Gå til innhold

Ufør studere


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen uføre her som har studert mens de er uføre? Vet dere om det i det hele tatt er lov? 

Anonymkode: 8b9b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er poenget med et utdannelse når du er for 'syk' til å jobbe? 

Anonymkode: 3af2a...935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke her for å diskutere andres mening om hvorfor jeg ikke skal kunne studere når jeg er «syk» som du skriver. 

Spar deg for slike kommentarer og heller hopp over. Eller føler du deg bedre når du tråkker på folk som ligger nede? 

Nå vet ikke du HVORFOR jeg er ufør eller hvor lenge jeg har vært det. Hva om jeg kanskje streber med å en dag kunne bli frisk og fasktisk kunne jobbe igjen? 

Eller jeg kanskje må slutte på en eventuell studie selv om jeg har veldig lyst til å klare å jobbe som alle andre? 

 

Anonymkode: 8b9b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel ikke studere som ufør? Man får penger av felleskassa som ufør, også skal man oppta en studieplass som også i det store og hele er sponset av felleskassa? Det må jo kunne kvalifisere som svindel?

Private skoler med studiepenger er kanskje noe annet. Men hvilke forutsetninger har en ufør til å betale skolepenger/betale tilbake lån til skolepenger?

Anonymkode: 33e14...c07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at man ikke kan være ufør og studere, Hi. Fordi studier jo er aktivitet, og om man er frisk nok til å studere helt eller halvt så kvalifiserer man slik sett egentlig ikke til den graden av uføretrygd.

Men, jeg vil tro det kan være situasjoner hvor du ev. kan få andre stønader for å studere, f.eks. om din helsesituasjon har endret seg så mye at du nå kanskje kan greie å studere og gjennom det på sikt komme deg ut i jobb igjen. Hvis det er ditt tilfelle så bør du kontakte Nav og be om et møte med en saksbehandler der for å diskutere ev. vei videre. Da er det også lurt å ha snakket med legen din på forhånd og også ev. behandlere for å ha en bekreftelse på at din helsemessige situasjon nå er endret og at det å ta en viss utdanning kan øke sjansene dine for å stå i jobb etter studier. Jeg vet ikke om det godtas, men du har jo ikke noe å tape på å be om et møte og spørre. Hvis du selv mener at det er riktig så kan du ev. ta opp studielån som andre, si fra deg uføretrygden (eller sette den på pause - vet ikke hva det kalles) og så studere som andre med studielån.

Anonymkode: a073c...fd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke studere som ufør, det sier jo seg selv :) hilsen ufør

Anonymkode: 8aba3...fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig kan du studere selv om du er ufør! Det er godt å holde hodet aktivt uansett, det er aldri bortkastet å lære noe. Det er dessuten lov til å slutte å være ufør, dersom du skulle bli bedre.

Anonymkode: 88665...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe rart folk blir skeptiske til uføre når sånnexspøramål kommer opp. Hvorfor skal andre ta opp studielån og betale på det i 20 år imens andre får inn penger fordi de er uføre samtidig som man er frisk til å studere. Få det kan som alle andre! 

Anonymkode: fa14b...b55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig kan du studere selv om du er ufør! Det er godt å holde hodet aktivt uansett, det er aldri bortkastet å lære noe. Det er dessuten lov til å slutte å være ufør, dersom du skulle bli bedre.

Anonymkode: 88665...e85

Er du 100 % sikker på det, eller er det bare noe du tror og mener at det burde være sånn?

Anonymkode: 5039b...c68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ung.no har nav svart dette:

Hvis du vurderer å begynne å studere, så må du gi beskjed om dette til NAV kontoret så blir det vurdert om det kan godkjennes. Dette følger av §§ 21-3 og 21-6 der det fremgår at man skal holde NAV orientert om eventuelle endringer i egen situasjon. Det blir vurdert i hvert enkelt tilfelle om utdanning kan godkjennes samtidig som en mottar uførepensjon fra NAV. Det blir individuelt vurdert ut fra utdannelsens art, årsak til uførheten, hvorvidt det å begynne på en krevende utdanning betyr at evnen til å kunne ta seg en jobb er endret og så videre.

