Gå til innhold

Hva syns dere om 17.mai... egentlig?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes den er litt ensom. Barna springer rundt med sine venner hele dagen/kvelden mens jeg og mannen er oss to. Har ingen familie i nærheten og venner og bekjente/naboer har alltid planer med sine familier på kvelden. Har prøvd å invitere mange år på rad men dette er jo en familiedag så skjønner at folk prioriterer deretter. 

Men vi koser oss i hverandres selskap. Men når man bor i et byggefelt å ser at alle samles på terrasser og hager så kjenner jeg litt på det. 

Anonymkode: 84988...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke fordra 17.mai. Stress og mas fra ende til annen. Alt det man «må» gjøre, fordi andre har bestemt at det skal være sånn. Likevel smiler jeg og gjør det beste ut av det for barnas skyld. Gleder meg til barna blir store, Da skal jeg bare slappe av og nyte dagen på min måte sammen med min mann og gode venner.

Anonymkode: a921b...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smiler og gjør det beste ut av det for barnets skyld, men innerst inne føler jeg at 17.mai er bare stress. 

Er sikkert tilfreds i morgen når dagen er overstått 😍

Anonymkode: 8d9bc...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai har i alle år betydd x antall km sammen med ulike korps😃 Da barna var mindre gikk de ofte sammen med meg, nå går de sammen med skolen/bhg, mens pappaen svirrer rundt og er bekymret for at de plutselig skal bli borte😂 Innimellom spillingen rekker vi ofte en tur innom skolen. Mye folk, men aldri kaos. Jeg elsker 17.mai, stemningen i gatene er fantastisk🇳🇴💕 

Anonymkode: b4046...c2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi elsker 17. mai og feirer det roligere enn normalt. Ungene går ikke i bytoget med klassen. Vi går i ett lite tog i bydelen vi bor isteden. Dette går til skolearrangementet som starter kl 16. Før det er vi hjemme og slapper av, ser på TV , spiser frokost/lunch med familie. Og har kaffe/kaker. Bare kos og avslapning. 

Endret av LeTwinsA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker 17 mai. Her skal jeg bake en kake til skolen det er avgangstrinnet som arrangerer 17 mai feiringen. Resten av skolen har mindre oppgaver som å bake kake, smøre rundstykker og koke en kanne kaffe.

Arrangementet er ferdig på skolen kl 13, så dermed går ikke hele dagen til å arrangere for de som har ansvaret for det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt trist å lese at så mange ikke liker 17. mai. 

Tenk på hvor heldige vi er som kan feire en så folkelig nasjonaldag, uten en eneste militærparade og som et fullstendig fritt folk. Norges måte å feire nasjonaldagen på, er nokså unik. I Norge feirer vi friheten, på barnas premisser. Barna, framtida vår, får juble og feire landet vårt, ikledd sin fineste stas. 

Jeg er redd for at vi faktisk har det i overkant godt her til lands, siden vi ikke engang setter pris på å kunne feire nasjonaldagen i frihet. Det er neimen ingen selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Synes det er litt trist å lese at så mange ikke liker 17. mai. 

Tenk på hvor heldige vi er som kan feire en så folkelig nasjonaldag, uten en eneste militærparade og som et fullstendig fritt folk. Norges måte å feire nasjonaldagen på, er nokså unik. I Norge feirer vi friheten, på barnas premisser. Barna, framtida vår, får juble og feire landet vårt, ikledd sin fineste stas. 

Jeg er redd for at vi faktisk har det i overkant godt her til lands, siden vi ikke engang setter pris på å kunne feire nasjonaldagen i frihet. Det er neimen ingen selvfølge. 

Veldig fint skrevet 😊

Hilsen hun som skrev lengre opp at 17.mai oppleves stressende. Er ikke dermed sagt at jeg ikke liker konseptet, for det gjør jeg 😊

Anonymkode: 8d9bc...b0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Synes det er litt trist å lese at så mange ikke liker 17. mai. 

Tenk på hvor heldige vi er som kan feire en så folkelig nasjonaldag, uten en eneste militærparade og som et fullstendig fritt folk. Norges måte å feire nasjonaldagen på, er nokså unik. I Norge feirer vi friheten, på barnas premisser. Barna, framtida vår, får juble og feire landet vårt, ikledd sin fineste stas. 

