...c98

Den arbeidskraften burde plasseres der det er behov som i helsesektoren, forskning, miljøarbeid, rettsvesen osv.

 

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du savner at folk setter pris på det de har, ikke tar ting dor gitt og kjenner på følelsen av å ha jobba hardt for å gleda seg til det de kjøper/bestiller? 

Anonymkode: f5c84...2f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem mener du får for mye betalt? Lærere, sykepleiere, helsefagarbeidere, barnehagelærere, renholdere, butikkansatte, merkantile stillinger, elektrikere og mekanikere? 

 

Anonymkode: 81ba4...24e

 

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, blant annet.

Anonymkode: 28eec...1b5

Så de yrkene over her, er altså blant de som du mener har høyest lønn? Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage og har utbetalt ca 23000 i mnd, og dette mener du altså er alt for mye

Hvor mye tjener du hi, og hva godt gjør du med alle pengene dere har?

 

Anonymkode: a7a45...d8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den arbeidskraften burde plasseres der det er behov som i helsesektoren, forskning, miljøarbeid, rettsvesen osv.

 

Anonymkode: 28eec...1b5

Men er det ledige stillinger der? Trenger man mer arbeidskraft i de bransjene du nevner? 

Anonymkode: 81ba4...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du vil altså plukke fra hverandre hele Norge og sette det sammen igjen sånn som du synes er best.... 

Lykke til med det 😉

Anonymkode: a9f36...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

Det du ønsker deg er en tidsmaskin 😉 Tilbake til 60 tallet ? Eller før det. 

Anonymkode: 29910...843

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg mener ikke at folk skal flyttes over i andre yrker så lenge det er behov for dem der de er, men at de aller fleste bør få mindre betalt for den jobben de gjør. 

Anonymkode: 28eec...1b5

Heldigvis ikke så mange andre som mener det!

 

Anonymkode: dcb08...5df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig! Og tenk så bra det hadde vært for jorda med drastisk redusert forbruk.

Anonymkode: d0792...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

I Norge i dag har de aller fleste alt for mye penger. Jeg skulle ønske lønningene til de 90% Med best inntekter ble satt kraftig ned. Det hadde vært så deilig om det ikke var noen selvfølge å dra på ferie hvert år, at venner møttes hjemme hos hverandre og ikke på caféen, at man brukte klærne til de ble utslitt, at folk vasket sitt eget hus og skiftet dekk på sin egen bil, at korpset dro på sommertur til nabobyen i steden for til Italia osv. 

Tenk så mye fornuftig vi kunne gjort med arbeidskraften vår hvis vi ikke sløste den bort på luksusforbruk!

Anonymkode: 28eec...1b5

Kjeder du deg litt i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye mener du en normallønn skal være, da? 

Jeg har ikke ei krone å unnvære, og endelig, etter drøssevis av år i samme yrke har jeg endelig en i nærheten av anstendig lønn, selv om  yrkesgruppe har tapt terreng i lønnsutviklingen i oppgjør etter oppgjør. 

Anonymkode: 03496...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Forbruket hadde gått ned og folk hadde forhåpentligvis satt mer pris på det de har. Det er et kvalmt overforbruk på mange områder i Norge.

Anonymkode: 0a20c...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en viss mening. En god start ville være drastisk økt beskatning, til fordel for drastiske miljøtiltak og ekstrem bistandsøkning.

Anonymkode: 12277...1dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det gir en viss mening. En god start ville være drastisk økt beskatning, til fordel for drastiske miljøtiltak og ekstrem bistandsøkning.

Anonymkode: 12277...1dd

En annen mulighet, hvis man ikke ønsker at offentlig sektor blir så stor, er å sette ned lønningene og pålegge bedriftene å løse ønskede oppgaver.

Anonymkode: 28eec...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

 

Sjalusi kalles det. Og det må du gjerne ha, men det blir håpløst å skulle løse det ved at alle som tjener gode penger skal tvinges ned i lavtlønnet yrke. 

Anonymkode: dcb08...5df

Nei, det kalles bærekraftig forbruk. (For dem av oss som er gamle nok til å huske 1970-tallet kalles det "normaltilstand".)

Anonymkode: 951c8...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En annen mulighet, hvis man ikke ønsker at offentlig sektor blir så stor, er å sette ned lønningene og pålegge bedriftene å løse ønskede oppgaver.

Anonymkode: 28eec...1b5

Oj, javisst - eller "gi velferdsprofitørene utbytte av offentlige penger og drive dumping av arbeidskraft i tillegg", som det formuleres på vanlig norsk (dvs ikke på Newspeak.)

Anonymkode: 951c8...67c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...