Gå til innhold

Er dere redde for hoggorm?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp flyttet fra nord til øst, og er glad i å gå i skogen. Idag var jeg en tur i skogen sammen med treåringen min. Da vi kom hjem fikk jeg høre fra en nabo at jeg måtte være forsiktig for det kryr visst av orm her. Plutselig ble jeg livredd for å møte hoggorm. Å bli bitt selv er jo ikke det verste, men jeg har lest at det kan bære svært farlig for små barn. 

Men hva gjør man? Holde seg inne hele sommeren? 

Anonymkode: 63477...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har egentlig ikke vært det. Men jeg ble det i dag når jeg hørte at hunden til noen jeg kjenner akkurat døde etter hoggormbitt i ansiktet.
Gå med støvler, det gjør vi i barnehagen

Anonymkode: 43335...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd for hoggorm, selv om jeg ble bitt i foten  for noen år siden og hadde en alvorlig reaksjon som krevde både antibiotika  og krykker i ukesvis. 

Jeg går mye på tur i skog og mark, men pleier å dra et par leggvarmere på meg rett over skoene, når jeg går i ulent terreng, gjør det samme med barna og så går vi med langbukser og fjellsko. Har møtt mye orm i ettertid, men de pleier å åle seg vekk når de merker vibrasjonen i bakken. Så sant man ikke følger etter den og plager den, så biter den ikke. Den ormen jeg ble bitt av, var i Hagen min og jeg gikk barbent...så det var vel min egen feil. 

Anonymkode: 98230...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder dør fordi de er så små og har for lite muskelmasse å fordele giften på. Jo mindre hunden er, jo fortere dør den hvis den ikke får hjelp i tide.

Blir man bitt, skal man forholde seg rolig og ringe etter hjelp, man skal ikke gå videre.

Anonymkode: 98230...dbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt fra hvert år jeg ser hoggorm, selv i ormeår. Er aldri redd for orm, men tar fornuftige forholdsregler innimellom.

Vær oppmerksom, de liker f.eks. å sole seg på steiner. De kan gjemme seg i steinurer, så lurt å være litt oppmerksom der også. Samme med skråninger som ligger i solen. De søker varmen i sola.

Skal jeg plukke bær ser jeg an terrenget, er det et terreng hvor jeg tror det kan være mer orm så tramper jeg litt hardt i bakken før jeg tråkker inn i buskaset. Er det store tuer ser jeg på toppen om det kanskje ligger en orm der og soler seg (har til dags dato aldri sett dem der) og så ser jeg langs "foten" av tuen for å se om det er hull der. Opplevde en gang at jeg stod og plukket tyttebær da jeg så en bevegelse ved føttene mine, nesten som en brun fotball - da var det mange hoggormer som kom helt sammensurret ut av et hull ved tuen. Men de var jo bare opptatt av hverandre, så jeg kom meg unna.

Husk at hoggorm er langt mer redd for deg, og når de merker at det er folk i nærheten så stikker de som regel av. De oppsøker ikke problemer. Faren ligger i at man ev. kommer overraskende på en orm. Når jeg plukker bær i skogen går jeg gjerne med fjellsko eller støvler for sikkerhetsskyld, men hender jeg glemmer det og bare bruker sko.

Lær barnet ditt å være oppmerksom, men ikke skap frykt rundt det. Lær dere om de ormene vi har i Norge.

https://www.nrk.no/telemark/na-kommer-hoggormen-frem-1.14007422

Anonymkode: 7b446...7d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hunder dør fordi de er så små og har for lite muskelmasse å fordele giften på. Jo mindre hunden er, jo fortere dør den hvis den ikke får hjelp i tide.

Blir man bitt, skal man forholde seg rolig og ringe etter hjelp, man skal ikke gå videre.

Anonymkode: 98230...dbc

Ellers så dør de av bitt i fjeset fordi luftveiene hovner opp og de kveles.

Anonymkode: 8c0c0...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er livredd hoggorm! Litt rart egentlig for jeg har aldri sett en hoggorm og har bodd i ett område i Thailand, hvor det var mye slanger. Var både kobra og andre slanger i hagen vår innimellom og jeg satt i hagen hver dag, men tør ikke å gå i skogen for jeg er så redd for hoggorm 😂😂🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har sett hoggorm flere ganger og hver gang opplever jeg at det er hoggormen som er redd for meg. 

Anonymkode: 5a6cf...dee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har respekt for hoggorm. Ser det sjelden og er nok mer i skauen enn de fleste. To ganger siste fem år tror jeg. Tramper litt ekstra når jeg må bevege meg i langt gress eller vanskelig framkommelige steder. Holder oftest øynene på stier og veier. Har alltid allergimedisin med i tilfelle bitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er redd, men bare fordi jeg synes de er ekle. Men jeg går myyye tur i skogen og det er hvertfall 3 år siden jeg så en sist

Anonymkode: 6d305...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere over her skriver. Huggormen reagerer på vibrasjoner i bakken og gjemmer seg dersom man tramper i bakken. 

Anonymkode: e7f40...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke redd som i at jeg tror jeg dør hvis jeg blir bitt, men jeg syns de er ekle og er redd for å kveppe om de kommer brått på. 

Mannen min ble bitt en gang vi var på fjelltur, men han er tydeligvis ikke allergisk for vi fortsatte bare å gå og han fikk null ubehag av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes de er ekle,akkurat som at jeg synes edderkopper er ekle. Skal mye til for å bli bitt, og blir man det, skal det også mye til for at man får en reaksjon. Ikke alltid de sprøyter inn gift, og ikke alltid man reagerer på bittet/giften. MEN: man skal ikke bagatellisere det å bli bitt, eller det å møte på en huggorm. Man skal være forsiktig.