Jeg er redd for at vi faktisk har det i overkant godt her til lands, siden vi ikke engang setter pris på å kunne feire nasjonaldagen i frihet. Det er neimen ingen selvfølge. 

Joda, jeg er forsåvidt enig med deg. Men jeg tror nok problemet er at mye av opplegget føles påtvunget. Og det er jo veldig forskjellig hva folk liker å være med på. Grunnlaget for feiringen tror jeg de fleste er glade for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Petra Prøvedukke skrev:

Synes det er litt trist å lese at så mange ikke liker 17. mai. 

Tenk på hvor heldige vi er som kan feire en så folkelig nasjonaldag, uten en eneste militærparade og som et fullstendig fritt folk. Norges måte å feire nasjonaldagen på, er nokså unik. I Norge feirer vi friheten, på barnas premisser. Barna, framtida vår, får juble og feire landet vårt, ikledd sin fineste stas. 

Jeg er redd for at vi faktisk har det i overkant godt her til lands, siden vi ikke engang setter pris på å kunne feire nasjonaldagen i frihet. Det er neimen ingen selvfølge. 

Problemet er at vi har gjort nasjonaldagen vår om til et paradeløp av forventninger som mange ikke klarer å følge med på.

Og det skaper frustrasjon.

Man kan likevel glede seg over alle de tingene du nevner her.. 

HI

Anonymkode: 36d22...7a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verste dagen i året 😳 trøtte og sure unger som er helt utslitt, krangling og slåssing før vi skal ut døra. ALLTID Kald og sur vind (Vestlandet) 

Jeg løper på trening i morgen etter vi er kommet hjem 🤣 

Anonymkode: 056a6...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Verste dagen i året 😳 trøtte og sure unger som er helt utslitt, krangling og slåssing før vi skal ut døra. ALLTID Kald og sur vind (Vestlandet) 

Jeg løper på trening i morgen etter vi er kommet hjem 🤣 

Anonymkode: 056a6...640

Om ungene dine alltid er utslitt og kranglete på 17 mai er det du som gjør noe galt. 

Unger plukker raskt opp energien fra foreldrene og er du sur og stresset blir de det også. 

Du må ta tak for å gi ungene dine gode minner. 

Anonymkode: 22bce...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid stas med 17 mai :)

Flaggheising med sang fra barneskolen, søte små som synger ja vi elsker. Vi drar ned til byen å ser på barnetoget, så fantastisk å se alle som koser seg i toget. Bor i Oslo og synes ikke det er noe stress i det hele tatt, tar t-banen og lar bilen stå. Etter barnetoget er det som regel tid til litt lunsj før vi drar hjem til lokale arrangementet på skolen. Alltid hyggelig å være med, treffer mange kjentfolk og ungene storkoser seg sammen med vennene sine. 

17 mai er langt mindre hektisk enn en vanlig hverdag. 

Gleder meg til å ta på bunad, og kose meg gjennom hele dagen fra morgen til kveld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Om ungene dine alltid er utslitt og kranglete på 17 mai er det du som gjør noe galt. 

Unger plukker raskt opp energien fra foreldrene og er du sur og stresset blir de det også. 

Du må ta tak for å gi ungene dine gode minner. 

Anonymkode: 22bce...d46

Hah, så jeg er sur fordi at ungene er sure og trøtteliksom?  Javist er det min feil at dei er i trassalderen i tillegg og da kanskje 😅 små barn blir utslitt når dei står opp kl 6 for og så pynte seg, spise frokost, for og så gå i tog. Og leke på skolen i 4t før vi reiser videre til neste tog på ettermiddagen. 

Også familie treff med grilling etter det.. Da skjønner vel du óg at det er lov å grine av utmattelse??! 🤔🤣

Anonymkode: 056a6...640

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hah, så jeg er sur fordi at ungene er sure og trøtteliksom?  Javist er det min feil at dei er i trassalderen i tillegg og da kanskje 😅 små barn blir utslitt når dei står opp kl 6 for og så pynte seg, spise frokost, for og så gå i tog. Og leke på skolen i 4t før vi reiser videre til neste tog på ettermiddagen. 

Også familie treff med grilling etter det.. Da skjønner vel du óg at det er lov å grine av utmattelse??! 🤔🤣

Anonymkode: 056a6...640

Guri malla... Nei, det er ikke rart ungene blir slitne. Flytt lista ned noen hakk! 

