Gå til innhold

Bruker du energi på slike ting? (Dere med litt større barn)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tilbakemeldinger fra andre foreldre som mener deres barn ikke blir ivaretatt nok av andre barn og du skal overstyre ditt barn på bestilling fra disse foreldrene.

Mulig litt dårlig forklart.

Må bare understreke at det ikke er snakk om mobbing eller bevisst utestenging. Jeg har helt normale barn som leker rundt og lager egne avtaler. Av og til er de travle, andre ganger er de ikke med uten at jeg tenker over det.

Men i det siste har jeg fått mange meldinger fra sinte foreldre som krever at mitt barn skal inkludere deres barn og hvor skuffet de er og hvor lei seg barnet deres er. Da har det kanskje vært snakk om en overnatting eller spontan svømmetur til ei strand der deres barn ikke har blitt spurt om å være med.

Jeg kjenner jeg får litt høye skuldre av sånt og opplever at enkelte aldri blir fornøyde og blir lett fornærmet. 

Jeg har alltid vært på vakt mot mobbing og oppmuntret barna til å inkludere. 

Men i det siste har det kommet mye sure meldinger fra diverse foreldre som forventer at mine barn skal ta seg av deres barn og omtrent aldri gjøre noe med noen uten at de også blir spurt.

Kan man virkelig kreve dette for barna sine eller er det å dra det litt for langt?

Anonymkode: 0c0dc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du virkelig får meldinger fra mange foreldre om det samme problemet så tyder vel det på at du ikke har et så godt overblikk på hvilke signaler dere sender ut til mennesker rundt dere?

Anonymkode: 23e8e...ee3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av tilbakemeldingene handler om stygg oppførsel. Men krav om at barnet mitt skal ta med deres barn om de gjør noe. 

Jeg har fire barn så ser et mønster på at noen foreldre er raskt på vakt. Det er ikke ett av barna som får alle meldingene.

Hadde det vært mobbing så er det en helt annen sak. Men skal ikke barn få lov å variere og velge litt selv hvem de er med?

Jeg er slik som bruker mye energi på sånne tilbakemeldinger og kan bli opphengt i å inkludere det barnet der foreldrene er sur.

Samtidig så tenker jeg at dette bør egentlig de finne ut av selv så lenge det ikke inkluderer bevisst utfrysning over tid. Men barn har vel også retten til å velge venner selv🙄

Anonymkode: 0c0dc...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid noen foreldre som er sårere enn andre, kanskje har de opplevd utestengning selv, og tenker litt for raskt at det samme er i ferd med å skje med barnet. Jeg har noen sånne i klassen til sønnen min. Jeg tror likevel du bør tenke deg litt om. Det virker som om dine barn har mange venner, men ikke alle barn har det sånn. Kanskje finnes det barn i ditt miljø som kun leker med ditt barn, og når så barnet ditt drar på stranda med andre, kan dette oppleves veldig sårt. Kan du ikke kartlegge litt hvem som har mange rundt seg, og hvem som ikke har så mange venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du får mange tilbakemeldinger av forskjellige foreldre på dette er nok barna dine flinke til å lage intriger, stenge andre ute ol selv om du ikke ønsker å innse det.

Anonymkode: 4975e...d0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du får mange tilbakemeldinger av forskjellige foreldre på dette er nok barna dine flinke til å lage intriger, stenge andre ute ol selv om du ikke ønsker å innse det.

Anonymkode: 4975e...d0f

Det er mulig, men det kan du ikke vite. Så foreslår at du knepper igjen. DIB er stedet for virtuell halshugging, men det får være grenser...

Anonymkode: c54f6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har et slikt barn som ikke ble inkludert.  

Han var bare bra nok når "kameraten " ikke hadde andre å bære sammen med. Denne gutten var og er veldig populær, og styrer veldig hvordan vennegjengen skal fungere. Min sønn ble sakte men sikkert skvisa ut. 

Mammaen til denne gutten er som deg, og  ser ikke sitt populære barn som annet enn snill og god.

