Gå til innhold

Dere som hadde en tøff førstegangsfødsel, hvordan ble fødsel nummer 2?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Etter min første fødsel sitter jeg igjen med bare dårlige minner, noe som gjør at jeg gruer meg helt forferdelig nå når fødsel nummmer 2 nærmer seg. Første var lang, konstante rier uten pause i timesvis, baby satt fast, ingen smertelindring, fult kaos. 

Jo nærmere jeg kommer termin nå, jo mer bruker jeg store deler av døgnet på å grue meg til fødsel. 
Har noen vært i lignende situasjon, og kan fortelle hvordan fødsel nummer 2 ble i forhold til nummer 1? 
Gjorde dere noe for å være mer forberedt/var det noe som hjalp i forkant for at fødsel nummer 2 skulle bli en bedre opplevelse? 

Anonymkode: ae9b4...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde en grusom fødsel en, til og med jordmor sa at jeg hadde en helt for jævlig fødsel. Den varte lenge, svært kraftige rier uten pause, jeg gikk inn og ut av bevissthet grunnet de store smertene, keisersnitt ble vurdert, men da var jeg så nære, så jeg fødte normalt, men hadde ingen krefter igjen, så ene jordmoren lå oppå magen min, og presset alt hun kunne der, for å få ungen ut. 

Etterpå bestemte jeg meg, for at jeg aldri skulle ha flere barn. Men tiden går, og man glemmer hvor fælt det var. Så jeg ble gravid igjen en del år senere. Jeg sa tidlig i fra til legen, hvor redd jeg var for å føde. Så jeg fikk gå i samtaler på sykehuset, der skrev vi ett brev, hvordan min fødsel skulle være, alt de skulle gjøre for at jeg skulle ha det best mulig. Jeg fikk flere turer på føden, hilste da på flere jordmødre og lege. Så jeg var ganske trygg da jeg skulle føde. Og den fødselen var en drøm, vannet gikk uten forvarsel, riene startet, vi dro på sykehuset, riene var helt normale, med pause mellom, og fra første rie til babyen var ute, tok det 1,5 time, og babyen var ute på 2 press. 

Anonymkode: b1cf8...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel var lang, hard og med komplikasjoner. Både sugekopp og tang ble brukt. 

Fødsel nr 2- Hun "skled" ut 15 min etter ankomst på sykehus. Vannet og riene gikk i et smell, og jeg måtte dra med en gang. Drømmefødsel i forhold😍

Anonymkode: 21b71...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første var litt som du beskriver, og endte i hastesnitt. Nr 2 kom etter 1 time pressing uten problemer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel nr 2 var som en tur på do sammenlignet med den første.

Anonymkode: 795b4...4a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en lignende fødsel på Nr 1. Ble satt på drypp= stormrier, fikk ikke epidural, 24 timer med rier og svimte av mellom pressriene, ene barnepleieren måtte ligge på magen å presse og de måtte ta barnet med vakuum. Presset i 1,5 t.. fikk ingen ordentlig samtale etterpå, og tror jeg igrunn har fortrengt opplevelsen i etterkant. Mannen min var helt fortvilet og jeg tror igrunn det ble gjort mange feilvurderinger underveis.. 

Men fødsel Nr 2 ble beskrevet som den «perfekte fødsel» 4,5 time aktiv fødsel, noen få press og ut kom ungen :) 

nr 3 ble enda bedre :) så for min del har det blitt bedre fødsler for hver gang :) 

 

 

 

Anonymkode: ed0ad...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å lese dette! 

Hilsen ei som nå venter nr 2 og hadde en tøff 1. fødsel.. (ikke hi)

Anonymkode: d7685...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, tusen takk for alle svar! :)

Det gjør at jeg er LITT mindre bekymret, selv om jeg ikke er garantert en like fin opplevelse med nummer to som dere. Da er det i alle fall håp om at denne gangen kan huskes som noe fint og ikke et mareritt :hjerte:

Phu, dette var en lettelse å lese!

HI

Anonymkode: ae9b4...c04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første : et døgn med rier, uten fremgang eller særlig åpning. Var alene på rommet flere timer om gangen. Lite oppfølging. Følte meg redd og alene. Fikk infeksjon. Baby påvirket. Haste snitt. Fikk ikke se baby på ca 3 timer. Vondt operasjonssår og sepsis. Lå på sykehuset i 2 uker, febersyk og mor for første gang. Baby måtte få ab, men ble fort frisk. 

Andre : maserier i ca 1,5 døgn. Tiltok kl. 14 ca på døgn nr 2... Vannet gikk. Vonde rier, men fremgang. Epidural kl. 19 ca. Helt fantastisk etter det. Nydelig bemanning og fin oppfølging. Følte meg trygg. Presset i 1,5 timer. Baby ute 01.37. En fantastisk opplevelse. Baby rett i armene. Følte meg frisk etterpå. 

