Gå til innhold

Hva må jeg gjøre før baby kommer?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Rundet uke 31 i dag, og begynte å tenke på at det kanskje er på tide å få tak i babyting til lillemor som kommer? Vi har kun handlet bilstol frem til nå (sikkerhet først! :P), men vi bør vel kanskje ha noen andre ting også, seng f.eks? 

Her er den foreløbige lista mi, hvis noen har tips/innspill så blir jeg veldig glad :) 

Seng: Har sett noe som heter "bedside crib" (?) som ser kjekk ut, men hvor lenge kan baby egentlig sove i den? Må jeg kjøpe sprinkelseng etterhvert? Kanskje like greit å gå for sprinkelseng med en gang? Og hvor sover baby på dagtid? 

Vogn: Her er det jo en jungel å velge i, jeg vet ikke hvor jeg skal begynne en gang. Eneste jeg vet er at den må funke bra på grusstier (jeg går mye tur langs turstier med grus), og den bør være forholdsvis lett da den skal opp og ned ca 15 trappetrinn, og kanskje inn på en buss innimellom. Og hva har man egentlig i vogna til en sensommer-baby? Pose? Lammeskinn?

Klær: Har ikke kjøpt noenting, men har fått litt. Tenker som så at butikkene stenger jo ikke for alltid etter fødsel, så det går vel an å sende mannen på shopping/eventuelt vi drar sammen

Stell: Altså, hva trenger man av utstyr til stellebenken? Hva er kjekt å ha? Kluter,salve,oljer osv osv - jeg blir helt svimmel av alle de forskjellige listene jeg leser!

Gi meg din liste over tips og triks, og ting du ikke hadde klart deg uten! Tenker en del på at jeg blir hjemme alene i permisjon med en liten baby og en liten hund, så hvis noen har noen lure ideer om hvordan det skal gå - send dem til meg :D 

Anonymkode: 18684...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.plusstid.no/gravid/barsel/utstyrsliste-nyfodt-baby/

Her er en liste.

Litt avhengig av hvor stor baby du får så kan man vel bruke bedsidecrib til ungen er 4-6 mnd. Da begynner de jo ofte å reise seg litt, så da kan den bli litt farlig. Ja, du må nok ha sprinkelseng også.
Vi hadde kurv i stua som baby sov i på dagtid, dette var noe vi arvet, men vet at mange har lekegrind i stua som baby kan sove i på dagtid, og leke i når den blir litt større. Til minste brukte vi nesten ikke kurven til å sove i, da hun sov best i vogna.

Vogn vet jeg ikke så mye om, har ikke hatt de kravene til vogn som du har. Vi hadde voksipose (mest fordi vi arvet det) og jeg hadde fleceteppe inni i stedet for dyne om sommeren. (bor i Finnmark, så det kan jo ikke sammenlignes med Østlandet sommer). De nye voksiposene nå har vel både sommer og vinterdyne.

Stellebenken: Det er vel mest praktisk med stellebord, men det kommer jo an på hva du vil. mamma hadde en håndduk oppå vaskemaskina som fungerte helt utmerket til mine søsken. Til eldste hadde jeg stellebord oppå badekaret, og til minsta hadde vi stellematte på gulvet, fungerte det også. Du trenger ikke fult av kremer og salver, se først hva du trenger, så kjøper du etterpå. man får vel gjerne prøver av ulike slag her og der. Det holder lenge til å begynne med. Jeg kjøpte kluter på princess. Hvite gaskluter med rosa, gul eller blå kant, de finnes sikkert ennå.

Jeg har ingen erfaring med hund, men kanskje du kan gjøre det til en vane at dere tar dere en trilletur med hunden hver dag.

Anonymkode: f8d0f...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) 

Vi bor på vestlandet, så her risikerer vi jo alt fra 25 grader til 10 grader og regn - kanskje noen som bor på Vestlandet har erfaring med sommerbaby og vogn?

Vi har en kommode på badet, og den er også stellebenk - har et sånt lokk som kan flippes ut, så blir det en stor stelleflate. Og du har nok helt rett - butikkene som selger salver/kluter osv stenger jo heller ikke. Men tenker at det kan være greit å ha noe? For noe må man vel ha? Eller holder det med vann og kluter? Jeg aner ikke, kanskje jeg må google litt mer :Nikke:

Anonymkode: 18684...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar :) 

Vi bor på vestlandet, så her risikerer vi jo alt fra 25 grader til 10 grader og regn - kanskje noen som bor på Vestlandet har erfaring med sommerbaby og vogn?

Vi har en kommode på badet, og den er også stellebenk - har et sånt lokk som kan flippes ut, så blir det en stor stelleflate. Og du har nok helt rett - butikkene som selger salver/kluter osv stenger jo heller ikke. Men tenker at det kan være greit å ha noe? For noe må man vel ha? Eller holder det med vann og kluter? Jeg aner ikke, kanskje jeg må google litt mer :Nikke:

Anonymkode: 18684...ca8

For oss holdt det med vann og kluter samt den prøvepakken som vi fikk på sykehuset eller helsestasjonen, husker ikke, men er ikke sikkert vi brukte noe av den heller. Litt olje kan man jo ha i badevannet, men man må ikke ha det. og eks zinksalve trenger man jo bare hvis babyen får sår rumpe. Anbefaler for øvrig zinksalven til weleda baby. Kjøpes på helsekosten. (vi hadde bare en liten tube, holdt hele stelleperioden).

Anonymkode: f8d0f...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så greit! Da kan jeg jo stresse helt ned med tanke på utstyr til stelleplassen :) Takk!

Anonymkode: 18684...ca8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får gratispakker fra Rema 1000, kiwi og apotek 1, som inneholder bleier og litt stellesaker. Da har du til den første tiden. Registrer deg på nettsiden deres så kan du hente i butikkene. 

Når det gjelder klær så er det lurt å handle inn 4-5 bodyer, noen strømpebukser og 1-2 tynne heldrakter (eller jakke og bukse). Alt babytøy bør vaskes før bruk. Så kan du heller handle inn mer etterhvert som du ser behovet.

Grindseng er vel det de fleste bruker. Bedside crib er ganske liten og koster ganske mye i forhold til hvor lenge du får brukt den. 

Jeg var veldig fornøyd med Emmaljunga city cross når jeg hadde trapper opp til inngangen. Den er lett, og man kan velge understell med 4 hjul som går bra på grus. Men bagen er liten og du må kanskje bytte til sportsdel når babyen er 4 mnd for å få plass til vintervognpose. Til sommeren kan du bruke en vogndyne eller teppe alt etter hvilken temperatur det er. 

Ellers er det bare å ha samme tankegang som du har; butikkene stenger ikke etter fødsel. Mange kjøper mer enn de trenger, så det kan være fornuftig å vente med noen innkjøp til du ser behovet.

 

Anonymkode: c76da...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...