Du kan sende inn et skriftlig brev til NAV, og fortelle at du vurderer å begynne på skole. Da vil du få et skriftlig svar fra NAV som du kan forholde deg til

Anonymkode: 6e21c...924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til om det er lov eller ei, men jeg har en venninne som er ung ufør og som har vært det i flere år. Hun startet på universitetet for et år siden og går der mer eller mindre hver dag, mens hun fortsatt får utbetalt full uførestønad. Regner nesten med at det er lov, for hvem vil vel risikere hele trygden hvis det ikke skulle være lov ?

Anonymkode: 6ebe9...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal undersøke dette allerede i morgen 😢 

takk for svar!

Anonymkode: 8b9b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan studere og beholde uføretrygden. Det som er linket over gjelder uførepensjon. Det nye regelverket som gjelder fra 1. januar 2015 har ingen begrensninger i forhold til å kunne studere. 

NAV-dama

Anonymkode: 995de...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en ufør dame i 50 årene som er "evighetsstudent". Hun tar de emnene hun orker og de eksamene hun orker. Å fungere i arbeid er langt unna hva hun mestrer, men hun har et godt hode. For henne har det vært livreddende å kunne studere. 

Anonymkode: 40e43...a4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan studere og beholde uføretrygden. Det som er linket over gjelder uførepensjon. Det nye regelverket som gjelder fra 1. januar 2015 har ingen begrensninger i forhold til å kunne studere. 

NAV-dama

Anonymkode: 995de...7da

Hva er forskjell på uføretrygd og uførepensjon? 

 

Man skal jo melde fra om endringer. Det står fremdeles i regelverket. 

Anonymkode: 7f964...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"§ 21-3.Medlemmets opplysningsplikt
En person som krever en ytelse, plikter å gi de opplysninger og levere de dokumenter som er nødvendige for at Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer skal kunne vurdere om vedkommende har rett til ytelsen. Den som mottar en ytelse, plikter å underrette etaten om endringer i forhold som kan være avgjørende for om vedkommende fortsatt har rett til ytelsen eller for å kunne kontrollere ytelsens størrelse.
Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer kan kreve at den som mottar eller har mottatt en ytelse, gir de opplysninger og leverer de dokumenter som er nødvendige for å kontrollere ytelsens størrelse eller vilkårene for rett til ytelsen.
Dersom Arbeids- og velferdsetaten, Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer finner det nødvendig, kan en person pålegges å la seg undersøke eller intervjue av den lege eller annen sakkyndig som etaten bestemmer. Dette gjelder i forbindelse med krav om ytelser og ved kontroll av om vilkårene for en ytelse fortsatt er oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder. Dersom det er forenlig med kontrollhensynet, skal det tas hensyn til personens ønsker ved valg av lege eller sakkyndig.
En person som krever eller mottar en ytelse, plikter å legitimere seg ved å framvise pass eller annen gyldig legitimasjon når arbeids- og velferdsetaten krever det. Han eller hun plikter også å legitimere seg ved kontakt med helsepersonell eller andre med sikte på erklæringer eller uttalelser mv. til etaten som grunnlag for tilståelse eller fortsatt utbetaling av ytelser." 

Og 

"§ 21-6.Endrede forhold
Det kan fattes nytt vedtak dersom det skjer en endring i forhold som er av betydning for retten til den ytelsen vedkommende mottar. Skjer det en endring i forhold som har betydning for graderingen av en ytelse til livsopphold etter kapittel 12, 15, 16 eller 17, kan det fattes nytt vedtak bare hvis endringen er vesentlig. Etter nærmere retningslinjer fra Arbeids- og velferdsdirektoratet og Helsedirektoratet kan også bestemte typer saker tas opp til nærmere etterprøving for å vurdere om forholdene har endret seg. Adgangen til å fastsette nytt dagpengegrunnlag er uttømmende regulert i § 4-16." 

Uføre trygd kommer inn under folketrygdloven kapittel 12, som det blir referert til over her. 

Avklar med nav før du starter på et studie av betydning. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1997-02-28-19/KAPITTEL_8-1#§21-7

Anonymkode: 7f964...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått undersøkt dette nærmere. 

Man KAN studere som ufør. Som hun Nav dama sa, hvis  det hadde vært svindel å studere som ufør så er det MANGE svindlere der ute. 