Har du fått mange tilbakemeldinger bør du ta det til deg. Det er sikkert mange som ikke har gitt tilbakemelding også. 

Anonymkode: 376e9...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et slikt barn som ikke ble inkludert.  

Han var bare bra nok når "kameraten " ikke hadde andre å bære sammen med. Denne gutten var og er veldig populær, og styrer veldig hvordan vennegjengen skal fungere. Min sønn ble sakte men sikkert skvisa ut. 

Mammaen til denne gutten er som deg, og  ser ikke sitt populære barn som annet enn snill og god.

Har du fått mange tilbakemeldinger bør du ta det til deg. Det er sikkert mange som ikke har gitt tilbakemelding også. 

Anonymkode: 376e9...f82

Du er jo ikke det spøtt bedre selv da!!

Gutten din kan være sammen med hvem han vil. Om det ikke er så mange som vil være med han, så er jo det rett og slett et tegn på at han ikke er så populær. Da kommer han i andre rekke ja. Ikke så lett å svelge for mor. Men du evner jo ikke å se situasjonen fra et annet ståsted enn ditt eget...

Anonymkode: c54f6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det ville de ikke kommet særlig langt med. Vi tar med de vi vil når det passer, våre barn velger sine venner selv, og vår fritid er ikke nabo- eller foreldrestyrt.  Det ville jeg også sagt fra om dersom det kom denslags henvendelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er sånn du beskriver, så er de litt kravstore ja. I gata her er det 6 barn rundt samme alder som er mye sammen. En av dem er ny her og bor litt utenfor og har lett for å bli glemt, og jeg vet det er min sønn han har best kontakt med her. Så når de andre treffes utenfor eller skal gjøre noe sammen, så pleier jeg å si til min sønn "Stikk bort og spør om "Ole" også vil være med da." Det koster jo ingenting.

Men om jeg hadde glemt det en gang eller to og blitt kontaktet av foreldrene hans pga det, så hadde jeg syntes det var litt merkelig...

Anonymkode: 219b2...076

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av tilbakemeldingene handler om stygg oppførsel. Men krav om at barnet mitt skal ta med deres barn om de gjør noe. 

Jeg har fire barn så ser et mønster på at noen foreldre er raskt på vakt. Det er ikke ett av barna som får alle meldingene.

Hadde det vært mobbing så er det en helt annen sak. Men skal ikke barn få lov å variere og velge litt selv hvem de er med?

Jeg er slik som bruker mye energi på sånne tilbakemeldinger og kan bli opphengt i å inkludere det barnet der foreldrene er sur.

Samtidig så tenker jeg at dette bør egentlig de finne ut av selv så lenge det ikke inkluderer bevisst utfrysning over tid. Men barn har vel også retten til å velge venner selv🙄

Anonymkode: 0c0dc...6c5

Syns du skal formulere en standard-sms hvor du bare bytter ut barnas navn der det passer. F eks "Hyggelig å høre at Maja gjerne vil være mer sammen med Ida. Nå er det sånn at Ida også er god venninne med Viola, og innimellom ønsker hun å fokusere på den relasjonen. Maja er veldig velkommen til å invitere Ida med på ting med bare dem to når hun ønsker."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et slikt barn som ikke ble inkludert.  

Han var bare bra nok når "kameraten " ikke hadde andre å bære sammen med. Denne gutten var og er veldig populær, og styrer veldig hvordan vennegjengen skal fungere. Min sønn ble sakte men sikkert skvisa ut. 

Mammaen til denne gutten er som deg, og  ser ikke sitt populære barn som annet enn snill og god.

Har du fått mange tilbakemeldinger bør du ta det til deg. Det er sikkert mange som ikke har gitt tilbakemelding også. 