Anonymkode: b0051...b32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.5.2018 den 12.26, Anonym bruker skrev:

Etter min første fødsel sitter jeg igjen med bare dårlige minner, noe som gjør at jeg gruer meg helt forferdelig nå når fødsel nummmer 2 nærmer seg. Første var lang, konstante rier uten pause i timesvis, baby satt fast, ingen smertelindring, fult kaos. 

Jo nærmere jeg kommer termin nå, jo mer bruker jeg store deler av døgnet på å grue meg til fødsel. 
Har noen vært i lignende situasjon, og kan fortelle hvordan fødsel nummer 2 ble i forhold til nummer 1? 
Gjorde dere noe for å være mer forberedt/var det noe som hjalp i forkant for at fødsel nummer 2 skulle bli en bedre opplevelse? 

Anonymkode: ae9b4...c04

Helt fantastisk! 💜 Jeg ville føde igjen allerede samme kveld. Venter bare på å få tilbake mensen, så vi kan prøve på nummer tre 😂👍

Første var jævlig. På stort sykehus med masete avdeling og jeg fikk lite hjelp når jeg var redd. Fikk en rift grad 4 Ble glemt helt på barsel. (Mer detaljer ønsker jeg ikke gå inn på) Hadde mareritt hver natt i 5år etterpå, og turte ikke få flere barn pga første opplevelsen.

Med nummer to ville jeg ha mer kontroll. Jeg valgte hjemmefødsel.

Kontaktet Jm Jutta Rimpler. Vi snakket masse i forkant og fikk bearbeidet skrekken fra sist, og masse følelser. Hun lærte meg tilitt til egen kropp, hormonene sin rolle under fødsel, og jeg fikk aktivt være med på en annen måte en sist. Fødselen var fantastisk 🙌🏻🌸 Med badekar i stua, kaffe og nettflix. Kroppen fikk jobbe slik kroppen skal, og jeg og min mann fikk en conection som vi aldri har hatt før. To Jm fulgte oss tett, og fikk mye bedre overvåkning og omsorg en på sykehuset. Etterpå ble barseltiden rolig og harmonisk, samme Jm kom hjem 4dager på rad. Ammeveiledning og annen oppfølging ble noe helt annet. Jeg gikk i en avslappet og euforisk boble i minst 3mnd etterpå :) 

Hjemmefødsel er ikke for alle, hverken mentalt eller fysisk (det er tydelige retningslinjer på dette som Jm må følge), MEN jeg vil anbefale deg å snakke med en Jm som Jutta Rimpler, Aina Wendelborg, eller Jordmorteamet (Buskerud) og Evt ta et fødselsforberedende kurs hos de. Det kan hjelpe deg masse i din bearbeidelse og forberedelse , uansett hvilken fødeplass du velger :) ( Ina May Gaskin har også bøker som er verdt å lese)

Anonymkode: e79c2...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...glemte å føye til at fordi jeg var så avslappet og uredd på nummer to så gikk fødselsforløpet akkurat passe fort :) 4-5t , og langt fra like smertefullt som med nummer en. På siste fortalte jeg vitser med mannen min frem til hodet var på vei ut 🙈 

Anonymkode: e79c2...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel nr 2 var som en piknik å regne. 4-5 press så skled hun ut. Jeg pleide å si at det var litt som et jevlig vondt nys 🤣 Ikke verre enn det, med andre ord 😊

 

men hvorfor gidder du grue deg til noe du ikke har aning om hvordan kommer til å gå? så unødvendig å ha grudd seg i månedsvis pga erfaringen fra nr 1, og så viser det seg å bare være som et jævlig vondt nys?! Ikke ta sorgene på forskudd! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig å lese så mange gode erfaringer. Gruer meg også til fødsel fordi jeg forrige gang hadde ineffektive rier i tre døgn, deretter måtte settes i gang med drypp, som gav rier uten pause, ekstreme smerter og jeg var fullstendig utslitt da babyen kom med  vakum etter at  legene egentlig hadde bestemt seg for ks. Ble litt beroliget nå.

(ikke hi)

Anonymkode: 2d59c...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt dårlig erfaring fra første fødsel her også, vannavgang og smårier i 48 timer før de tilslutt ga riestimulerende så fødselen startet, men det var dårlig fremgang og tok veldig lang tid, epidural ble satt, men traff ikke godt og ga lite effekt, morkaken satt fast og måtte hentes ut med påfølgende stort blodtap. Alt endte bra meg og barnet, men var medtatt og sliten lenge. Med nr 2 gikk alt etter boka, smårier fra 22 om kvelden som bygget seg opp i passe fart, inn på sykehus kl 02. Undersøkelse og litt trasking i gangene, ligge litt i badekar og så opp i fødeseng kl 04. Riene tiltok og ptessriene kom akkurat som de skulle og kl 05.05 lå en perfekt nyfødt baby på brystet. Trengte kun litt lystgass og 2 pynteting og var hjemme neste morgen. 

Anonymkode: 45aed...281

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...