Dere trenger ikke å gå i to tog. Dere trenger ikke å være på skolen i fire timer. Dere trenger ikke å samles hele storfamilien. Ta bort minst to punkter fra programmet, så blir ikke dagen slitsom. 

Anonymkode: 6f0b7...a30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bestemt oss for at vi gjør det vi har lyst til og ikke bryr oss om hva andre gjør eller måtte mene om det. Da får de det kjempekoselig som familie, og det er det som er viktig mener vi. Ikke stresse og mase og kjase.

 

døtrene mine har NameIt-festdrakter som koster noen hundrelapper, jeg bruker en enkel blå kjole, og mannen min dress. 

Vi lager ikke fjong og fancy mat, fordi vi heller vil fokusere på å kose oss, ha god tid, være sammen og være ute. Vi spiser pølser (ja! Pølser!), og is. Så den eneste matlagingen jeg bedriver på 17. mai er å varme opp pølsene. Barna er fornøyd, mamma og pappa er fornøyd :)

 

Kjøper gode pølser og mye godt tilbehør til pølsene. Også har vi brus til.

Jeg baker ingenting til 17. mai. Holder i massevis med brus og is.

Og jada, vi har faktisk mastergrad og vi har venner som setter lista mye høyere, men vi klarer å kose oss med pølser og brus og is likevel.

Vi har to jenter på 5 og 2 år. Småbarnsfasen er ikke den tiden av livet vi vil prøve å gjøre ting mest mulig avansert. 

Anbefaler flere å roe ned, gjøre det litt enkelt og stå for den avgjørelsen.

Anonymkode: c9552...463

Du har en lang utgreiing om hvorfor dere spiser så kjedelig mat på 17. mai. Det er nok ikke så mange her som tror på at du ikke bryr deg om hva andre måtte mene. Å hevde seg selv ved å snakke ned andres valg er ikke spesielt sjarmerende. Det trenger ikke være motsetninger det å kose seg, ha god tid og være sammen vs. ikke spise pølser. Merkelig slutning av en som påberoper seg en mastergrad.

Anonymkode: 66df1...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har bestemt oss for at vi gjør det vi har lyst til og ikke bryr oss om hva andre gjør eller måtte mene om det. Da får de det kjempekoselig som familie, og det er det som er viktig mener vi. Ikke stresse og mase og kjase.

 

døtrene mine har NameIt-festdrakter som koster noen hundrelapper, jeg bruker en enkel blå kjole, og mannen min dress. 

Vi lager ikke fjong og fancy mat, fordi vi heller vil fokusere på å kose oss, ha god tid, være sammen og være ute. Vi spiser pølser (ja! Pølser!), og is. Så den eneste matlagingen jeg bedriver på 17. mai er å varme opp pølsene. Barna er fornøyd, mamma og pappa er fornøyd :)

 

Kjøper gode pølser og mye godt tilbehør til pølsene. Også har vi brus til.

Jeg baker ingenting til 17. mai. Holder i massevis med brus og is.

Og jada, vi har faktisk mastergrad og vi har venner som setter lista mye høyere, men vi klarer å kose oss med pølser og brus og is likevel.

Vi har to jenter på 5 og 2 år. Småbarnsfasen er ikke den tiden av livet vi vil prøve å gjøre ting mest mulig avansert. 

Anbefaler flere å roe ned, gjøre det litt enkelt og stå for den avgjørelsen.

Anonymkode: c9552...463

Hva i alle dager har mastergrad med det å gjøre? Du er bedre enn de de som ikke har det da heller?

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hah, så jeg er sur fordi at ungene er sure og trøtteliksom?  Javist er det min feil at dei er i trassalderen i tillegg og da kanskje 😅 små barn blir utslitt når dei står opp kl 6 for og så pynte seg, spise frokost, for og så gå i tog. Og leke på skolen i 4t før vi reiser videre til neste tog på ettermiddagen. 

Også familie treff med grilling etter det.. Da skjønner vel du óg at det er lov å grine av utmattelse??! 🤔🤣

Anonymkode: 056a6...640

Men hvorfor er dere på skolen i 4 timer og griller på familietreff etter tog nr 2 når du vet at ungene kommer til å grine av utmattelse? Hva er vitsen med det, hvor er gleden da? Hva med å kutte ut noe av det? Det er jo dere som foreldre som gjør at ungene blir sure og trøtte, legg lista lavere

Anonymkode: 4b6a1...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker det, men ja, blir sliten og det er stress med alt som skal organiseres. Gleder meg til den dagen jeg bare skal dilte etter å se på :) Ble vekket klokka 04.30 av vekkekorpset, så nå er dagen i dag.