Anonymkode: 03795...957

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er ikke noe jeg tenker på 

Har sett orm kanskje 4-5 ganger gjennom hele livet, så det er ikke så ofte du møter på dem. De ligger da gjerne og soler seg og kommer seg ikke unna fordi du kommer for brått på. 

Tramper du litt osv forsvinner de.

Svigerfar ble bitt og reagerte kraftig, han fikk er par dager på sykehus med veldig hovent ben. Men han reagerer veldig på all slags stikk, må ha sprøyte om han får vepsestikk og blir veldig hoven av myggestikk. Ingen av ungene har arvet hans sensibilitet heldigvis, de har blitt stukket av både mygg og veps uten å reagere sånn som han, så da regner jeg med de vil tåle et bitt fra hoggorm også (selv om de jo må til lege og få motgift for sikkerhets skyld)

Anonymkode: 286c1...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livredd! Egentlig ikke så redd for faktisk å bli bitt, men skikkelig fobi sånn generelt. Har sett orm mange ganger og hater det.

Anonymkode: 07760...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke redd hoggorm, men svetter like mye hver gang. Vi har hytte på ett sted med masse orm. Ett ormepar har sti rett forran porten vår, så vi har blitt vant til å titte over porten før vi åpner. Har aldri møtt en hoggorm inne i hagen, kun på utsiden. Naboen har en sti for å komme ned fjellet, de hyler støtt og stadig når de oppdage en orm. Samme sted hver gang, men de hyler like mye hver gang. Selv med masse orm, legger ikke det noen hindring i hva vi gjør. Vi gjør det vil vil, eneste vel at vi trår litt hardere og titer over gjerdet. Såvidt jeg vet har ingen på hyttene blitt bitt. Hørt om noen turister som har blitt bitt, men hvorfor de blir bitt og ikke vi aner jeg ikke. Vi har muligens øyne litt mer med oss, vet ormer liker seg ulike steder osv. 

Ungene er heller ikke redd hoggorm. Det de er mest redd er stålormer, de tyter det av noen ganger. Når vi fjerner tang på sletta hver vår er det nesten som å ta i ett vepsebol. 

Anonymkode: 6817a...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, prekæs skrev:

Har respekt for hoggorm. Ser det sjelden og er nok mer i skauen enn de fleste. To ganger siste fem år tror jeg. Tramper litt ekstra når jeg må bevege meg i langt gress eller vanskelig framkommelige steder. Holder oftest øynene på stier og veier. Har alltid allergimedisin med i tilfelle bitt.

Vet du at du er allergisk?

Hvilken allergimedisin har du med?

Anonymkode: bad93...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du at du er allergisk?

Hvilken allergimedisin har du med?

Anonymkode: bad93...8cc

Nei, vet ikke om jeg er allergisk, men mener å ha fått med meg at allergimedisin hjelper mot div insekt og ormebitt. Du får kjøpt småpakker med div allergimedisin på apoteket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke huggorm om blir redd når jeg ser en, men veldig sjelden jeg har sett orm. Selv om jeg har gått mye i skog og bodd ved skog. Lærte meg til som barn å trampe litt ekstra i skogen og på steiner osv. Da blir de redde og gjemmer seg. Som flere har skrevet er ormen reddere oss ennomvendt og oppsøker ikke bråk. De gjemmer seg. Barn pleier lage så mye bråk at det er liten fare. Men greit å lære ungene til å ikke følge etter eller pirke på en orm om de skulle finne en da. 

Anonymkode: ce0f3...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, er ikke redd, men tar forholdsregler. Vi har hytte et sted med mye hoggorm. Tramper ekstra på uoversiktlige steder, følger med på hvor jeg trår, og lærer ungene det samme. 

Ser nesten aldri orm, synes faktisk det er litt spennende å få øye på en (på trygg avstand!).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er ikke redd for orm. De er så skvetne at det er sjelden jeg ser de, selv om jeg vet at det er mye hoggorm i skauen rundt her. Jeg passer på å trampe litt ekstra av og til når jeg plukker sopp og bær, og da smetter de unna. Av alle jeg kjenner som ferdes mye i skogen, løper orientering osv, så vet jeg bare om én som har blitt bitt, og han kom til å tråkke på en. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, prekæs skrev:

Har respekt for hoggorm. Ser det sjelden og er nok mer i skauen enn de fleste. To ganger siste fem år tror jeg. Tramper litt ekstra når jeg må bevege meg i langt gress eller vanskelig framkommelige steder. Holder oftest øynene på stier og veier. Har alltid allergimedisin med i tilfelle bitt.

Hjelper allergimedisin mot huggormbitt altså? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 43335...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er så redd for huggorm at jeg tenkte på å avlyse fjellturen vi skulle på,en vennine hadde nemlig akkurat advart meg mot huggorm der. Det ble til at vi gikk likevel å traff heldigvis ikke på noen huggorm der.

Anonymkode: c26ff...112

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt bitt 2 ganger, ikke redd for dem, min egen skyld jeg ble bit også..

gjør ikke vondt i hele tatt, men hovet opp i foten og ble kvalm,men gikk fort over

Anonymkode: 4fa6e...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelper allergimedisin mot huggormbitt altså? Det visste jeg ikke.

Anonymkode: 43335...f55

Jeg tenker at i alle tilfelle skal lege kontaktes og alle regler for behandling følges, så det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...