Anonymkode: 376e9...f82

Dette ❤

Anonymkode: 7ab99...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd foreldre har lagt ansvar over på mine barn på en slik måte. Har hørt at noen foreldre har sagt høyt foran flere foreldre at deres barn er mye alene, og da har vi invitert. Vi har ofte vært mye på tilbudsiden, men føler litt på at jeg har tatt mer initiativ enn mange andre til å invitere på forskjellige ting. Får ikke det samme tilbake. Hadde noen foreldre gitt meg en slik tilbakemld hadde jeg syns det var rart. Da ville jeg tenkt hvorfor inviterer dere ikke selv noe for alle barna. Jeg hadde tenkt at dette er ikke mitt ansvar alene eller mitt barns ansvar. Det bør gå begge veier. 

Anonymkode: 86777...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo ikke det spøtt bedre selv da!!

Gutten din kan være sammen med hvem han vil. Om det ikke er så mange som vil være med han, så er jo det rett og slett et tegn på at han ikke er så populær. Da kommer han i andre rekke ja. Ikke så lett å svelge for mor. Men du evner jo ikke å se situasjonen fra et annet ståsted enn ditt eget...

Anonymkode: c54f6...fdd

Tja du kan jo se det slik. Spørs hva du sier den dagen du har et barn som ikke ønsker å gå på skolen, fordi de er ensomme. 

Vi har faktisk alle et ansvar for hverandre og passe på at folk har det bra. Enten det er barnet ditt, naboen eller hvem som helst.  Men du lukker kanskje øynene for andre og tenker kun på deg selv. 

Vel min gutt fikk nye venner og har i dag en god vennegjeng, så helt håpløs er han ikke. Han er en snill og god gutt på mange områder,  men  som rett og slett ikke orket å late som om han var kulere enn det han er. Så han fikk venner som liker han som den han er.. og det er supert. 

Han både gjør og sier ting som sikkert er dumt og teit.. som alle mennesker. ..unntatt deg da? Men ondskapsfull er han ikke. 

Anonymkode: 376e9...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mulig, men det kan du ikke vite. Så foreslår at du knepper igjen. DIB er stedet for virtuell halshugging, men det får være grenser...

Anonymkode: c54f6...fdd

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo ikke det spøtt bedre selv da!!

Gutten din kan være sammen med hvem han vil. Om det ikke er så mange som vil være med han, så er jo det rett og slett et tegn på at han ikke er så populær. Da kommer han i andre rekke ja. Ikke så lett å svelge for mor. Men du evner jo ikke å se situasjonen fra et annet ståsted enn ditt eget...

Anonymkode: c54f6...fdd

Den øverste meldingen her som du svarte en annen anonym som du tydeligvis synes var litt kvass, det gjaldt ikke deg selv altså?  Kanskje du skal ta til deg ditt eget råd om hvordan oppføre deg....

Anonymkode: 4dcd9...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja du kan jo se det slik. Spørs hva du sier den dagen du har et barn som ikke ønsker å gå på skolen, fordi de er ensomme. 

Vi har faktisk alle et ansvar for hverandre og passe på at folk har det bra. Enten det er barnet ditt, naboen eller hvem som helst.  Men du lukker kanskje øynene for andre og tenker kun på deg selv. 

Vel min gutt fikk nye venner og har i dag en god vennegjeng, så helt håpløs er han ikke. Han er en snill og god gutt på mange områder,  men  som rett og slett ikke orket å late som om han var kulere enn det han er. Så han fikk venner som liker han som den han er.. og det er supert. 

Han både gjør og sier ting som sikkert er dumt og teit.. som alle mennesker. ..unntatt deg da? Men ondskapsfull er han ikke. 

Anonymkode: 376e9...f82

Syns du virkelig at HIs historie ligner ditt barns situasjon? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri mottatt slike meldinger. Tyder på at barna mine er ok folk som både har venner og som inkluderer. Og at folk vi kjenner er normalt oppegående👍🏻😊

Anonymkode: 855cc...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd å få slike meldinger.

Men det jeg har opplevd er å bli kontaktet av andre foreldre som ønsker at deres barn skal leke med mine, og noen ganger skjønner jeg at disse barna ikke er 1 prioritet som lekekamerat for mine barn, men når de først er sammen så leker de godt sammen allikevel.