Anonymkode: cb43a...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker dagen, det vi feirer, masse folk i finstasen, samholdet osv. Men jeg kunne så ønske det starta noen timer senere! :P

Står ikke opp så tidlig til vanlig, men det jeg tenker mest på er at det ALLTID er kaldt på morgenen 17.mai her, ofte regn på morgenen også, og så titter gjerne sola frem sånn 12-13, varmen kommer, og det hele blir så ekstremt mye hyggeligere 😅

Litt misunnelig på byene hvor barnetoget ikke går før 12-13, her går det klokken åtte, og de skal gjerne møte minst 45 minutter før de går..

Anonymkode: 328e9...03d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager har mastergrad med det å gjøre? Du er bedre enn de de som ikke har det da heller?

Anonymkode: 4b6a1...660

Det er greit å spise pølser om man har mastergrad. Da har man tatt et bevisst valg.

Har man ikke mastergrad og spiser pølser så er det bar galt.

Anonymkode: 66df1...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva i alle dager har mastergrad med det å gjøre? Du er bedre enn de de som ikke har det da heller?

Anonymkode: 4b6a1...660

At hun har mastergrad er helt uinteressant, men jeg forstår godt at hun nevnte det. Hvis ikke hadde garantert en eller annet kommet med en kommentar ala

"Dette hørtes tragisk ut. Alle som kommer fra et møblert hjem vet vel at på 17. Mai er det om å gjøre å være med på mest mulig og aldri innrømme at man er menneskelig til tross for at man er helt utslitt.  Det er bare de som er lavt utdannede og harry som spiser pølser. Ser for meg at barna dine heter Annabelle Michelle og Noander Leander.  Får barna dine kanskje lollipop også?? Mine får bare trippel sjokolade is, bare det beste er godt nok. Det er nesten omsorgssvikt å servere pølser på en sånn dag. Er det ingen som ringer barnevernet? Skaff deg en utdanning, det høres ut som du trenger det! "

Litt overdrevet, men samtidig ikke. Dib på sitt verste. 

Anonymkode: a3b24...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hah, så jeg er sur fordi at ungene er sure og trøtteliksom?  Javist er det min feil at dei er i trassalderen i tillegg og da kanskje 😅 små barn blir utslitt når dei står opp kl 6 for og så pynte seg, spise frokost, for og så gå i tog. Og leke på skolen i 4t før vi reiser videre til neste tog på ettermiddagen. 

Også familie treff med grilling etter det.. Da skjønner vel du óg at det er lov å grine av utmattelse??! 🤔🤣

Anonymkode: 056a6...640

Selvsagt er det din feil at ungene griner av utmattelse! Hvorfor i all verden utsetter dere dem for et slikt forferdelig pliktløp? 

17 mai skal være en fest og målet bør vel være at ungene skal slippe å grine?

Anonymkode: 22bce...d46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min elsker 17 mai :) jeg synes det er helt greit, koselig,men masete dag

Anonymkode: af850...fc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det må da for himmelens skyld gå an å planlegge litt bedre? Hvorfor stryker du til langt på natt? Du vet når 17 mai er og skjorter og kjoler kan fint strykes i ukesvis på forhånd. Sett vekkerklokka på en halvtime tidligere og vær ferdig med ditt til de andre står opp og prøv å gi barna dine gode minner fra 17 mai. 

Jeg vokste opp med en mor som aldri såg noe glede i å feire noe som helst, det var stress og sure miner hvert år og jeg hadde sååå dårlig samvittighet for at hun måtte ofre seg for at jeg skulle ha det 'kjekt'. 

Anonymkode: 22bce...d46

Hvorfor i faen skal alt være mitt ansvar!? Jeg jobber tredelt turnus og er utslitt i bunnen. Så skal man vaske og stryke og brette og bake bare fordi det er 17.mai.. dvs JEG må gjøre alt.. inntil den dagen han jeg bor med begynner å ta litt ansvar er det min fulle rett å hate 17.mai! Ungene mine lider ingen nød! 

Anonymkode: e6c54...3a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...