Det var en utrolig hyggelig veileder jeg traff på og hun oppfordret meg flere ganger til å ta direkte kontakt med en veileder så jeg kan lage en plan med henne. For dette er veldig individuelt. Og for å sitere henne enda en gang ; selv om du er ufør av ulike årsaker så er det ikke ensbetydende med at du ikke kan lese og forstå. Dessuten er dette en måte som faktisk for mange kan være en del av behandlingsløpet. 

 

Anonymkode: 8b9b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å studere som ufør.

Og alle dere som hyler om at det ikke burde være lov. Mange blir uføre, gradvis blir de litt bedre, klarer kanskje å studere deltid, og dermed å få en mulighet til å komme tilbake i arbeidslivet. Andre igjen har ingen utdannelse, ingen arbeidserfaring, og vil ikke få jobb, da de kanskje var ufør fra de var 18 og 10 år fram i tid, men de er blitt bedre, og vil ta utdannelse for å jobbe. Dette er tenkt at vil føre flere ut i jobb. 

Anonymkode: 3ac7a...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for at uføre skal studere dersom de faktisk kommer seg tilbake i jobb, men da ikke kanskje. Jeg synes det bør være et krav at de faktisk begynner å jobb etter skole. Om det kun skal være et tidsfordriv så finnes det mange kurs man kan betale for selv eller man kan velge å ta kurs på nettet.  

Anonymkode: 11a2d...7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke tidsfordriv å faktisk prøve å få seg en utdannelse? Hva om det er flere som meg som nekter å gi opp tanken på en dag bli frisk og kunne yte til samfunnet igjen? Da skal det ikke være rom for å likevel se at nei dette gikk ikke men jeg prøvde. Er det da ikke bedre å prøve å få seg en utdanning en mener at man kan klare selv med begrensninger istedet for å bare motta uførepensjon resten av livet. Og når du jar ufør ytelsen så betaler jo ikke Nav mer selv om du studerer? Jeg har i hvertfall ikke tenk å søke om noe tillegg, bare få lov å beholde uføre. 

Anonymkode: 8b9b1...073

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er for at uføre skal studere dersom de faktisk kommer seg tilbake i jobb, men da ikke kanskje. Jeg synes det bør være et krav at de faktisk begynner å jobb etter skole. Om det kun skal være et tidsfordriv så finnes det mange kurs man kan betale for selv eller man kan velge å ta kurs på nettet.  

Anonymkode: 11a2d...7ab

Og hvordan mener du at man skal klare å garantere at man går tilbake i jobb, med det arbeidsmarkedet som er nå? ☺️ 

Anonymkode: 17402...5f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hvordan mener du at man skal klare å garantere at man går tilbake i jobb, med det arbeidsmarkedet som er nå? ☺️ 

Anonymkode: 17402...5f1

Man kan jo ikke garantere det, men hvis de er friske nok til å studere og kunne ha jobbet etterpå så er det jo ingen grunn til at de skal ha uføretrygd. Da kan de få samme type støtte som andre folk som ikke finner en jobb.

Anonymkode: 7a1db...c71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan jo ikke garantere det, men hvis de er friske nok til å studere og kunne ha jobbet etterpå så er det jo ingen grunn til at de skal ha uføretrygd. Da kan de få samme type støtte som andre folk som ikke finner en jobb.

Anonymkode: 7a1db...c71

Det er milevis mellom studier og jobb. Hvordan studiene er arrangert varierer stort. Tar du 10 stp. Er det ca 16% stilling, men de har kanskje oppgaver som kan jobbes med akkurat når du orker det, og kanskje samling 1-2 ganger i mnd. 

Da jeg tok 30 stp (50%), innebar det forelesning kl. 12-16, 1 dag i uka, men ikke obligatorisk. Det var 2-3 obligatoriske arbeidskrav i tillegg til en muntlig- og en skriftlig eksamen. Dette kan ikke sammenlignes med å jobbe 50%. 

Dessuten er det et langt steg fra fullført studie, til å takle arbeidslivet. Hun vet ikke om formen er god nok til å jobbe etter endt studie, men hun vil prøve. Ønsker å ha muligheten om helsa blir bedre. 

Anonymkode: 0d093...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjell på uføretrygd og uførepensjon? 

 

Man skal jo melde fra om endringer. Det står fremdeles i regelverket. 

Anonymkode: 7f964...253

Uførepensjon ble erstattet av uføretrygd fra 2015. At man begynner å studere er ikke en endring man må melde fra om.

Anonymkode: 995de...7da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...