Det kan jo være noe slik hos dere også, noen barn er mer i vinden og har mange å spille på,  mens andre ikke har like mye valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At to barn gjør avtaler uten at nr 3 og 4 er inkludert er helt ok. Men frøkna mi opplevde noe sårt i dag. De var tre venninner som  var sammen hele dagen og hadde fint sammen. Men så bestemmer plutselig de to andre seg for å dra hjem til hun ene, bare de to. Så dro de, rett foran øynene på frøkna mi. Hun ble veldig lei seg og har nå satt spørsmålstegn ved hele vennskapet. Man er jo ganske dramatisk i 11 - 12 års alderen. Men hun ene venninnen ringte faktisk datteren min i kveld og ba om unnskyldning. Når det er sagt, så ville jeg aldri sendt en melding til foreldrene over noe slikt. 

Anonymkode: 7d2d3...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At to barn gjør avtaler uten at nr 3 og 4 er inkludert er helt ok. Men frøkna mi opplevde noe sårt i dag. De var tre venninner som  var sammen hele dagen og hadde fint sammen. Men så bestemmer plutselig de to andre seg for å dra hjem til hun ene, bare de to. Så dro de, rett foran øynene på frøkna mi. Hun ble veldig lei seg og har nå satt spørsmålstegn ved hele vennskapet. Man er jo ganske dramatisk i 11 - 12 års alderen. Men hun ene venninnen ringte faktisk datteren min i kveld og ba om unnskyldning. Når det er sagt, så ville jeg aldri sendt en melding til foreldrene over noe slikt. 

Anonymkode: 7d2d3...7fa

Det der er ganske vanlig selv om det ikke er noe ålreit. Min datter har flere gode venninner og denne situasjonen her går litt på rundgang. Hos noen foreldre stormer det når det er deres barn som ikke er i fokus mens når det snur hører man ikke et pip 😆  de er 12-13 år og husker selv at det var sånn når jeg var på den alderen. 

Anonymkode: 23dfa...6e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom flere foreldre hadde kontaktet meg om det samme, så hadde jeg blitt bekymret .....  Det er absolutt ikke noe godt tegn, når flere foreldre sier det samme . Og attpå til høres det ut som det ikke bare er ett av barna dine det gjelder. Hadde tenkt at jeg kanskje ikke kjenner barna mine så godt som jeg tror. Kan være mye som foregår når ikke du er til stede. Hadde tatt en alvorsprat med barna . Jo, barn kan ha hvilke venner de vil. Men det er stor forskjell på måten de velger hvem de skal være sammen med.

Har disse andre barna ikke blitt med på leken fordi ditt barn ikke har oppsøkt det andre barnet og invitert det med?  Da kan det være ok, men ikke hvis det barnet som blir utelatt er den eneste av flere som ikke blir invitert med. Spør de barna som ikke får være med på leken om å få være med, og så får nei? I så fall er det grusomt gjort, uansett om dette ikke er den man leker mest med. Jeg synes du skal ta alvorlig det disse andre foreldrene prøver å fortelle deg. Ikke bare for å hjelpe barna som blir utelatt, men også for å hjelpe egne barn, en slik oppførsel er ille å dra med seg inn i voksenlivet. Da kan det fort bli dem ingen vil "leke med".

Anonymkode: 679c9...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at foreldre som kontakter deg gjør det fordi de har et barn som er lei seg hjemme. Hvis jeg får en slik henvendelse nevner jeg det for mitt barn med en oppfordring til å inkludere nevnte barn litt ekstra fremover. 

Men med det sagt har jeg et par tanker:

- det å velge sine venner selv er et av ganske få områder barna styrer selv. De må være greie med alle, og inkludere dem i lek på skolen. Men de må også få lov til å ha noen som de liker ekstra godt. Som de finner på ting med, overnatter hos, går på aktiviteter med og betror seg til. Dette bestemmer de selv. Jeg pleier å sammenligne det med jobbkollegaer: vi spiser lunsj og slår av en prat med alle, men vi må ikke invitere alle med på hytta. 

- jeg tror noen foreldre i beste curlingånd ødelegger for barnet sitt. Barnet har lyst til å være bestevenn med skolens mest populære. Foreldre styrer og organiserer for å få til dette. Det kan være skolekamerater som er greie, men som ikke inviterer akkurat dette barnet på overnatting, strandtur eller lignende hver eneste gang, fordi de rett og slett ikke har så mye til felles. Jeg har sett foreldre opprette mobbesaker og bytte skole opptil flere ganger. Samtidig som det har vært nok andre barn (ikke fullt så populære) på skolen som har invitert med seg barnet. Her burde foreldrene forklart at du kan ikke forvente at alle skal være bestevenn med deg, så lenge de er greie, og det er mange andre å velge i. Istedet har de et barn som flytter fra skole til skole som «mobbeoffer», og etter hvert blir det sant, fordi barnet aldri lærer å tilpasse seg. 

Anonymkode: d2cac...2ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tja du kan jo se det slik. Spørs hva du sier den dagen du har et barn som ikke ønsker å gå på skolen, fordi de er ensomme. 

Vi har faktisk alle et ansvar for hverandre og passe på at folk har det bra. Enten det er barnet ditt, naboen eller hvem som helst.  Men du lukker kanskje øynene for andre og tenker kun på deg selv. 

Vel min gutt fikk nye venner og har i dag en god vennegjeng, så helt håpløs er han ikke. Han er en snill og god gutt på mange områder,  men  som rett og slett ikke orket å late som om han var kulere enn det han er. Så han fikk venner som liker han som den han er.. og det er supert. 

Han både gjør og sier ting som sikkert er dumt og teit.. som alle mennesker. ..unntatt deg da? Men ondskapsfull er han ikke. 

Anonymkode: 376e9...f82

Hjelpes! Du klarer jo ikke lese HI sitt innlegg i det hele tatt. Din beskrivelse har jo ingenting med denne tråden å gjøre!

Og du trenger ikke tillegge meg dårlige personlige egenskaper jeg ikke har i et forsøk på å hevde egne meninger. Det kalles hersketeknikk, eller mobbing. 

Anonymkode: c54f6...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det der er ganske vanlig selv om det ikke er noe ålreit. Min datter har flere gode venninner og denne situasjonen her går litt på rundgang. Hos noen foreldre stormer det når det er deres barn som ikke er i fokus mens når det snur hører man ikke et pip 😆  de er 12-13 år og husker selv at det var sånn når jeg var på den alderen. 

Anonymkode: 23dfa...6e5

Helt sant. Men kan jammen gå for langt andre veien og. Jeg har et foreldrepar som nå er sure på meg fordi deres datter, to år yngre enn min, vil leke med datteren min. Greia er bare at de har ingenting til felles og datteren min vil helst slippe å leke med henne. Det ble en litt kinkig situasjon der jeg måtte forklare at frøkna avtaler selv hvem hun leker med og jeg gjør ikke avtaler på hennes vegne. Det falt ikke i god jord, for å si det slik. Men før eller siden blir det ikke lengre naturlig at vi foreldre overstyrer hvem barna skal være venner med, de finner sine venner selv og gjør avtaler seg imellom. Denne jenta har mange venner, men hun har plutselig funnet ut at hun vil være med frøkna mi. De lekte en del da de var yngre, men de har vokst fra hverandre.

Anonymkode: 7d2d3...7fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En og annen melding av slik karakter ville jeg bare avfeid og svart høflig, men avvisende til.

Men å få flere, av mange foreldre..? Så mange håpløse foreldre er det ikke, så da ville jeg blitt bekymret.

I nabolaget her er det noen skikkelig intrigemakere. Særlig ei jente som praktiserer splitt og hersk. Foreldrene hennes skryter ofte over hvor sosial hun er... 

Anonymkode: 69809...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...